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 Az Európai Unió által támogatott ALISE projekt 2015-ben indult. Nem kisebb célt tűztek ki, mint 500 Wh/kg energiasűrűségű lítium-kén kémiával rendelkező sorozatgyártásra kész akkumulátor kifejlesztését. A projektnek 16 résztvevője van, köztük például a Williams Advanced Engineering és a SEAT. Az Európai Uniö által támogatott ALISE projekt 16 résztvevője A lítium-kén (Li-S) akkumulátoroktól az várható, hogy kb. 15 százalékkal könnyebbek lehetnek, mint a mai li-ion akkumulátorok, emellett lényegesen nagyobb energiasűrűség érhető el. A Li-ion akkumulátorok jelenlegi energiasűrűsége 150 Wh/kg, ezzel szemben az ALISE projekt közelmúltban bejelentett prototípusa elérte a 440 Wh/kg energiasűrűséget. Ez az érték nem csak a ma gyakorlatban használt akkumulátorokhoz képest magas, de már nagyon közel áll a projekt kitűzött céljához is. A kutatások további fejlesztési lehetőséget is kínálnak, mivel a kén elméleti teljesítmény-sűrűsége 2600 Wh/kg, a legújabb prototípus pedig ennek csupán 17%-a. Ez magyarázza az ALISE projekt kutatóinak optimizmusát, ugyanis akár 800 Wh/kg energiasűrűségű akkumulátor fejlesztését sem tartják elérhetetlennek a belátható jövőben. http://www.aliseproject.com/wp-content/uploads/2018/06/ALISE_PROJECT_FINAL_2018.mp4 Ennyire azonban ne szaladjunk előre, hiszen a sorozatgyártás beindításához ígért 500 Wh/kg is kiemelkedő eredmény. A sorozatgyártásra kész akkumulátorokat az OXIS Energy gyárthatja majd. A gyártás a tervek szerint már 2020-ban megkezdődhet, az együttműködés pedig már Európa határain is túlnyúlik, ugyanis az OXIS Energy megállapodást is kötött Brazíliában egy akkumulátor gyár építésére, mégpedig egy olyan területen, ahol számos kénbánya található. A technológia először nagy valószínűséggel a Williams Advanced Engineering autójába kerülhet be. A SEAT a sorozatgyártású autói egyelőre a Volkswagen MEB platformjára épülnek majd, azonban a nemrégiben külön márkává vált Cupra tanulmányautóiban is megjelenhet az új Li-S akkumulátor kémia. Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!