PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 23. kedd

Ötmilliós bírság, ami villanyautóval elkerülhető lenne

elektromos autó

A kibocsátásmentes zónák kialakítása rendkívül hatásos eszköz a városi légszennyezés visszaszorítására: az autósok a saját pénztárcájukat kímélve hagyják szennyező járműveiket a külső kerületekben, vagy – ha tehetik – váltanak tisztán elektromos meghajtásra. Az sem nagy baj, ha néhányan inkább bevállalják a napi belépődíj kifizetését, esetleg megpróbálnak bliccelni, hiszen az általuk kifizetett díj vagy bírság hatalmas bevételt jelent a város számára, amit vissza lehet forgatni a levegőszennyezés elleni további küzdelembe. Nincs is jobb példa erre Londonnál, ahol az ULEZ (Ultra-Low Emission Zone) áprilisi bevezetése óta összesen 223 952 darab büntetést küldtek ki a hatóságok azok számára, akik nem fizették ki a behajtás díját. Így csak a bírságokból több mint 10,5 millió angol font (átszámítva több mint 4 milliárd forint) folyt be a kasszába.

Forrás: wikipedia

Pénzbírság valójában csak május közepe óta terheli a szabályszegőket, az első pár héten ugyanis csak figyelmeztetéseket osztogatott a rendőrség, de még ez sem volt elég ahhoz, hogy a lakosok hozzászokjanak az összeg kifizetéséhez: május fél hónapjában 2,5 millió, júniusban majdnem 4 millió, de még júliusban is 3 millió font bevétel keletkezett bírságokból Londonban, mire végül augusztusra 2 millió font alá csökkent a szabályszegők által kifizetett büntetés.

A bliccelők közül 32 ezren egynél többször próbálták megúszni a fizetési kötelezettséget, sőt az egyik autós május 11. és augusztus 31. között összesen 81 alkalommal felejtette el kifizetni a belépődíjat az alacsony kibocsátású zónába. Mivel a személygépjárművekkel való szabályszegésért 160 fontos bírság jár, így az ULEZ határainak figyelmen kívül hagyása 12 960 fontjába, azaz majdnem ötmillió forintjába kerül a szennyezőnek, amit akár már egy használt tisztán elektromos autóra is költhetett volna.

Forrás: flickr

Az ultra alacsony emissziós zóna azt a T-charge elnevezésű díjat váltja fel, melyet Sadiq Khan, a brit főváros polgármestere 2017-ben vezetett be válaszul azokra a számításokra, melyek szerint évi 3,7 milliárd fontnyi kárt okoz a gazdaságnak a londoni közlekedési légszennyezés. A továbbra is érvényben lévő Congestion Charge dugódíjon felül 12,5 fontot kell fizetniük azoknak, akik Euro 4-esnél régebbi benzines, vagy Euro 6-os besorolást el nem érő dízeles gépjárművel szeretnék meglátogatni a városközpontot, míg motorkerékpárral Euro 3 szabvány szükséges. Az ULEZ területének jelentős megnövelése 2021-re van beütemezve.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.