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 FRISSÍTÉS: olvasói visszajelzés alapján pontosítottuk a kínai támogatásokról szóló részt. Az év elején már beszámoltunk a hazai elektromos autó eladásokról, aztán részletesen írtunk az amerikai és az európai statisztika alakulásáról. Most megérkeztek a globális adatok. Árral szemben Bár a 2019-es globális személygépjármű eladások tekintetében még csak becslés áll rendelkezésünkre, az egyértelműen látszik, hogy immár másfél éve csökkennek a számok. Tavaly, az előzetes adatok szerint mintegy 77 millió autó kelt el a világpiacon és ebből kicsit több mint 2,2 millió volt tisztán elektromos vagy konnektoros hibrid. Forrás: ev-sales.blogspot.com; InsideEVs.com; Statista.com Az is egyértelműen látszik, hogy bár a környezetbarát járművek a globális trendekkel szemben tovább növelték mind eladási darabszámukat, mind arányukat az új autók piacán, a növekedés lelassult és tavaly csak 10% volt. Az okok sokfélék lehetnek, de mi arra tippelünk hogy döntően az alábbi két tényező befolyásolta a tavalyi számokat. Forrás: ev-sales.blogspot.com; InsideEVs.com Mint az a fenti grafikonon is látszik, az eladások kicsit több mint fele továbbra is Kínában történik, ahol a kormányzat nagy erőkkel támogatja az átállást. Csakhogy az utóbbi időben egyre szigorúbb feltételekhez kötötték a kedvezmények mértékét. Már 2018 során változtattak a támogatási rendszeren és kizárták a 150 kilométer alatti hatótávú villanyautókat, 2019 nyarán pedig a limit 250 kilométerre emelkedett. Emellett a támogatások összege is csökkent – a hibrideknél például 55%-al. A cél az lett volna, hogy a piacot a nagyobb hatótávú, tisztán elektromos autók felé terelje, azonban a gyártók nem tudtak ezzel a változással lépést tartani ezért az eladások rendkívüli mértékben, novemberben például 42%-kal visszaestek 2018-hoz képest. Decemberre kicsit javult a helyzet („csak” -22%), de az éves növekedés így is alig 7% lett. Ezt a világpiac is megérezte. A BEV/PHEV arány az új autó eladásokban. Forrás: ev-sales.blogspot.com A másik faktor, ami mind a szerényebb képességű villanyos, mind pedig a belsőégésű motoros autók eladásait visszafoghatta, az a sok bejelentett, de még nem, vagy csak alig gyártott új villanyautó lehetett. Ha minden igaz, itthon hamarosan már 7-9 millió forint között is kaphatunk 300 kilométer feletti, 5 millió körül pedig 250 kilométer körüli hatótávra képes márkás, európai villanyautót, így sokan kivárnak. A gond csak az, hogy a legtöbb gyártónak rendkívül limitált akkumulátor készletek állnak a rendelkezésére, ezért 2020 ismét egy lassabb év lehet, mielőtt 2021-ben jön a tűzijáték. Forrás: ev-sales.blogspot.com Bár a Tesla is folyton arra panaszkodik, hogy nem tudja megfelelő mértékben növelni az akkumulátor gyártását, sokan irigyelnék a problémáikat. Tavaly megduplázták, 106%-kal növelték a Model 3 eladásait, ami 300 ezer eladott darabbal toronymagasan a legnépszerűbb villanyautó volt 2019-ben. Ugyanakkor, mint azt az amerikai és európai számoknál is láttuk, a 3-as sikere, az Y bemutatása és a korábbi eladások kétharmadát kitevő legolcsóbb 75-ös aksi kivezetése erősen megtépázta a Model X és a Model S eladásait. Előbbi számai 20, utóbbié 44 százalékkal estek vissza az előző évhez képest – bár a decemberi adatok a trend fordulását jelezték mindkét típusnál. Nézze el a kedves olvasó, de a csak Kínában elérhető modellek listáját én átugornám, mert jelenleg nekünk nem jelentenek sokat. Így a továbbiakban pár fontosabb globális modellt emelnék ki. A Nissan Leaf, ha egy hajszállal is, de megőrizte harmadik helyét a 20%-os visszaesése ellenére is. Úgy tudjuk a Nissan továbbra is számít az autóra a villanyos eladásai tekintetében ezért kíváncsian várjuk, hogy megpróbálják-e gazdagabb felszereltséggel, vagy jobb árakkal visszacsábítani a vásárlóikat. A BMW 530e eladásai 27%-kal nőttek, így immár a legnépszerűbb PHEV lett a világon, megelőzve a szintén 19%-os növekedést mutató Mitsubishi Outlandert A nyolcadik Zoe gyakorlatilag csak Európában van a piacon, így eladási adatai már ismerősek lehetnek, a Hyundai Kona villanyos verziója viszont már csak egy hajszálra van lemaradva tőle. (Természetesen a két típus teljesen más méret és árkategóriában versenyzik). Az i3-as BMW eladásai 20%-kal nőttek és közel 42 ezer darabbal éppen csak hogy megcsípte a 10. helyet a listán a bajor villanyautó. Elsőre furcsa lehet, hogy az e-Golf új belépő a listán, de a VW számos kedvezménnyel tolta meg az autó európai értékesítését, hogy az ID.3 érkezéséig is javuljon valamitől a flotta CO2 átlaga. Ettől azért még nem neveznénk túlzottan versenyképesnek a villany Golfot – a márka hívei sokkal jobban járnak ha várnak az új ID széria első tagjára. Végül, különösebb kommentár nélkül alább található a márkák globális toplistája a villanyos és konnektoros hibrid autóik eladásai alapján. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!