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 Múlt hét csütörtökre volt ígérve, végül péntek lett belőle, de csak elstartolt a Tesla napelemes cserepének harmadik generációja. Ezt már gyártani is fogják. Sárkányüveg – Napüveg A Telsa Solar Roof történetét mi is folyamatosan követjük, hiszen egy rendkívül érdekes, vonzó, előremutató termékről van szó. Ahogy a villanyautózást sem, úgy ezt a terméket sem a Tesla találta ki a semmiből – jelenleg is vannak cégek (állítólag még magyar is), amelyek hasonló termékeket állítanak elő. Azonban az alapötlet egy dolog, a Tesla a megvalósításban szeretne újat hozni – ígéretük szerint az üvegből készült „cserép” erősebb és tartósabb mint a beton vagy agyag alapú hagyományos megoldás, ráadásul integrált napelem cellákkal rendelkezik, amelyek az utcáról nézve láthatatlanok. Az ötlet remekül hangzik és a 2016 őszén nagy show keretében debütált termék remekül is mutatott a Lila Akác köz díszleteinek tetején, csakhogy a gyártás úgy Isten igazából azóta sem akart elindulni. Persze már mi is többször írtunk a tesztelés céljából telepített első és második verziókról, de mint a múlt pénteki konferenciahívásból megtudtuk, a vállalat sem a költségekkel, sem a telepítés egyszerűségével nem volt elégedett. Most mindkét paraméter jelentősen javult. Ja és hogy miért „Napüveg”? Elon Musk viccelődve a Twitteren a Trónok Harca mágikus erejű dragon glass, azaz sárkányüveg elnevezésű fegyverét alapul véve solar glass, azaz napüveg névvel illette az új üveg-alapú tetőfedési anyagot. V3 – újratöltve Az új változat egyik legjelentősebb újítása, hogy drámaian kevesebb, mindössze fele annyi alkatrészből áll mint az előző generáció és jóval egyszerűbb a felépítése és a telepítése. A gyorsabb szerelés érdekében a cserepek mérete is megnövekedett – most már 38 x 114 centisek. Kezdetben egy fajta, a képen látható dizájn lesz kapható, de a terv az, hogy 6-9 havonta gyártásba küldenek újabb mintákat, színeket, textúrákat és bővítik a választékot. A cég állítása szerint egyaránt együttműködnek majd saját tetőfedőkkel és harmadik fél szakembereivel is, és a V3 kaliforniai teszt telepítései azt mutatják, hogy gyorsabban halad a munka mint egy hagyományos cserép esetén. Jelenleg 25 (amerikai) államban dolgoznak, de tervben van a nemzetközi értékesítés is. A cserepek már gyártásban is vannak a New York állambeli buffalói Gigafactory 2-ben és és a következő hónapokban heti 1000 tetőhöz elegendő legyártott darab a cél. Utána a heti 10-20 ezer tető közötti sávot célozzák be. A cserepekből természetesen létezik napelem nélküli modul is, hiszen nem kell ez egész tetőt napelemmel borítanunk – ez jelentősen csökkenti a költségeket is. Az üvegcserépre 25 év garancia jár – ez vonatkozik az élettartamra, az időjárásállóságra és az energiatermelésre is. 180 km/h szélsebességig garantálják a tartósságot. Mennyi az annyi? Természetesen a fentieken túl talán a legfontosabb paraméter a cserép ára. Mielőtt belemennénk a konkrét számokba, érdemes megjegyezni, hogy itt amerikai árakról beszélünk, amelyek az amerikai piacon, amerikai tetőfedők díjazása, az Amerikában kapható prémium cserepek ára és az amerikai áramdíjak mellett versenyképes. És ahogy ezt a cég is leszögezi, csak akkor, ha valakinek komplett tető és napelem is kellene. Ha a jelenlegi tető megfelelő, akkor a hagyományos panelek továbbra is kifizetődőbbek. A cég honlapján példaként egy 185 négyzetméteres tetőt hoz 10 kW napelem teljesítménnyel. Ha kivesszük az egyenletből a szövetségi 8550 dolláros támogatást, akkor a Tesla tető ára, szereléssel együtt, 42.500 dollár, ami nagyjából 12,5 millió forint. Támogatással a végösszeg 10 millióra csökken. Ez – a vállalat marketingje szerint – körülbelül annyi mint egy tipikus tető plusz ugyan ennyi napelem ára. Az Electrek egyik olvasója arról számolt be, hogy ő már korábban kért és kapott ajánlatot a Teslától a napelemes cserép második generációjára, de akkor azt túl drágának találta. A 173 négyzetméteres tetőre korábban 64.634 dollárt, tehát mintegy 19 millió forintot számoltak a cserép anyag és telepítési költségére. A V3-mal ez 38.266 dollárra, azaz 11,3 millió forintra mérséklődött, ami 40%-kal kevesebb. Ehhez még hozzájönnek a tetőszerkezet javításnak költségei és az opcionális Powerwall energiatároló, de lejön belőle az állami támogatás. A fenti család éves áramfogyasztása 13,304 kWh volt, ennek kicsit több mint a felét termeli meg a Tesla cserepe. A számolt 25 éves megtakarítás nagyjából 2 millió forint, de Amerikában az sem utolsó szempont, hogy az energiahálózat kimaradásai idején sem kell nélkülöznie a háztartásnak. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!