PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LyIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LycsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTYwMHg1MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzAxL2h5dS1rYW1wYW55b2stZXYtaGF2YXNwcm9kdGVydi0xOTQweDUwMC0yLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTE5NDB4NTAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=
auto
2024. 03. 28. csütörtök

2030-ra kizárólag elektromos meghajtású járművekkel fognak közlekedni az új-zélandi Waiheke-sziget lakói és látogatói, ha sikerül kivitelezni egy helyi érdekképviseleti csoport nemrég felvázolt elképzeléseit. Az ország legnagyobb városához, Aucklandhez tartozó területen a hatótáv sem lenne probléma, ugyanis az alig 92 négyzetkilométer kiterjedésű szigeten az utak hamarabb elfogynak, mint az energia az autó aksijából – a helyi lakosok alig néhány tíz kilométert ingáznak naponta, így az elektromos meghajtás tökéletesen megfelelő lenne az ottani használatra.

Ennek ellenére a Waiheke útjain szaladgáló 7000 járműből mindössze 86 darab zéró emissziós. Azon túl, hogy az új-zélandiak egy fenntartható szigetet szeretnének maguknak megteremteni, mely olcsó és tiszta megújuló energiára épül, a változás iránti igénynek gazdasági okai is vannak: Waiheke szigetén a legdrágább az üzemanyag az egész országban, ez pedig jelentős társadalmi feszültséghez is vezet.

A lakosok közül néhányan aggodalmukat fejezték ki, mert úgy vélik, nem engedhetnek maguknak egy elektromos autót annak magas vételára miatt, míg mások azt mondták, hogy ha a légszennyezésről van szó, akkor nem engedhetik meg maguknak, hogy ne váltsanak villanyautóra. Az Electric Island Waiheke csoport szóvivője hozzátette, hogy tavaly októberben az országban újonnan regisztrált 635 villanyautóból 450 darab Japánból, vagy az Egyesült Királyságból importált használt Nissan LEAF volt, amit már 9000 új-zélandi dollárért meg lehet vásárolni, így ez is egy opció lehet a helyiek számára.

A teljes elektromosításhoz szükséges azonban a dízeles buszok és kompok leváltása is, melyek több tízezer turistát fuvaroznak minden évben. Egyelőre nincs pontos ütemterv arról, hogy miként fog megvalósulni az elképzelés, mely szerint a Waiheke-sziget lesz az a hely Új-Zélandon, ahol a legolcsóbb a közlekedés, és egyben a legelső sziget az egész világon, ahonnan eltűnik az összes szennyező jármű.

Hamarosan vége a fosszilis közlekedésnek a szigeten.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.