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 A Kia honlapján a Niro elektromos változatának jellemzőit ismertető táblázat tartalmaz egy sort, amit néhány újságíró félreértett, majd ezt az információt, ahogy lenni szokott, mások is átvették. A kérdéses pont szerint a DC gyorstöltési idő 80%-ra 1 óra (100 kW). Ezt a pontot sikerült félreértelmezni, és korábban azt írták, a Kia Niro képes 100 kW teljesítménnyel villámtölteni. Pedig a Kia nem erre gondolt, ez a jellemző csupán annyit jelent, hogy egy 100 kW maximális teljesítményű villámtöltőn a Kia 1 óra alatt 80%-ra tölt. A félreértés már akkor kiderült volna, ha az előző sorral összehasonlítjuk az adatot: DC gyorstöltési idő 80%-ra 1 óra 15 perc (50 kW). Ebből már egyértelmű, hogy ha 50 kW teljesítménnyel 1:15 a töltési idő, akkor dupla teljesítménnyel aligha lenne 1 óra. A lényeg annyi, hogy az 1:15 töltési időnél a töltő maximális teljesítménye korlátozza a töltést, ebben az esetben nyilván 50 kW a maximális töltési teljesítmény. Ha a töltő teljesítménye nagyobb, például 100 kW, akkor már az autó fog korlátozni, ezért a töltés nem éri el a 100 kW teljesítményt. Fontos hangsúlyozni, hogy a Kia nem állította, hogy 100 kW töltésre is alkalmas lesz az autó, csupán volt aki félreértette a specifikáció adatait. A Fastned megmérte, milyen gyorsan tölt a Kia a gyakorlatban 50 kW és 175 kW maximális teljesítményű töltőn: Kia Niro villámtöltési teljesítmény görbe 50 kW és 175 kW töltőn (Forrás: Fastned) A grafikonról talán a pontos érték nem olvasható le: 77 kW a Niro maximális töltési teljesítménye, és azt sem tartja túlságosan sokáig, 40% akku töltöttségnél éri ezt el, majd csökkenni is kezd a teljesítmény, igaz csak 10%-kal, 70 kW-ra, majd a következő lépés 55% körül 57 kW-ra. 73% akkumulátor töltöttségtől már teljesen megegyezik az 50 kW és a nagyobb teljesítményű töltők esetén a töltési görbe, a 0-73% közötti szakaszból adódik tehát a nagy teljesítményű villámtöltőkön a 80%-ra töltési idő negyed órás előnye. Mivel egy átlagos autósnak nem a teljesítmény és a fogyasztás adatok számítanak, inkább az, hogy mennyit kell várni a töltőnél, így a Fastned azt is kiszámolta, hogy a méréseik szerint 100 km hatótávolság visszatöltése átlagosan 15-25 percet vesz igénybe, attól függően, hogy mennyire kell teletöltenünk az autót és mekkora volt a kiinduló töltöttségi szint. A görbéből persze egyértelmű, hogy általában nem érdemes 73%-nál magasabb töltöttségig várakozni, a nagy akkumulátornak köszönhetően még a meglehetőségen ritka magyar töltőhálózat mellett is bőven elég a 64 kWh kapacitás 73%-a, hogy elérjük a következő villámtöltőt vagy akár a célunkat. Szentgotthárd – Záhony 558 km 6 óra 10 perces út Ez az akkumulátor kapacitás egy átlagos magyar autósnak már bőven elegendő lesz, hiszen ha otthonról reggel tele akkuval tudunk indulni, akkor a testvérmodell Hyundai Kona eredményeiből kiindulva tudjuk, hogy még GPS szerinti 130 km/h autópályás sebességgel is elérhető 250 km hatótáv, de kis óvatossággal vagy erősebb forgalomban, ahol nem tartható folyamatosan a 130 km/h, máris 300 km felett vagyunk, így egy kényelmes 1 órás ebéd ideje alatt az autót újratöltve, esetleg két rövidebb jól időzített kávészünet közbeni villámtöltéssel Magyarország akár kelet-nyugat irányban is teljesen átszelhető Szentgotthárdtól Záhonyig (márpedig 6 órán keresztül a többség nem szívesen ül az autóban pihenő nélkül). 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!