Lezajlott a legelső elektromos autókról szóló csúcstalálkozó

Szeptember 11-én és 12-én Birminghamben került megrendezésre a legelső csúcstalálkozó, amelyre kifejezetten azzal a céllal érkeztek a világ országainak vezetői, hogy a zéró emissziós mobilitás támogatásáról tárgyaljanak. Az Egyesült Királyság célkitűzése a júliusban bemutatott Road to Zero stratégiában egyértelműen meg lett fogalmazva: teljesen megszüntetni a közlekedésből származó üvegházhatású gázok kibocsátását, és az elektromobilitás élére helyezni az országot. Mindez nem csak a töltőhálózat villámgyors bővülését és a villanyautók a lakosság körében való népszerűsítését fogja magával vonni, hanem az Egyesült Királyság egyben az elektromos autók formatervezésében és gyártásában is vezető pozícióhoz fog jutni – mondta el Theresa May a Zero Emission Vehicle Summit gyűlésén tartott beszédében. A már jól ismert tervek mellett a miniszterelnök egy 106 millió font értékű beruházást is bejelentett a kutatás és fejlesztés szektorba, mely elsősorban az akkumulátor-technológia fejlődését, és a szénmentes autóipari megoldások megvalósulását fogja támogatni. A csúcstalálkozón megjelentek az országban tevékenykedő legjelentősebb vállalatok képviselői is, melyek valamilyen módon kapcsolódnak az elektromos közlekedéshez, illetve felelősek a hagyományos meghajtás okozta légszennyezésért. Az autóipari szereplők együttesen 500 millió fontot ígértek a zéró kibocsátású technológiák fejlesztésére, ami összesen 1000 új munkahelyet jelent a következő nem több, mint négy évben. Ezek közül érdemes kiemelni az Aston Martint, mely walesi létesítményét nevezte ki elektromos projektjeinek központjaként, így ez egyben a Lagonda tisztán villanyos luxusautóinak otthona is lesz egy 50 milliós beruházás megvalósulását követően. A világhírű motorgyártó, a Cummins – melynek egyik szóvivője nemrég úgy nyilatkozott, hogy a nehéz tehergépjárművek piacán a dízel még biztosan az elsődleges üzemanyag lesz legalább egy évtizeden keresztül – 210 millió fonttal támogatja nagy-britanniai K+F részlegét a következő három évben a környezetbarát megoldások fejlesztésére. Theresa May kerekasztal-beszélgetésre hívta a legnagyobb beszállítókat is Németországból, az Egyesült Államokból, Japánból, Kínából, Spanyolországból, és Indiából, hogy közösen kiderítsék, milyen további lépéseket tehet a kormányzat és az ipar a villanyautó-piac bővítése felé.

EZT OLVASTAD MÁR?  A norvégok a kompközlekedést is elektromosítják
Forrás: Express&Star

Hogy a csúcstalálkozónak írásos nyoma is legyen, létrejött az úgynevezett Birmingham Declaration (nem összekeverendő az ugyanezzel a címmel 2014-ben megfogalmazott nyilatkozattal, mely az országba érkező menekültekkel szemben tanúsított szolidaritásról szól), amely ugyan nem tartalmaz kötelező érvényű vállalásokat az egyes tagországokra nézve, a brit miniszterelnök szerint a következő klímakonferenciákon ez lesz az alapja az egyre erősödő nemzetközi összefogásnak az elektromos közlekedésre való globális átálláshoz. Elsőként írták alá a kooperációról szóló egyezményt többek között Fehéroroszország, Dánia, Franciaország, Indonézia, Olaszország, Hollandia, Portugália, és az Egyesült Arab Emírségek is, míg több másik ország még tárgyal a csatlakozásról.

Forrás: gov.uk

A találkozón szó volt az áruszállítás elektromosításának kiemelt fontosságáról is, amely kapcsán éppen egy héttel ezelőtt született meg a Clean Van Commitment, amiben Nagy-Britannia hat legnagyobb flottaüzemeltetője – köztük a Tesco is – vállalta, hogy 2028-ra együttesen mintegy 18 000 dízeles kisteherautót cserélnek tisztán elektromosra. Emellett Theresa May megemlítette a zöld rendszám kérdését, amelynek bevezetéséről folyamatosan zajlanak a konzultációk, valamint megerősítésre került a belső égésű motoros járművek értékesítésének 2040-es teljes tiltása, melyről immáron biztossá vált, hogy több városi vezető együttes fellépése ellenére sem valósul meg a tervezettnél 10 évvel korábban.

Elektromos autót használsz?