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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Vihar előtti csend: globális villanyautó top 20 – 2019

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

FRISSÍTÉS: olvasói visszajelzés alapján pontosítottuk a kínai támogatásokról szóló részt.

Az év elején már beszámoltunk a hazai elektromos autó eladásokról, aztán részletesen írtunk az amerikai és az európai statisztika alakulásáról. Most megérkeztek a globális adatok.

Árral szemben

Bár a 2019-es globális személygépjármű eladások tekintetében még csak becslés áll rendelkezésünkre, az egyértelműen látszik, hogy immár másfél éve csökkennek a számok. Tavaly, az előzetes adatok szerint mintegy 77 millió autó kelt el a világpiacon és ebből kicsit több mint 2,2 millió volt tisztán elektromos vagy konnektoros hibrid.

Forrás: ev-sales.blogspot.com; InsideEVs.com; Statista.com

Az is egyértelműen látszik, hogy bár a környezetbarát járművek a globális trendekkel szemben tovább növelték mind eladási darabszámukat, mind arányukat az új autók piacán, a növekedés lelassult és tavaly csak 10% volt.

Az okok sokfélék lehetnek, de mi arra tippelünk hogy döntően az alábbi két tényező befolyásolta a tavalyi számokat.

Forrás: ev-sales.blogspot.com; InsideEVs.com

Mint az a fenti grafikonon is látszik, az eladások kicsit több mint fele továbbra is Kínában történik, ahol a kormányzat nagy erőkkel támogatja az átállást. Csakhogy az utóbbi időben egyre szigorúbb feltételekhez kötötték a kedvezmények mértékét. Már 2018 során változtattak a támogatási rendszeren és kizárták a 150 kilométer alatti hatótávú villanyautókat, 2019 nyarán pedig a limit 250 kilométerre emelkedett. Emellett a támogatások összege is csökkent –  a hibrideknél például 55%-al. A cél az lett volna, hogy a piacot a nagyobb hatótávú, tisztán elektromos autók felé terelje, azonban a gyártók nem tudtak ezzel a változással lépést tartani ezért az eladások rendkívüli mértékben, novemberben például 42%-kal visszaestek 2018-hoz képest. Decemberre kicsit javult a helyzet („csak” -22%), de az éves növekedés így is alig 7% lett. Ezt a világpiac is megérezte.

A BEV/PHEV arány az új autó eladásokban. Forrás: ev-sales.blogspot.com

A másik faktor, ami mind a szerényebb képességű villanyos, mind pedig a belsőégésű motoros autók eladásait visszafoghatta, az a sok bejelentett, de még nem, vagy csak alig gyártott új villanyautó lehetett. Ha minden igaz, itthon hamarosan már 7-9 millió forint között is kaphatunk 300 kilométer feletti, 5 millió körül pedig  250 kilométer körüli hatótávra képes márkás, európai villanyautót, így sokan kivárnak. A gond csak az, hogy a legtöbb gyártónak rendkívül limitált akkumulátor készletek állnak a rendelkezésére, ezért 2020 ismét egy lassabb év lehet, mielőtt 2021-ben jön a tűzijáték.

Forrás: ev-sales.blogspot.com

Bár a Tesla is folyton arra panaszkodik, hogy nem tudja megfelelő mértékben növelni az akkumulátor gyártását, sokan irigyelnék a problémáikat. Tavaly megduplázták, 106%-kal növelték a Model 3 eladásait, ami 300 ezer eladott darabbal toronymagasan a legnépszerűbb villanyautó volt 2019-ben. Ugyanakkor, mint azt az amerikai és európai számoknál is láttuk, a 3-as sikere, az Y bemutatása és a korábbi eladások kétharmadát kitevő legolcsóbb 75-ös aksi kivezetése erősen megtépázta a Model X és a Model S eladásait. Előbbi számai 20, utóbbié 44 százalékkal estek vissza az előző évhez képest – bár a decemberi adatok a trend fordulását jelezték mindkét típusnál.

Nézze el a kedves olvasó, de a csak Kínában elérhető modellek listáját én átugornám, mert jelenleg nekünk nem jelentenek sokat. Így a továbbiakban pár fontosabb globális modellt emelnék ki.

A Nissan Leaf, ha egy hajszállal is, de megőrizte harmadik helyét a 20%-os visszaesése ellenére is. Úgy tudjuk a Nissan továbbra is számít az autóra a villanyos eladásai tekintetében ezért kíváncsian várjuk, hogy megpróbálják-e gazdagabb felszereltséggel, vagy jobb árakkal visszacsábítani a vásárlóikat.

A BMW 530e eladásai 27%-kal nőttek, így immár a legnépszerűbb PHEV lett a világon, megelőzve a szintén 19%-os növekedést mutató Mitsubishi Outlandert

A nyolcadik Zoe gyakorlatilag csak Európában van a piacon, így eladási adatai már ismerősek lehetnek, a Hyundai Kona villanyos verziója viszont már csak egy hajszálra van lemaradva tőle. (Természetesen a két típus teljesen más méret és árkategóriában versenyzik).

Az i3-as BMW eladásai 20%-kal nőttek és közel 42 ezer darabbal éppen csak hogy megcsípte a 10. helyet a listán a bajor villanyautó. Elsőre furcsa lehet, hogy az e-Golf új belépő a listán, de a VW számos kedvezménnyel tolta meg az autó európai értékesítését, hogy az ID.3 érkezéséig is javuljon valamitől a flotta CO2 átlaga. Ettől azért még nem neveznénk túlzottan versenyképesnek a villany Golfot  – a márka hívei sokkal jobban járnak ha várnak az új ID széria első tagjára.

Végül, különösebb kommentár nélkül alább található a márkák globális toplistája a villanyos és konnektoros hibrid autóik eladásai alapján.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.