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 Továbbra is egyre nagyobb mértékben nő a globális kőolaj-fogyasztás, aminek megállításához közel sem elegendő az a körülbelül ötmillió elektromos meghajtású jármű, mely jelenleg az utakat rója a Földön. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne lenne már szemmel látható eredménye a villanyautózás terjedésének a kőolaj iránti keresletre. A Bloomberg New Energy Finance legújabb tanulmánya szerint csak 2019-ben napi 96 000 hordóval kevesebb benzinre és gázolajra lesz szükség a villanymotorral működő járműveknek köszönhetően, amivel a naponta megtakarított üzemanyag mennyisége 352 000 hordóra emelkedik az elektromos technológia előretörésének 2011-es kezdete óta. Ez összehasonlításképpen körülbelül annyi „fekete aranyat” jelent, mint amit Portugália, vagy Peru egyetlen nap alatt elfogyaszt az International Energy Agency adatai szerint. Habár már ez is jelentős szén-dioxid kibocsátástól mentette meg a légkört, az elmúlt 8 év alatt olyannyira megugrott az olaj iránti kereslet, hogy 2019-ben napi 100,6 millió hordónyi kerül felhasználásra, 12 millióval több, mint 2011-ben. Ennek a növekedésnek pedig mindössze 3%-át tudták kiváltani az elektromos járművek. A kőolaj iránti kereslet növekedése, és az elektromos járművek hatása (millió hordóban), Forrás: BNEF Bizakodásra adhat okot, hogy eddig bármennyire is lassú volt ez a folyamat, a jövőben rohamosan nőni fog a villanyautók száma, amit az olajipari óriások is érezni fognak. Körülbelül 2,7 millió eladott elektromos járművel számolva 2019-ben, a BNEF szerint idén majdnem tizennégyszer annyival kevesebb üzemanyagot égetünk el, mint 2014-ben. 2040-re a mostani napi 352 ezer hordó megtakarítás akár 6,4 millióra is nőhet, amihez hozzáadódik a növekvő üzemanyag-hatékonyságból eredő 7,5 millió hordós fogyasztáscsökkenés. Pixabay at Pexels De mégis kinek köszönhető, hogy ez a körülbelül 50 ezer tonnányi fosszilis ásványkincs végül nem a tüdőnkben végzi mérgező gázok és apró szilárd részecskék formájában? Nem a Volkswagennek, de még csak nem is a Teslának elsősorban, hanem az elektromos meghajtású buszoknak, amelyek közel 99%-a Kínában áll szolgálatba a dízeles buszokat kiváltva. 1000 tiszta üzemű busz naponta 500 hordónyi gázolaj elégetésétől ment meg minket, miközben ugyanennyi közepes méretű akkumulátoros személyautó csupán 15 hordónyi bevétel-kiesést okozna a kereskedőknek. A buszok kiemelkedő szerepét a kibocsátás-csökkentésben nem nehéz megérteni: hatalmas, sok üzemanyagot zabáló behemótokról van szó, melyek egész nap róják a köröket a városban. Éppen ezért ezek a járművek tökéletes célpontjai az elektromos meghajtásnak – rövid, kiszámítható útvonalakon közlekednek alacsony sebességgel és sok fékezés mellett, azaz a regeneratív fékezés maximálisan kihasználható, miközben a városi levegő minősége is javul, a zaj pedig drámaian csökken. 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 Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!