HALLASSUK A HANGUNK!

Írd alá Te is a GEVA (Global EV Alliance) nyilatkozatát!

Mobil 1 a villanyautókhoz? A Formula-e Porschékban már ez lesz.

A napokban a villanyautókhoz tervezett speciális termékvonallal jelentkezett a világ egyik legnagyobb tőzsdén jegyzett (tehát nem arab, kínai, orosz állami tulajdonú) olajcége az ExxonMobil. Az itthon a néhai Esso kutakról és a Mobil 1 motorolajokról ismert vállalat már évek óta gyári kenőanyag beszállítója amerikai és japán villany és hibrid autóknak, de most bemutattak 4 termékvonalat ami kifejezetten a villanyos jövőre lett tervezve.

Első töltés

Bár a villanyautók egyik legnagyobb előnye, hogy szinte nem igényelnek karbantartást, azért a gyárban csak kell valami hűtőközeget tölteni az aksik és a motorok hűtőrendszerébe és kenésre szorul a váltó/áttét illetve a különböző kopó alkatrészek a hajtásláncban.

Forrás: mobilev.com

A Mobil EV Therm Elite termékcsalád az akkumulátor, elektronika és a motor(ok) hűtőrendszeréhez lett tervezve. Némelyik gyártó egyébként azt ajánlja, hogy legalább az első felöltést pár év után illene cserélni, de van aki szerint ez nem kötelező – mindenesetre nem valószínű, hogy ezt bárki is maga, otthon végezné el.

Forrás: ExxonMobil

A Mobil EV Drive és EV Drive Elite kifejezetten a váltókhoz lett kikeverve. Bár a legtöbb villanyautóban nincs a hagyományos értelemben vett többsebességes váltó, azért minimum egy áttét van, amelyik a villanymotor fordulatszámát csökkenti le. Némely sportautóban, így például a Porsche Taycanban pedig van egy két sebességes automata váltó, hogy az autó magasabb sebességtartományban is jól húzzon. A villanyautók váltója egyébként rendkívüli terhelésnek van kitéve az e-motorok hatalmas nyomatéka miatt – emlékezetes „baleset” volt például a néhai Tesla Roadster első prototípusa, amibe s legmenőbb gyártóktól próbáltak váltót szerezni, de rendre mindegyik tönkrement, míg végül feladták és nem lett többsebességes az autó. Ebből is látszik, hogy fontos itt is a megfelelő kenés, még akkor is ha nekünk ezzel később semmi dolgunk, mivel ezek az anyagok a gyártó által élettartamra vannak feltöltve.

Az EV Cool Drive és Cool Drive Elite egy kombinált megoldás amely az integrált motor-váltó rendszerekhez lett tervezve, illetve a cég kihozott egy Mobil EV Grease azaz gépzsír termékvonalat is a csapágyak, villanymotor és e egyéb forgó, kopó alkatrészek kenéséhez is.

Formula-e és Porsche

A cég egyébként anno olyan Forma 1-es csapatok szponzora és beszállítója volt mint a Willams, vagy a McLaren, illetve a 2017-es szezontól a Red Bull istálló. Emellett jelen vannak a NASCAR-ban és a Porsche Supercupban is. Apropó Porsche, az új EV termékvonal bejelentésével egy időben, a cég a Porsche Forma-e csapatának szponzora és kenőanyag szállítója is lett. Arról egyelőre nincsen hír, hogy a cég utcai villanyautóba is az Exxon termékei kerülnek-e.

Forrás: Porsche

Nem olyan egyszerű

Amikor az olajról és az olajcégekről beszélünk, mindenkinek az üzemanyagok jutnak először az eszébe és így könnyű arra következtetésre jutni, hogy ezek a vállaltok vagy elkezdenek villanytöltőket telepíteni, vagy mennek a levesbe. A villanytöltő egyébként nem annyira egyértelmű evolúció mindegyiküknek, mint azt elsőre gondolnánk, hiszen vannak olyan cégek – így az Exxon is ilyen – amelyek már eladták a saját kúthálózatuk nagy részét és a megmaradt benzinkutakat franchise rendszerben harmadik fél üzemelteti. De a képlet nem is ilyen egyszerű, ugyanis az olajipar egyik fő terméke a különböző vegyületek, műanyagok, gumik és tömítőanyagok, amik a villanyautó gyártásban is komoly szerephez jutnak. Erről a cég villanyautós termékeket bemutató oldala egy érdekes ábrát is közzétett.

Forrás: mobilev.com
Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.