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
auto
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

Mintegy három évvel azután, hogy a Tesla energetikai részlege bemutatta a Powerpack és Powerwall termékeit, melyek azóta is világszerte támogatják a megújuló energiaforrások előretörését, valamint az energiarendszer olcsó és megbízható fenntartását, most úgy tűnik, azon korszak küszöbén állunk, ahol már nem csak a kisebb akkumulátorok kapnak szerepet az ipari energiatárolásban, hanem egészen a gigawattórás léptékig növelhetjük e berendezések kapacitását. Bár Elon Musk már 2015-ben arról beszélt, hogy a Powerpack-ok moduláris felépítése lehetővé teszi a gigawattórás alkalmazást, csak a vállalat májusi negyedéves konferencia-hívásán derült ki, milyen közel is állunk ennek megvalósításához, mikor a vezérigazgató megemlítette, hogy egy hatalmas, 1000 MWh-s akkumulátor bejelentése a következő hónapokban várható, azaz a jelenleg a világ legnagyobbjaként számon tartott dél-ausztrál 100 MW/129 MWh-s aksi már nem sokáig lesz rekorder. Ugyan a Tesla hivatalos bejelentése még nem történt meg, a PG&E (Pacific Gas and Energy) energetikai vállalat kiadott egy sajtóanyagot, amelyben a CPUC (California Public Utilities Commission) kaliforniai közműszolgáltatásokért felelős hatósághoz elbírálásra benyújtott négy energiatároló projektjét részletezi, melynek egyikéhez a Tesla szolgáltatja az akkumulátorokat, és kapacitás tekintetében pont illik rá Elon jellemzése, ám a hivatalos információkig még nem lehetünk teljesen biztosak benne, hogy ugyanarról a gigawattórás projektről van szó.

A PG&E négy energiatároló projektje, Forrás: PG&E

A kaliforniai Moss Landing területére tervezett energiatároló 182,5 MW teljesítményű, a működési ideje pedig 4 óra, ami ugyan „csak” 730 MWh-nyi energiát jelent, ám a PG&E-nek lehetősége van növelni a kapacitást, ami által 6 órás lemerülési ciklus esetén már 1,1 GWh-nyi elektromos áram állna rendelkezésre, azaz körülbelül annyi, mint amit a Tesla által eddig letelepített ipari energiatárolók együttesen biztosítani tudnak. A Tesla és a PG&E közös aksijának hasonló feladatai lesznek, mint amiről a Dél-Ausztrália államban lévő akku híressé vált: amikor a hálózatban valamilyen rendszerhiba adódik, vagy pedig ütemezett karbantartás zajlik, az akkumulátor a fosszilis üzemanyaggal működő generátorok helyett pótolja a kieső kapacitást és szinten tartja a frekvenciát. Ausztráliában ezzel a váltással dollármilliókat spórolnak a fogyasztók. A PG&E amúgy a Tesla nélkül sem gondolkodik kicsiben: egy másik projektjében egy 300 MW-os lítium-ionos energiatárolót köt a hálózatra, melyet a Dynegy Marketing and Trade vállalattal együttműködve visz véghez. Amennyiben a CPUC rábólint, a legelső akkumulátor a négy közül 2019 végére kerül online állapotba, a többi pedig 2020 végéig követi. Nem nehéz észrevenni, hogy egyre több szereplő jelenik meg a legnagyobb akkumulátorért zajló versenyben, ahol hamarosan már az 1 GWh-s energiatárolók is kicsinek fognak számítani. Vajon mit rejt még a tarsolyában Elon Musk?

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.