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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

Tegnap délután az Ionity harmadik magyarországi töltőjének átadója előtt felavatták a Shell első magyarországi elektromos autó töltőjét is az M7-es autópálya és a 62-es főút kereszteződésénél található autópálya pihenő üzemanyagtöltő állomásán. Az 50 kW-os DC (CHAdeMO és CCS) és 43 kW-os AC (kábeles Type2) csatlakozóval rendelkező Efacec gyártmányú oszlop az autópálya Budapestről Balaton felé vezető oldalára került, ahol a benzinkút mellett két gyorsétterem is található.

Kapitány István, a Shell kiskereskedelmi üzletágának globális vezetője indítja az „első” magyarországi Shell Recharge töltést.

Egészen 2019 tavaszáig az M7-es autópálya mentén egyetlen CCS csatlakozós villámtöltő sem állt, így az ilyen csatlakozóval szerelt elektromos autókkal nem lehetett eljutni Budapestről a Balatonra és vissza egy napon belül. Székesfehérváron áprilisban a Mobiliti telepített töltőt a Decathlon áruházhoz, majd júliusban az Ionity adott át egy 4 állásos töltőszigetet kizárólag CCS csatlakozókkal a Váli-völgyi pihenőben (Kajászó közelében, a Velencei-tótól északra). A töltők számát Székesfehérvár másik lehajtójánál az Albapark étterem parkolójában augusztusban bővítette egy újabb villámtöltővel a Mobiliti. Ez utóbbi töltő ugyanabban az autópálya pihenőben áll, mint a most telepített Shell Recharge állomás. A Velencei-tó mellett az autópálya mindkét oldalán töltőre vár egy-egy kábelkiállás, így néhány hónapon belül az ~55 km-es Budapest–Székesfehérvár szakaszon már 4 helyszínen összesen 9 villámtöltőn lehet majd elektromos autót tölteni.

A Shell Recharge első töltője egyben egy olyan helyszín is lett, ahol Magyarországon először alakulhat ki valamiféle verseny két elektromobilitás szolgáltató között, hiszen egymástól alig 100 méterre két cég is kínál majd nagyon hasonló szolgáltatást. A nyári időszakban, amikor a legnagyobb ezen az útszakaszon a forgalom, ez a helyszín azért is népszerű lehet, mert ha egy töltő foglalt, akkor a másikon anélkül lehet tölteni, hogy messzire kellene menni. Magyarország egyébként az 5. ország Európában, és a 9. a világon, ahol a Shell bevezette a Recharge szolgáltatást. Magyarország nem Kapitány István személyes érintettsége, hanem a régióban kiemelkedő villanyautó penetrációja okán lett a Shell Recharge bevezetésének a soron következő állomása.

A Shell Recharge programnak nem ez az egyetlen hazai állomása. Egy ugyanilyen típusú töltő áll már az M3-as autópálya mentén a Geleji pihenőben, aminek étterem és kávéző része egyébként is az egyik legkedveltebb pihenőhely az autópálya mentén. A Budapesttől 140 km-re található új töltő nagyon sok villanyautós számára teszi könnyebben átjárhatóvá a Budapest-Miskolc/Nyíregyháza/Debrecen útszakaszokat, azonban azt fontos tudni, hogy töltőoszlop csak a kelet felé tartó autósokat segíti, a Budapest irányba haladók csak óriási kerülővel tudnának átjutni hozzá.

A töltők egyelőre ingyen használhatók, de a cég heteken belül bevezeti a fizetést. A töltés ára a Shell magyarországi megjelenésének éve alapján 1925 forint lesz alkalmanként, amit egyelőre a shopban lehet kifizetni a töltés indítása után. A töltő ugyanis a hagyományos üzemanyagok tankolásához hasonlóan azonosítás nélkül indítható marad, és a töltés ideje alatt az autósnak lesz ideje rendezni a számlát akár a büfé fogyasztással együtt. A töltők applikáción keresztüli indítását, illetve a kWh alapú árazást a későbbiekben, valószínűleg még az idei évben fogják bevezetni.

A Shell idén egyelőre nem tervez több Shell Recharge (tehát nem Ionity) töltőt telepíteni. A jövő évi telepítési terveket, amiben már 150 kW-os töltők is szerepelnek a most telepített töltőknél szerzett tapasztalatok alapján fogják finomhangolni. 2021 végére a régióban 100 töltőállomáson terveznek elektromobilitás szolgáltatást nyújtani. A Shell globális célkitűzése, hogy 2025-re az eredmény 50%-a már ne a hagyományos üzemanyagok értékesítéséből, hanem olyan egyéb tevékenységekből származzon, mint amilyen az elektromos autó töltés, vagy az étterem szolgáltatásai. Ionity állomásból Shell benzinkúton még kettő készül a következő hónapokban: az egyik a balatonkeresztúri északi pihenőben, egy pedig az M0-ás Szigetszentmiklósi északi pihenőjében. Ezzel 5-re nő a hazai Ionity töltőhelyek száma Magyarországon, amiből 3 lesz Shell benzinkút területén.

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.