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
auto

Poznań is csatlakozott azon települések villámgyorsan gyarapodó táborába, melyek a lehető leghamarabb szeretnének megszabadulni a zajos, koszos, és borzalmasan drágán üzemeltethető tömegközlekedési eszközöktől, és inkább zéró emissziós módon, tisztán elektromos meghajtással oldanák meg a lakosok közlekedését. A Lengyelország ötödik legnépesebb településének tömegközlekedését irányító MPK (Miejskie Przedsiebiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu) 2018 decemberében 15 csuklós, és 6 normál méretű elektromos Solaris autóbuszra adta le a rendelést, melyek 2020 februárjáig állnak szolgálatba. A buszok töltéséhez az MPK az ország egyik legnagyobb, elektromos járművek töltési berendezéseinek gyártásával foglalkozó vállalatot, az Ekoenergetyka-Polskát bízta meg a buszok számára szükséges töltőinfrastruktúra kiépítésével, amely néhány egészen villámgyors töltőt is csatasorba állított.

540 kW-os pantográf a III. János lengyel királyról elnevezett poznańi buszpályaudvaron

A szerződés 16 töltőállomásról szól összesen 2,2 MW teljesítménnyel, ennek részeként került beüzemelésre két darab 540 kW-os pantográf, melyek a tesztek során 790 amperen 533 kW-os valós teljesítménnyel töltötték a buszokat. A cég ezért a világ legerősebb töltőjeként emlegeti a Jan III Sobieski buszpályaudvaron elhelyezett berendezéseket, s bár a közel 540 kilowattos teljesítmény valóban kimagasló az eddig látott busztöltők között, az ABB Svájban és hamarosan Kínában használatos megoldása állítólag 600 kW-tal tolja az energiát a megállóba behúzódó járművekbe, így a lengyelek egy kicsivel lecsúsztak a rekordról. Elektromosbusz-töltőállomások létesülnek Poznań két másik pontján is: a Garbary buszpályaudvaron első körben egy 270 kW-os pantográf lesz felszerelve, míg a Warszawska úton lévő depóban két 80 kW-os, és három mobil 40 kW-os töltő várja a villanybuszokat. A járművek töltőcsatlakozóval is fel vannak szerelve, így a hagyományos vezetékes módszerrel is fel lehet őket tölteni.

Az Ekoenergetyka-Polska több mint 10 éve vesz részt aktívan az elektromobilitás piacán, és ez idő alatt több mint 500 töltőt szállított 11 ország 55 városába, melyek teljesítménye együttesen meghaladja a 45 000 kilowattot. A cég töltőivel találkozhatunk többek között a skandináv államokban, Spanyolországban, Franciaországban, Németországban, Oroszországban, de Szingapúr nagyméretű elektromosbusz-flottája is rendszeres használja a lengyelek berendezéseit.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.