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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Ezért estek a Tesla eladásai az év elején

elektromos autó piac
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

Nem, megint nem megy csődbe és igen, megint árnyaltabb a kép, mint a kattintásvadász szalagcímek leegyszerűsített világa sejteti, de most tényleg nem árt kicsit számok mögé nézni. Diadal és bukás – minden volt a Tesla első negyedéves értékesítési adataiban. De most akkor 110%-os növekedés, vagy 31% visszaesés volt? Nézzük.

A várakozások

Mint mindig, most is érdekes volt figyelni, hogyan szakadnak el az elemzői várakozások a Tesla gyártási és értékesítési adatai kapcsán a valóságtól. Pár napja a Factset aggregátor adatai alapján az elemzők átlaga 55.000 Model 3 és 22.000 S/X leszállítását várta a vállalattól – bár a Baird elemzője megjegyezte, ők csak 50 ezret saccolnak a legkisebb Teslából.

Az egyik első Model 3 bemutatóautó a cég lausanne-i Tesla Store-ban (fotó: Valentin)

Hogy megértsük mennyire reálisak – vagy szándékosan felsrófoltak – ezek a várakozások, nézzük mit tudtunk a valós adatok megismerése előtt a cég terveiről és a negyedév eseményeiről.

A Tesla 2018 4. negyedévét rekord gyártással és eladásokkal zárta. Akkor 86.555 autót gyártottak le és 90.700-at adtak el. (Ez a raktárkészletek leépítésével volt lehetséges). Azt természetesen mindenki tudta, hogy ezt az adatot kicsit megdobta az, hogy január 1-től már csak az állami villanyautó támogatás felére voltak jogosultak a Tesla autói Amerikában, ezért sokan előrehozták a vásárlást. És az is igaz, hogy az autóiparban általában az első negyedév a leggyengébb. Így az biztos, volt, hogy ezeket a számokat nem döntik meg.

De mit mondott maga a cég?

A Tesla 4. negyedéves pénzügyi jelentésében arról beszélt, hogy Fremontban csak az év végére érik el a heti 7 ezres Model 3 gyártást és ehhez adódik majd még heti 3 ezer autó Sanghajból. Figyelmezettek, hogy a tengerentúli kiszállítások miatt, akár 10 ezer 3-as is szállítás alatt lehet a negyedév végén és ezért ennyivel kevesebb lesz a kiszállítás. Tehát az előző időszak 63,150 darabos kiszállítását nagyjából 53,150-re lőtték be.

Teslák várják a sorukat a 80-as kikötőben. Forrás: Twitter/Elon Musk

A Model S/X kapcsán ők is megemlítették a támogatások csökkenése miatt előre hozott vásárlásokat, ezért az első negyedévre „enyhén csökkenő” eladásokat prognosztizáltak. Később azt is megtudtuk, hogy ismét kivezették a 3. műszakot a két nagyobbik autó gyártásából és, megszüntették a legkisebb akkumulátoros 75-ösök értékesítést is, amely típusok az eladások zömét tették ki. Az olcsóbb S és X helyett a drágább 3-as felé akarták terelni az embereket.

Mit tudtunk meg a negyedév alatt?

De a fentieken túl azért bőven szivárogtak információk, amik árnyalták a képet.

A Model 3 kapcsán egy pár napig hiány volt az egyik európai specifikációjú alkatrészből, aztán volt egy kis kalamajka februárban a kiszállítások elején, Kínában pedig pár napra leállt az értékesítés pár hibás figyelmeztető matrica miatt.

Az S/X eladási adatai felett ennél sokkal sötétebb felhők gyülekeztek. Nemcsak, hogy összevissza variáltak az autók árával és elnevezéseivel, kiadásaival, de a januári és februári európai adatok jelentős visszaesést mutattak. Mindezek és a cég fenti saját bejelentései ellenére a Factset által megkérdezett elemzők az előző év azonos időszakában leszállított 21.800 S és X helyett, március 29-én még többet, 22 ezret vártak.

Remek kérdés, hogy miért, de választ soha nem fogunk kapni. Alapvetően persze két lehetőség van: vagy csapnivalóan rosszak ezek az elemzők, vagy szándékosan srófolták fel a várakozásokat.

A számok

Aztán tegnap hajnalban a Tesla bejelentette az adatokat és a piac csalódással nyugtázta a számokat.

2019 első negyedéve során 77,100 autót gyártott a kaliforniai cég – ebből 62,950 volt Model 3, ami szerény növekedés az előző negyedévhez képest. A Model S és X együttes gyártása viszont elég erős visszaesést mutatott 14,150 darabbal, ami nagyjából 11 ezerrel kevesebb, mint egy évvel korábban.

Forrás: Tesla

Ami az eladásokat illeti, 50.900 Model 3 talált gazdára, ami elmaradt a fenti várakozásoktól. Azonban, ha ehhez a számhoz hozzáadjuk a kiszállítás alatt lévő 10.600 darabot – amire a cég előre figyelmeztetett és egy elkerülhetetlen egyszeri probléma – akkor szinte a 4. negyedéves rekord számokat kapjuk.

Így néz ki a leszállított darabok száma, ha hozzáadjuk a hajón csücsülő autókat is. Forrás: Tesla, Tesla Motors Club.

Ha pedig év-év összehasonlítást végzünk, akkor látszik a Model 3 brutális növekedése, illetve az S/X család problémái.

Forrás: Tesla

Kamu problémák és valós bajok

A fentiek alapján kijelenthetjük, hogy a Model 3 él és virul. Ha valaki ennek ellenére a kereslet csökkenéséről olvas, akkor érdemes megnézni a cikk írója tisztában van-e az értékesítési csatorna kezdeti feltöltése miatt bennragadt 10 ezer autó esetével? Ezek mind úton vannak újdonsült tulajdonosuk felé.

Azt is gyakran olvashatjuk, hogy lám-lám be kellett vezetni az SR/SR+ modelleket Amerikában, ami jól mutatja, hogy kifújt a kereslet a Model 3 iránt. Ez a fals narratíva azzal próbál megtéveszteni bennünket, hogy úgy tesz, mintha az a bizonyos 450 ezer előrendelés mind az autó 50-60 ezer dolláros változatára érkezett volna. Pedig az autót mindig is 35 ezres kezdő árral hirdették – kész csoda, hogy majd 150 ezer elkelt a sokkal drágább változatokból. Ami pedig a pánikból, idejekorán bevezetett olcsóbb verziók elméletet illeti, már tavaly októberben februárra ígérték a belépő modelleket. Ráadásul az SR+ kiszállításai csak március közepén indultak, az SR pedig áprilisra tolódott.

Az előző negyedévhez képest 31% a zuhanás – az előző év azonos időszakához képest 110% a növekedés. Mind a kettő igaz. Forrás: Tesla

Európában még jelenleg is csak a két legdrágább változat érhető el és az sem minden országban – így pl sem a Briteknél, Íreknél, sem Kelet-Európában nem lehet rendelni az autót. Ahol kapható ott minden rekordot megdöntött. A remek februári adatok után Norvégiában márciusban 5315 Model 3-as kelt el, Németországban egy hónap alatt több Teslát adtak el mint tavaly egész évben, de 2 ezer felett teljesített Hollandia is. Összesen majd 20.000 Model 3 illetve több mint 22.000 Tesla talált gazdára az első negyedévben, miközben tavaly egész évben fogyott 29.000 autó a kontinensen.

Forrás: Tesla Motoros Club

De ha ilyen jól Muzsikált a 3-as, akkor mi volt a baj? Nos az S és az X.

A két régebbi, drágább és nagyobb autó közül is inkább az S szenvedett, hiszen ha valahol, itt jelent versenytársat a Model 3  házon belül. Nem segítette a két típus eladásait a hónapok óta pletykált nagy frissítés, ami csak nem akaródzik jönni, viszont sokan várják és valószínűleg halasztják miatta a kocsi cserét, de az sem szerencsés, hogy a V3-as Superchargeren a jóval olcsóbb 3-as dupla olyan gyorsan fog tölteni. Amerikában a 4. negyedévre előrehozott sok vásárlást a  kedvezmény változása, Európában pedig az S és az X soha nem voltak igazán ideális méretű autók, ezért valószínűleg sokan választják a kisebb testvért.

Szóval az sem igaz, hogy nincs itt semmi látnivaló, csak szezonális gyengélkedést mutat az S és az X. Nem. A két régebbi modellt újra vonzóvá kell tenniük, okot kell adni, hogy valaki ne 3-ast vegyen fele annyiért.

Forrás: Tesla Motors Club

És, hogy mit tehet a Tesla? Nos a két régebbi autó dizájn és műszaki frissítése újra felpezsdítheti a keresletet – ezt a programot fel kell gyorsítaniuk. Jó lenne az is, ha stabilizálnák a kínálatot – idén vagy 2× módosult a verziók neve és ennél többször az ára.

Forrás: Tesla Motors Club

Addig is vigasztalódhatnak azzal, hogy Amerikában továbbra is ők a vezető márka, Európában pedig viszik a 3-ast mint a cukrot. Mivel tegnap ismét megerősítették az éves 360-400 ezres értékesítési tervet, így valami tervük biztosan van. 4-6 hét múlva a pénzügyi jelentés kapcsán talán okosabbak lehetünk. Akkor, tippre 250-350 milliós veszteségről számolhatnak be – bár az Autopilot upgrade akció és az olcsóbb aksis S/X kivezetése még tompíthatja a dolog élét. Fontosabb lesz azonban annak tisztázása, pontosan milyen eredményt várnak az év hátralevő részére.

Az amerikai Top 20. Forrás: InsideEVs

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.