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
auto

Múlt héten sokan kétkedve fogadták az 5 év alatt 1 millió km-t futott Tesla Model S történetét, pedig nagy valószínűséggel nem kamu. A tulajdonos a Twitter fiókjában már régóta dokumentálja az autóhasználatát. Az emberek többsége számára elképzelhetetlen, hogy valaki ennyit vezessen, de ha belegondolunk, hogy mennyi lehetetlen rekord létezik a világon, ez már nem is tűnik annyira irreálisnak.

De nem ez az egyetlen Tesla, amit egészen extrém módon használnak. A fél millió km-t futott Tesloop autóiról már írtunk, de Finnországban él egy taxis, aki szintén Tesla Model S-t használ a munkájához, és már túl van 750 ezer km-en. Ari Nyyssönen 2014-ben vette az autót, amivel az első meghibásodásig 300.000 km-t kellett mennie. A 80 ezer km-re, vagy kevesebb futás esetén 4 évre érvényes általános garancia a kormány szervó meghibásodását már nem fedezte, így a taxisnak 6000 eurójába került a javítás.

(fotó: Ari Nyyssönen)

A következő probléma újabb 300.000 km megtétele után idén év elején jelentkezett, amikor 60 km még megtehető hatótáv kijelzésekor az autó megállt. Bár az akku addig teljesen jónak tűnt, alig 10%-ot degradálódott, az akkumulátorra és a hajtásláncra vállalt km korlátozás nélküli 8 éves garancia keretében a Tesla szerviz az energiatároló cseréje mellett döntött.

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

Nyáron az autó 700 ezer km megtétele után ismét mozgásképtelen állapotban került szervizbe. A Tesla ismét csak garanciában a motor cseréjével oldotta meg a gondot. Három évvel a hajtásláncra kiterjedő garancia lejárta előtt az autónak minden drága alkatrésze cserélve lett, így az még évekig szolgálhatja a tulajdonosát.

Az autót a történetről beszámoló finn lap jó állapotúnak írja le, egyedül az ajtó környékén figyelhetők meg elhasználódás jelei (jellemző az ilyen korú, sokat használt Model S-ekre). Az autó üzemeltetése kb. 2,5 euróba kerül 100 km-enként, ami negyede egy dízel taxi üzemeltetési költségének. A megspórolt pénzből a taxis évente kétszer elmegy nyaralni. A taxikat arrafelé 2-3 évente cserélik a sok km miatt, de Nyyssönen legalább 8 éves koráig meg akarja tartani ezt a Model S-t. Az autót 100 ezer km-enként viszi szervizbe, ahol maximum fékbetétet szoktak benne cserélni. A finn főváros még nincs nagyon töltőkkel ellátva, Tesla Supercharger sincs arrafelé, így Nyyssönen többnyire éjszaka tölt otthon, de ha teheti akkor napközben is rátölt egy keveset. A 750.000 km-t egyébként a tulajdonos nem egyedül, hanem egy másik sofőrrel közösen tették az autóba, ami így akár napi 16 órában is gyűjtheti a km-eket.

A legtöbbet futott Teslák között a finn taxi a második helyen áll az 1 millió km-t futott német autó után.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.