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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

Sorozatunk első részében a VW csoporttal foglalkoztunk, a másodikbanBMW-t vettük górcső alá, múlt héten pedigDaimler-Benzzel fejeztük be a német vonalat. Most, a negyedik, és ötödik, befejező részekben sorra vesszük a többi olyan kihívót, amelyet a média, vagy maga a gyártó Tesla gyilkosnak titulált.

Igazoltan hiányoznak…

Mielőtt belevágunk a mai rendhagyó fejezetbe, egy kis magyarázatra szolgál az eltérő struktúra.

A sorozat első 3 része egy-egy nagy német vállalatóriásra koncentrált, hiszen a német prémium márkákat tartják tradicionálisan a kaliforniai gyártó mumusának. Általánosságban elmondható, hogy ezeknél a márkáknál láttuk a legerősebb kontrasztot a múltbéli elektromos teljesítmény és a mindig éppen 2-3 év múlva debütáló világrengető modellek között. Ezért a 3 nagy németre külön fejezeteket szenteltünk és áttekintettük az elmúlt évtizedek modelljeit is. Az utolsó két részben viszont egy színes egyveleget fogunk látni olyan autókról és gyárakról, amelyek az elmúlt 1-2 évben kerültek fel az elektromos térképre.

Zoe és Leaf – ők most kimaradnak.

Nem lesz szó viszont olyan márkákról és autókról mint a Renault Zoe, a Nissan Leaf, vagy a Toyota Mirai. A japán-francia konzorcium autói kicsit más szegmenst képviselnek mint a Tesla modelljei és a vállalat nem is tartotta őket soha közvetlen vetélytársnak. A Zoe egy Clio méretű európai kisautó, városi rohangálásra, a Leaf, pedig a tisztán elektromos autók úttörője, de inkább a Golf szegmensben okozna felfordulást, mintsem a BMW 3-assal, vagy a Tesla 3-assal versenyezne teljesítményben vagy hatótávban. Az más kérdés, hogy, ha nem tudnak árat csökkenteni, minden 30 ezer dollár körüli  és 350 kilométer alatti villanyautó bajba kerülhet amennyiben a Model 3 gyártása tényleg fel tud futni évi több százezer darabra. A Mirai pedig a hidrogénesek klubját gazdagítja, így vele majd egy a közeljövőben kifejezetten ennek a témának szentelt cikkben foglalkozunk.

Beszélni fogunk viszont a General Motorsról, hiszen a Boltot a Model 3 fő riválisának tartják. Szó lesz azokról a kínai tőkéből dolgozó kaliforniai és európai vállalatokról is amelyek a luxus szedánok és SUV-k piacán kívánják helyretenni a Teslát, és megemlítjük a független brit csapatokat is.

GM -kísért a múlt

Talán egy a GM és az elektromos autók kapcsolatát taglaló írás sem mehet el az EV1 mellett. Minden villanyautósnak és a téma iránt érdeklődőnek kötelező mű a Who Killed the Electric Car?  (Ki ölte meg az elektromos autót?) című dokumentumfilm, valamint folytatása a Revenge of the Electric Car (Az elektromos autó bosszúja) című folytatás. (A filmek a linkekre kattintva meg is nézhetők.)

GM EV1

A rövid történet annyi, hogy a GM-nek az 1990-es évek derekán már volt egy használható hatótávú villanyautója, de mint kiderült, ez nem volt több mint egy compliance car, azaz csak azért építették, hogy a GM flotta egésze megfeleljen a kaliforniai környezetvédelmi előírásoknak. Amint sikerült elérniük a törvények módosítását, nemcsak, hogy leálltak a gyártással, de a lízingelt autókat visszakövetelték a hevesen tiltakozó vásárlóktól, majd bezúzták őket és elvitték a sivatagba elrohadni. Nice.

Cadillac ELR. Volt alapokon csak jóval drágábban, a kutyának sem kellett. RIP.

Nos azóta a GM nemigen foglalkozott elektromos autókkal, még Bob Lutz korában kihoztak 2 hibridet, a Chevrolet Volt-ot (Opel Ampera), amely a maga nemében sikeresnek mondható, hiszen az USA-ban behozta a Totyota Priust és a Cadillac ELR-t ami irdatlan nagy bukás volt és 3 évvel a bemutatása után leállították a gyártását. Ha Bob Lutz neve ismerős, akkor az azért lehet, mert úton útfélen (leginkább a CNBC-n) szokott alázós interjúkat adni a Teslával és annak biztos és azonnal csődjével kapcsolatban. Nos a csődhöz biztosan ért az úr, hiszen 2009-re csődbe vitte a világ legnagyobb autógyártóját, mintegy 170 milliárd dolláros adósságot felhalmozva. A cég megmentése az amerikai adófizetők 10 milliárd dollárjába került.

A tavalyi Év Autója győztes: Chevy Bolt EV, Forrás: InsideEVs

Ezek után talán nem meglepő, hogy az újjáépülő GM megpróbált valami nagyot dobni és így 2016 októberére megszületett a Bolt (Ampera-e). Az autót a Villanyautósok olvasóinak biztosan nem kell bemutatni, kétség kívül egy remek kis villanyosról van szó, azonban érdekes lesz, hogyan változnak majd az amerikai eladások a Model 3 hatására? A 380 kilométeres hatótáv és a 37,500 dolláros ár is nagyjából egy szinten van a  Tesla új modelljével, de a GM eddig nem büszkélkedett félmilliós foglalási állománnyal, csak darabonkénti 9000 dolláros veszteséggel. Az InsideEVs adatai szerint idén eddig 20 ezer Bolt került kiszállításra, de ha a Tesla gyártása felpörög jövőre, akkor havonta gördül majd le ennyi Model 3 a gyártósorról.

Fisker – az örök kihívó

Henrik Fiskert az egyik legtehetségesebb élő autótervezőnek tartják, de a saját neve alatt futó járművekkel eddig nem volt szerencséje. Emlékszünk még a Fisker Automotive első és egyetlen modelljére a Karmára, amelynek baljós neve rossz ómennek bizonyult és a sok probléma után 2013-ban csődöt jelentett a cég. A hibrid pár éve kínai befektetők révén újra feltámadt, de az alapító már továbbállt és Fisker Inc. néven új cégével új autót fejleszt.

Henrik Fisker és a 2010-es Fisker Karma hibrid

Nemrég mi is megírtuk, hogy a Fisker EMotion 2019/2020-ra várható és szinte varázslatos tulajdonságokkal fog rendelkezni az ígéretek szerint. Szuperkondenzátor-litium-ion akkumulátor, 640 km EPA hatótáv, és szuper gyors újratöltés. Fantasztikus ígéretek, amikre nemrég még egy lapáttal rátett, amikor 1 perc alatt 800 km-re feltölthető aksikról beszélt.

Fisker EMotion számítógépes grafika (forrás: Fisker)

Minden tiszteletünk Fisker úré és a tudósaié, de valamiért nagyon nehéz elhinni, hogy mindez időre megvalósul. A technológia amit vizionál nem ismeretlen – egy bizonyos Elon Musk például ebben a témakörben folytatta PhD tanulmányait a Stanfordon. Azonban eddig senkinek nem sikerült a sorozatgyártásra érett technológia megalkotása, Fisker pedig a terveken kívül semmi konkréttal nem szolgált.

A brit csapatok hadrendbe álltak

Mindenképpen beszélnünk kell a hányattatott sorsú, jobb napokat is megélt két brit márkáról, a Jaguárról és az Aston Martinról. Mind a két gyár feladni kényszerült függetlenségét pár évtizeddel ezelőtt és a Fordnál kötöttek ki. Amikor az amerikai autógyártó a kétezres évek közepén megtisztította portfólióját, mindkettőt eladta.

A Jaguár 2008 óta – a Land Roverrel együtt – az indiai Tata csoport tagja és már 2010-ben felmerült, hogy egy XJ hibridet dobnak piacra, 2016 márciusára pedig már elkezdtek szivárogni a hírek egy tisztán elektromos SUV-ról. Egy évvel később, idén márciusban láttuk meg az első képeket az I-Pace-ről, ami valami egészen fantasztikusan néz ki. A német Auto Bild pár nappal ezelőtt tesztvezette is az egyik álcázott prototípust és nagyon jó véleménnyel voltak róla.

Jaguar I-Pace. Szájakat becsukni! Forrás: Jaguar

Ha minden igaz, a Model X versenytársának szánt autó  2018 nyarán érkezik 400 lóerővel és egy 90kWh-s akkumulátorral ami az NEDC szabvány szerint 500 kilométerre elég. A 75,000 eurós ár a hatótáv és a design abszolút versenyképes -kíváncsian várjuk megérkezik-e időben az autó és mi marad meg a  prototípus ígéreteiből. A -2 férőhely ellenére a kisebb méretek Európában még előnyt is jelenthetnek a Model X ellenében.

Az Aston Martinnál már sajnos kevésbé konkrét a helyzet. A brit cég 2007-ben vált ki a Fordból és magánbefektetők kezében van. Igazi, nagy autóipari háttér híján nehéz helyzetben vannak a gazdaságos fejlesztésekkel. Így nem meglepő, hogy a közelmúltban belátták, nem tudnak az egyre szigorúbb környezetvédelmi előírásoknak megfelelő nagyteljesítményű motorokat fejleszteni és az elektronika fejlesztése is túl költséges. Ezért mostanában a Mercedes-AMG szövetségeseként a legújabb modellek már a németektől kapják az erőforrásokat és az infotainment rendszereket

RapidE DB9 bőrben. forrás: Aston Martin

A cég 2017 júniusában mutatta be első elektromos terveit a RapidE személyében. Az autót eredetileg 2015 végén kezdték promótálni, akkor még 1000 lóerős Tesla gyilkosról beszéltek, a most decemberben látott verzió viszont még mindig csak egy régi DB9 átalakított kasztnijában fut és egy 35kWh-ás aksival van felszerelve. A 2019-es céldátum így elég ambiciózusnak tűnik. A 155 darabos tervezett darabszám és a Tesla fölé az abszolút luxus kategóriába történő pozicionálás azonban arra enged következtetni, hogy a britek tervei inkább a kuriózumok mint a tömeggyártás oldalain lesznek az autós almanachokban.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.