A kibocsátásmentes zónák kialakítása rendkívül hatásos eszköz a városi légszennyezés visszaszorítására: az autósok a saját pénztárcájukat kímélve hagyják szennyező járműveiket a külső kerületekben, vagy – ha tehetik – váltanak tisztán elektromos meghajtásra. Az sem nagy baj, ha néhányan inkább bevállalják a napi belépődíj kifizetését, esetleg megpróbálnak bliccelni, hiszen az általuk kifizetett díj vagy bírság hatalmas bevételt jelent a város számára, amit vissza lehet forgatni a levegőszennyezés elleni további küzdelembe. Nincs is jobb példa erre Londonnál, ahol az ULEZ (Ultra-Low Emission Zone) áprilisi bevezetése óta összesen 223 952 darab büntetést küldtek ki a hatóságok azok számára, akik nem fizették ki a behajtás díját. Így csak a bírságokból több mint 10,5 millió angol font (átszámítva több mint 4 milliárd forint) folyt be a kasszába. Forrás: wikipedia Pénzbírság valójában csak május közepe óta terheli a szabályszegőket, az első pár héten ugyanis csak figyelmeztetéseket osztogatott a rendőrség, de még ez sem volt elég ahhoz, hogy a lakosok hozzászokjanak az összeg kifizetéséhez: május fél hónapjában 2,5 millió, júniusban majdnem 4 millió, de még júliusban is 3 millió font bevétel keletkezett bírságokból Londonban, mire végül augusztusra 2 millió font alá csökkent a szabályszegők által kifizetett büntetés. A bliccelők közül 32 ezren egynél többször próbálták megúszni a fizetési kötelezettséget, sőt az egyik autós május 11. és augusztus 31. között összesen 81 alkalommal felejtette el kifizetni a belépődíjat az alacsony kibocsátású zónába. Mivel a személygépjárművekkel való szabályszegésért 160 fontos bírság jár, így az ULEZ határainak figyelmen kívül hagyása 12 960 fontjába, azaz majdnem ötmillió forintjába kerül a szennyezőnek, amit akár már egy használt tisztán elektromos autóra is költhetett volna. Forrás: flickr Az ultra alacsony emissziós zóna azt a T-charge elnevezésű díjat váltja fel, melyet Sadiq Khan, a brit főváros polgármestere 2017-ben vezetett be válaszul azokra a számításokra, melyek szerint évi 3,7 milliárd fontnyi kárt okoz a gazdaságnak a londoni közlekedési légszennyezés. A továbbra is érvényben lévő Congestion Charge dugódíjon felül 12,5 fontot kell fizetniük azoknak, akik Euro 4-esnél régebbi benzines, vagy Euro 6-os besorolást el nem érő dízeles gépjárművel szeretnék meglátogatni a városközpontot, míg motorkerékpárral Euro 3 szabvány szükséges. Az ULEZ területének jelentős megnövelése 2021-re van beütemezve. 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 Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!