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
auto
2024. 04. 20. szombat

600 km egy elektromos rollerrel – Xiaomi M365

elektromos autó

Ha lehetne alcímet adni a bejegyzéseinknek akkor elsütöttem volna, hogy „Ha nincs imbuszkulcsod, ez nem a te rollered!”. De miről is van szó?

Augusztus elején (majdnem egy hónap várakozás után) megérkezett a Xiaomishop-ból életem első elektromos kétkerekűje, egy M365 típusjelzésű roller. Nem mondom, hogy a vásárlás előtt alaposan elmélyültem a témában, egy kedves barátom vett egy pontosan ilyet, kölcsönadta egy napra, én meg azt mondtam, hogy ez kell nekem. A kölcsönkért példánnyal nyáron csináltam is egy gyors tesztet is. Persze beírtam a google-be az elektromos roller szókapcsolatot, de a találatok vagy egy kinézetre sokkal gagyibb eszközt, vagy egy lényegesen drágább vadállatot toltak a képembe. Az volt a benyomásom akkor, hogy a telefonok piacát is letaroló márka rollerben is az egyszerű, de igényes vásárlót célozta meg.

Természetesen egyetlen nap alatt inkább csak benyomásokat lehet szerezni, mindegy milyen termékről van szó. Abból a tesztből például teljesen kimaradt az applikáció, ami elképesztően feldobja az egész villanyroller érzést. A mindennapokban egészen más dolgok kerülnek előtérbe mint egy villámteszt során. Ezekből szeretnék most megosztani néhányat.

Szabályozás

Budapest utcáin gombamód elszaporodtak az elektromos rollerek és jelenleg csak elméletben létezik még az a szabályrendszer, ami alapján járműkategóriába lehetne sorolni a rollert, legyen az elektromos, vagy sima lábbal hajtós. Persze ez hamarosan megváltozik, de addig is a roller nem jármű, tehát kvázi a gyalogosokra érvényes szabályokat kell alkalmazni rajta. A gyakorlatban ez annyit tesz, hogy sehol sem nézik jó szemmel a jelenlétét. Ha a járdán megyek vele, akkor a gyalogosok akarnak megölni, ha az úton, akkor az autósok. A bicikliút az egyetlen hely, ahol képesek a közlekedők elfogadni a rolleren suhanót. Szerintem abból fakad az ellentét, hogy sokan a járdán is igyekeznek kihasználni a 25-30 km/h-ás végsebességet, holott sem a gyalogosok, sem a többi közlekedő nem számít a járdákon ekkora sebességgel érkezőre, ezért én, ha a járdán gurulok, mindig igyekszem egy gyalogos, de maximum egy futó ember sebességével hajtani, nehogy valakivel azért találjam szembe magam, mert nem számított rám. Az M365 annyiban tudja ezt a magatartást elősegíteni, hogy van rajta ECO mód, amiben lényegesen szolidabban gyorsul és a végsebessége is korlátozottabb (bár a gyalogtempónál így is jóval gyorsabb). Ugyanakkor ECO-ban a gázkar is finomabban adagolható, segítve ezzel a pontos manőverezést. Ha az útra merészkedünk, akkor minden esetben úgy érdemes menni, mintha biciklivel tekernénk. Jómagam a lámpákat még nappal is bekapcsolom, alkalmazom a jobb kéz szabályt, megállok a pirosnál és karjelzéssel mutatom, hogy kanyarodni készülök, különösen a balra forduláskor.

Kényelem

Ha valaki munkába járásra veszi a rollert, nagyon hamar meg fogja tanulni, hogy nem a legrövidebb, hanem a legjobb minőségű út a leggyorsabb. Az alig 15 cm átmérőjű, kőkeményre fújt kerekek a legkisebb úthibát is átviszik a viszonylag rövidke talprészre. Ráadásul a hosszú kormány hatványozottan felerősíti az egyenetlenségeket. Nem mondom, hogy elviselhetetlen a dolog, de ahol biciklivel le sem nézek az útra, ott a rollerrel nagyon erősen figyelni kell minden repedést, nem lehet elbambulni egy pillanatra sem, mert könyörtelenül jön a rázós meglepetés. Budapesten a bicikliutak egy jó része térkövezett, ami olyan, mint egy közepes földút a roller szempontjából, szóval ilyenkor szintén érdemes elővenni a korlátozottabb sebességű ECO módot. Persze ha találunk egy tükörsima útszakaszt, az feledtet minden szenvedést.

Hatótáv

Ahogy a villanyautósok már megtapasztalták, a hatótáv csak egy szám, ami a valóságban vagy több, vagy kevesebb, de a legritkább esetben sem pontosan annyi. Így van ez a rollereknél is, annyi eltéréssel, hogy itt nem a sebesség a legnagyobb ellenség, hanem a gyakori gyorsítás és az emelkedők. Hiába van itt is regeneratív fékezés, messze nem olyan nagy a jelentősége. Nincs több tonna acél, aminek a mozgási energiáját vissza kell nyerni. Persze biztosan számít valamennyit, de a tapasztalat azt mutatja, hogy sokkal többet jelent, ha minden indulásnál ráhajtunk lábbal hármat-négyet. Főleg olyan helyen ahol fél percenként meg kell állni, 20-30%-ot is jelenthet hatótávban. Az emelkedőkön szintén sokat segít a lábbal hajtós rásegítés. A legkiszámíthatóbb eredményt a végsebességen utazással lehet kapni, például a pesti rakpartokon, így olyan 20-25 km megtehető. Nekem egyszer egy Duna Pláza – Alle távolság pont megvolt oda-vissza, ami olyan 22 km.

App és funkciók

Az alkalmazásboltokban számos applikáció kínálja magát, ha beírjuk, a „xiaomi scooter” kifejezést, de a gyári Xiaomi Home az, ami teljes funkcionalitást nyújt. Az összepárosítás Bluetooth-on keresztül történik, és nagyon egyszerű. Az első párosítást követően érdemes egyedi jelszót beállítani a járműhöz, hogy ne tudjon mindenki kedvére rákapcsolódni kedvencünkre. Az alap képernyőn a rollert ábrázoló kép látható és a legfontosabb adat, az akku százalékos töltöttsége. Ez azért is elengedhetetlen, mivel az alapmodell töltöttségét a kormány tetején 4 db LED jelzi, ami nem túl informatív, főleg ha centizünk a hatótávval. Látszik még egy eléggé érdektelen adat is, a legutóbbi bekapcsolás óta számított átlagsebesség, valamint a megtett távolság. Szerintem sokkal többet adna, ha itt a becsült megtehető kilométerek száma lenne itt feltüntetve.

A főképernyőt balra sederintve tudjuk lezárni a rollert, ami nem vetekszik egy U-lakat hatékonyságával, de meglepheti az alkalmi tolvajt. Lezárt állapotban ugyanis, ha valaki megmozdítja a rollert, azonnal sípolni és rezegni kezd, valamint maximális motorféket biztosít az első kerékre, ami miatt képtelenség vele tovagördülni. Ha pedig a telefonunk bluetooth hatótávon belül van, akkor az is rezegni kezd.

A beállításokban további érdekességekre bukkanhatunk, mint a tempomat és a hátsó lámpa folyamatos bekapcsolva tartása. Mindkettőt ajánlom bekapcsolni, a lámpát a láthatóság, a tempomatot pedig a kényelem miatt. A tempomat úgy működik, hogy hosszú egyenesben hajtva 5 másodperc után csippan egyet a roller és elengedhetjük a gázkart, tartani fogja a felvett tempót mindaddig amíg a gázt újra, vagy a féket meg nem nyomjuk. Szintén a beállításokban találjuk a motorfékerő változtatásának lehetőségét, amit 3 fokozatban állíthatunk, de fékkar meghúzásakor mindig a legnagyobb fékerőt adja az első kerékre is. Orra esni viszont nem fogunk tőle.

Ebben a menürészben vannak a járműre vonatkozó adatok is, sorozatszámok, hőmérsékletek, töltöttségek, voltok és milliamperek. A kedvencem azonban az odometer vagyis az összes megtett kilométer. Nagyon jó látni ahogy napról napra növekszik és olyan számokat mutat, ami már autóval is nagy távolságnak számít. Nálam kevesebb mint 3 hónap alatt egészen 600 km-ig emelkedett, ami szerintem meglepően sok annak fényében, hogy 10 percre van a munkahelyem.

Tartósság

Mielőtt megvettem, már hallottam olyan pletykákat, hogy bizonyos alkatrészei nem bírják a gyűrődést. Szerencsére nem a motorról és az akkuról, hanem az összes többiről van szó. Leszólítottam egyszer két hardcore rolleres arcot, akik szintén ezzel a típussal nyomultak. Onnan gondoltam, hogy nem ma kezdték, hogy járműveik fő alkatrészein kívűl minden cserélve volt, ráadásul a gumijaik tükörsimára voltak kopva, ami azért durva, mert 600 km után nálam a kopás jelei sem mutatkoznak. Meg is erősítették a gyanúmat, mindketten rég túl voltak már a 3000 km-en. A legértékesebb tanácsokat is tőlük szereztem be. Azt mondták, hogy a hátsó sárvédő kb. 1000 km után letörik, ez ellen lehet venni utólagosan beépíthető merevítést, ami megtöbbszörözheti az alkatrész élettartamát. Aztán kormányoszlop csuklópontja fog kilazulni, amit a kormány bakogása jelez, extrém esetben akár az egész kormány leszakadhat, ha nem figyelünk a jelekre. A defekt ellen úgy védekezhetünk, ha legalább 4-4,5 bar-ra fújjuk a kerekeket, a tömör gumi pedig hasznos, de egy picit levesz a sebességből és a hatótávból is. Szerencsére minden egyes alkatrésze megrendelhető Kínából, sőt, számtalan tuning kiegészítő is beszerezhető hozzá. A sárvédő merevítést már meg is rendeltem.

Az M365-ön szinte mindenhol belső kulcsnyílású hatlapú csavarokat alkalmaztak, ami imbuszkulccsal oldható (kivétel a motor, mert ott torx csavarok vannak). Érdemes beszerezni egy ilyen készletet, mert ezek a csavarok hajlamosak a meglazulásra, főleg a kormányoszlop csuklópontjánál, de a műanyag alkatrészek sem mentesek a lazulás alól. Nekem eddig az vált be, hogy 2-4 hetente, amikor amúgy is letörölgetem róla a koszt (vagy mágikus cipőtisztító koszradírral lesúrolom a használat nyomait), akkor átnézem a csavarokat is, mennyire szorosak. A kormányon eddig kétszer, a hátsó sárhányón pedig egyszer volt komolyabb lazulás. Sajnos a gumi alkatrészek hajlamosak elveszni, a képeken is látható, hogy az egyik csavar porvédőjét, és a hátsó sárvédőn lévő kampó gumiburkolatát is sikerült már elhagyni. A bovdenes tárcsafék, ami amúgy kiválóan fog, szintén igényel karbantartást, mivel a bowden megnyúlik, utána kell állítani a holtjáték csavarral. A hátsó kerekek csapágyazása pedig engedett egy kis levet, reméljük azért, mert túl sok volt benne a zsír.

Megbántam?

Abszolút nem! Mivel vannak szerszámaim és amúgy is szeretem a csavarozgatást, a járműveim ápolását, nem okoz gondot a roller karbantartása sem. Akinek viszont még egy csavarhúzója sincs otthon, vagy nem tudja merre kell kitekerni egy csavart, az jobban jár ha egy olyan rollert választ, ami nem arról híres, hogy kéthavonta szétesik, vagy ha mégis ez a megfelelő, akkor néhány hetente vigye el egy bicikliszervizbe, főleg ha furcsa zörejeket hall, vagy a szokásosnál is lazább a kormányoszlop.

A városi közlekedésben az elektromos autóknál csak az elektromos rollerek számának növekedése drasztikusabb. Kérek minden közlekedőt, hogy figyeljünk erre az új járműkategóriára, és legyünk toleránsabbak velük szemben. Sokan még biciklivel sem közlekedtek mielőtt megvették az első rollerüket, ezért csak tanulják a gyors, hatékony és biztonságos közlekedés alapjait.

Magyar Péter

Villamosmérnökként szakmai csodálattal tekintek minden elektromos járműre, ugyanakkor azt látom, hogy sok az ismerethiányból adódó ellenérzés irántuk. Írásaimmal ezen szeretnék pozitív irányban változtatni!