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
auto
2024. 04. 24. szerda

Szeretnél benézni egy Tesla gyárba?

egyéb

Ha személyesen nem is, de a CleanTechnica stábjának alábbi három videóját végignézve rövid betekintést nyerhetünk a Tesla freemonti üzemébe.

Az első rész a présüzem bemutatásával kezdődik, láthatjuk, ahogy az alapanyag Model 3 karosszéria elemekké alakul. Érdekes összehasonlítani, mennyit gyorsult a robotok mozgása egy korábbi, 2012-ben készült felvételhez képest. A karosszériaelemek gyártása heti hét napon, napi 24 órában folyik. A videón bemutatott következő helyszín a hatalmas raktár, amelyben 4 emelet magasan tárolják a karosszériaelemeket.

A második részben a Tesla Model 3 üléseinek gyártását láthatjuk, melyek a hatalmas komplexumtól kicsit távolabb, három kilométerre egy kisebb épületben készülnek. Egyelőre egy gyártósor üzemel, de tervezik egy második sor beindítását is. A Tesla egyedülálló az autógyárak között abban, hogy nem külső gyártó készíti az autók üléseit, a többi gyártó ezt a tevékenységet külső cégnek kiszervezve végzi. Ennek oka a költséghatékonyság, valamint az, hogy így az üzemben kizárólag Tesla elvárásait kell teljesíteni, egyéb gyártókkal nem kell foglalkozni. Vannak olyan dolgok, amit a Tesla gyárban nem mernek robotokra bízni, ilyen például a vezetékek elhelyezése az ülésekben vagy a bőr üléshuzat elhelyezése.

A harmadik videó a karosszéria üzemet és az összeszerelést mutatja be, ahol a hegesztő robotok a Model 3 autók karosszériaelemeinek hegesztését végzi. A karosszériaüzem 90 %-ban automatizált. A Tesla robotjai nem csak szerszámcserére, de egyfajta csoportmunkára is képesek. A karosszéria összeszerelése és festése után a CleanTechnica csapata az autó első tengelyének összeszerelését vette filmre, végül az akkumulátor és a futómű a karosszéria alá kerül. A minőség ellenőrzést is robotok végzik, az összeszerelt autókról részletes fényképek készülnek, ami bekerül egy központi adatbázisba, a rendszer összehasonlítja a képeket és pontozza az egyes gépeket az összeszerelési minőség szempontjából, ha a pontszám alacsony lenne, a mérnökök beavatkoznak és elvégzik a szükséges beállításokat. Nagyon fontos, hogy nem mintavételezéssel történik a minőségellenőrzés, az autók 100 %-át, azaz minden egyes példányt megvizsgálnak a robotok.

 

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.