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
auto

Szeretnél benézni egy Tesla gyárba?

egyéb
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

Ha személyesen nem is, de a CleanTechnica stábjának alábbi három videóját végignézve rövid betekintést nyerhetünk a Tesla freemonti üzemébe.

Az első rész a présüzem bemutatásával kezdődik, láthatjuk, ahogy az alapanyag Model 3 karosszéria elemekké alakul. Érdekes összehasonlítani, mennyit gyorsult a robotok mozgása egy korábbi, 2012-ben készült felvételhez képest. A karosszériaelemek gyártása heti hét napon, napi 24 órában folyik. A videón bemutatott következő helyszín a hatalmas raktár, amelyben 4 emelet magasan tárolják a karosszériaelemeket.

A második részben a Tesla Model 3 üléseinek gyártását láthatjuk, melyek a hatalmas komplexumtól kicsit távolabb, három kilométerre egy kisebb épületben készülnek. Egyelőre egy gyártósor üzemel, de tervezik egy második sor beindítását is. A Tesla egyedülálló az autógyárak között abban, hogy nem külső gyártó készíti az autók üléseit, a többi gyártó ezt a tevékenységet külső cégnek kiszervezve végzi. Ennek oka a költséghatékonyság, valamint az, hogy így az üzemben kizárólag Tesla elvárásait kell teljesíteni, egyéb gyártókkal nem kell foglalkozni. Vannak olyan dolgok, amit a Tesla gyárban nem mernek robotokra bízni, ilyen például a vezetékek elhelyezése az ülésekben vagy a bőr üléshuzat elhelyezése.

A harmadik videó a karosszéria üzemet és az összeszerelést mutatja be, ahol a hegesztő robotok a Model 3 autók karosszériaelemeinek hegesztését végzi. A karosszériaüzem 90 %-ban automatizált. A Tesla robotjai nem csak szerszámcserére, de egyfajta csoportmunkára is képesek. A karosszéria összeszerelése és festése után a CleanTechnica csapata az autó első tengelyének összeszerelését vette filmre, végül az akkumulátor és a futómű a karosszéria alá kerül. A minőség ellenőrzést is robotok végzik, az összeszerelt autókról részletes fényképek készülnek, ami bekerül egy központi adatbázisba, a rendszer összehasonlítja a képeket és pontozza az egyes gépeket az összeszerelési minőség szempontjából, ha a pontszám alacsony lenne, a mérnökök beavatkoznak és elvégzik a szükséges beállításokat. Nagyon fontos, hogy nem mintavételezéssel történik a minőségellenőrzés, az autók 100 %-át, azaz minden egyes példányt megvizsgálnak a robotok.

 

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.
Összehasonlítás