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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

A hétvégén átállítottuk az órát téli időszámításra, ilyenkor minden autós portál felhívja a figyelmet néhány fontos dologra, amit nem lehet elégszer átismételni. Nézzük meg mi a helyzet ilyenkor az elektromos autókkal. Két éve már megjelent egy cikkünk arról, hogy mit tehetünk az akkumulátor védelmében, érdemes ezzel kezdeni a felkészülést. Nézzük át vázlatosan, mire érdemes figyelni az elektromos autók esetén.

Ami független a hajtómotortól

  • Ideje felszerelni a téli gumikat és beállítani a megfelelő guminyomást. Télen nagyobb a hőingás, 10 fokos hőmérséklet csökkenéstől akár 0,1 barral is csökkenhet a gumiabroncs nyomása, így érdemes a megszokottnál gyakrabban ellenőrizni. A 2014 novembertől forgalomba helyezett új autókban az Európai Unió területén kötelező a keréknyomás érzékelő rendszer. A gumit nem érdemes túlfújni, mert mérhető hatótávnövekedést nem eredményez, viszont a kisebb tapadási felület miatt balesetveszélyesebb.
  • Fel kell tölteni az szélvédőmosó tartályt téli ablakmosó folyadékkal. Ügyeljünk, nehogy összetévesszük a motorba való fagyállóval, ha egy hipermarketben vásárolunk.

Indulás előtti előkészületek

  • Az elektromos autók többsége rendelkezik előfűtési lehetőséggel. Csatlakoztatott töltőkábellel külső áramforrásról fűthető fel az utastér és jégmentesíthető a szélvédő. Nem csak komfortosabb, de biztonságosabb is meleg autóval indulni, és a hatótávnak is jót tesz, ha nem az akkuból fűtjük fel az autót.
  • Az előfűtéssel időt is megtakaríthatunk, ha beprogramozzuk vagy mobiltelefonnal indítjuk a fűtést, akkor a munkaidő végén azonnal hazaindulhatunk, miközben a dízeles kollégák még elfagyott ujjakkal kapargatják álló helyzetben járó motor mellett a füstben a jégvirágokat a szélvédőről.
  • Ha az autó éjjel a szabadban parkol és tölt, akkor az előfűtéssel együtt a töltést is érdemes a reggeli tervezett induláshoz igazítani, így nem csak az utaskabin lesz kellemesen meleg, de az akkumulátor is felmelegedhet a töltéstől egy ideálisabb szintre.

Érdemes még a töltőre csatlakoztatott autót előfűteni, nem csak komfortosabb, biztonságosabb is így autózni

Hidegben csökken a hatótáv

  • A hideg levegőnek magasabb a közegellenállása, így megemelkedik a fogyasztás. Ez persze városban a lassú tempónál kevésbé érezhető, de országúton és autópályán jelentős is lehet.
  • A téli guminak nagyobb a gördülési ellenállása, amit tovább növel a gyakran nedves, havas, szennyezett útburkolat.
  • Bár az autók többsége rendelkezik akkumulátor temperáló rendszerrel, az akku fűtés is az akkuból nyeri az energiát. Amelyik autóban nincs akkumulátor fűtés, azokban pedig azzal a jelenséggel is számolnunk kell, hogy a hidegebb akkuból valamivel kevesebb energia nyerhető ki.
  • A villanymotorok hatásfoka lényegesen magasabb a belső égésű motorokénál, ami télen azért kellemetlen, mert az utastér fűtését nem tudjuk a meghajtást biztosító motor hulladékhőjével biztosítani, így a fűtés szintén az akku kapacitását emészti.

Hogyan takarékoskodhatunk?

  • Számos elektromos autóban megfordítható a légkondicionáló körfolyamata, így a hagyományos fűtőszálhoz képest fele-negyede lehet a fűtés fogyasztása. Ha gyakran megyünk hosszú útra, amikor kritikus a hatótáv, igyekezzünk hőszivattyúval rendelkező modellt választani.
  • Ha van az autónkban, használjuk a kormány- és ülésfűtést. Így a kabin hőmérsékletét néhány fokkal alacsonyabbra állíthatjuk. Az ülésfűtés fogyasztása még a hőszivattyús fűtéshez képest is csupán 10-20%.

Mit ne tegyünk?

  • Ne spóroljunk a világításon vagy az ablaktörlő használatán. Ezek fogyasztása egyrészt elhanyagolható a közegellenállás leküzdéséhez vagy a fűtéshez képest. Másrészt a biztonság mindenek előtt, inkább menjünk 10 km/h-val lassabban, mint tompított fényszóró helyett helyzetjelzővel.

Télen gyakoribb a csapadékos idő, ne az ablaktörlővel akarjunk spórolni az akkuból

Hidegben megnőhet a töltési idő

  • Télen magasabb a fogyasztás, tehát azonos útvonalon a töltőnél több energiát kell visszatölteni, mint nyáron. Ha az autónk fűti az akkut, a fűtés fogyasztását is vissza kell tölteni.
  • Ha az autónk nem rendelkezik akkumulátor temperálással, akkor hidegben az akku kímélése érdekében az autó lassítja a töltési teljesítményt. A lassulás mértéke függ az autótípustól, illetve az akku és a külső levegő hőmérsékletétől.
  • Mivel nem csak nekünk, de a többi autósnak is megnő a töltési idő, hosszabb várakozás lehet egy-egy népszerű helyen lévő vagy a régióban egyetlen töltőpontnál. Szerencsére a töltőpontok száma rohamosan növekszik, így ez a hatás egyre kevésbé gond.

Az első generációs Nissan Leaf (24 kWh) töltési sebessége hidegben jelentősen lelassul, egy 20-80% töltés legalább fél óra, de hiába 50 kW a töltő teljesítménye, 80% felett már alig tölt gyorsabban az autó, mint AC töltőről. A Zoe tulajdonosok szintén jelentős töltési teljesítmény csökkenésről szoktak beszámolni, ha hideg van.

Mire figyeljünk vezetés közben?

  • Hidegben nem csak egy villámtöltőn csökken le az akku töltési teljesítménye, de a regeneratív fékezéskor is. Legyünk óvatosak, reggeli mínuszban hideg akkuval elindulva a menetpedál felengedésekor a megszokottnál jóval kisebb lehet a lassulás, többet kell a fékpedált használni.
  • Városon kívüli utak tervezésekor ne csak a megnövekvő töltési időt kalkuláljuk be, hanem hagyjunk több tartalékot is az akkuban, ne 1%-kal érkezzünk a következő töltőhöz. Ez azért fontos, mert bár nálunk ritka a több órás torlódás, szeles vidékeken a hóátfúvások miatt szinte minden éven előfordul, hogy néhány autó akár fél napra is az úton reked. Hasznos, ha ilyenkor tudjuk fűteni az utasteret.

Télen a kerekeknek vágni kell a havat, ez minden autó fogyasztását megdobja, csak a hagyományosnál kevésbé vesszük észre, mert ritkán autózunk ki egy teljes tankot ilyen útviszonyok mellett

Környezetvédelmi előny

  • A hagyományos autók fogyasztása és kopása jelentős mértékben megnő a hideg miatt. A fűtéshez gyakran helyben járatják az autókat, így a belső égésű motorok lassabban melegednek be, hidegen pedig lényegesen többet fogyasztanak. Az elektromos autók nem füstölnek a belvárosban, nem növelik a szmogot. A gyakran rövid úton használt autók motorja is előbb megy tönkre a sok hideg üzem miatt. A villanymotornál ez a hatás is elhanyagolható.

Magyarországon nagyon ritkán és akkor is csak rövid ideig csökken a levegő hőmérséklete -20 °C alá. Ha az akkumulátor cellák is ilyen hőmérsékletre hűlnének, akkor fennállhatna a károsodás veszélye. Egy mindennapi használatban lévő autó akkuja az óriási tömeg miatt sosem hűl le a külső hőmérséklettel azonos szintre, sőt Magyarországon 0 °C alá is csak ritkán. Körültekintést inkább a hosszabb távon parkoltatott autók igényelnek a tartósan hideg időszakokban. Érdemes őket rendszeresen megjáratni és villámtöltőn feltölteni, hogy az akku hőmérséklete emelkedjen.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.