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
auto

Döntött a bíróság: tovább épülhet a német Tesla gyár

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

Napok óta követjük a hercehurcát a Tesla első európai gyára, a Giga Berlin építése körül, de szerencsére a német bíróság nem húzta az időt. A fellebbviteli testület pár napra felfüggesztette a munkálatokat, amíg érdemben tudta vizsgálni a Zöld Liga és a bajor környezetvédők beadványát, azonban tegnap megszületett a döntés: folytatódhat a terület megtisztítása. Fellebbezésnek helye nincs, a veszteseknek pedig a 7500 euró perköltséget is meg kell téríteniük.

A német bíróság határozata. Forrás: Twitter / @gigafactory_4

Egység

A bíróság döntését nyilván nagy figyelem övezi, de legalább ennyire érdekes volt az ügy körül kialakult politikai egység és a Zöld Ligán belüli repedések, amik a szervezet akciója miatt keletkeztek.

A német Die Zeit összefoglalója jól illusztrálja azt a ritka egységet, amit a német politikai elit mutatott fel a projekt mellett.

Oliver Kirscher a német Zöldek frakcióvezető helyettese abszurdnak nevezte, hogy egy fenyőültetvényt harcmezővé változtattak a környezetvédők. „Ennek semmiköze a természet védelméhez” – tette hozzá, majd még ennél is tovább ment. „Szomorú, hogy egyes szervezetek kevesebbet foglalkoznak veszélyeztet fajok védelmével, mint amennyit a klímavédelem és a fenntartható energia ellen harcolnak.” – így a német politikus. Párttársa a berlini szenátor Ramona Pop is egyértelművé tette, hogy az immár második legnagyobb politikai erő az országban hogyan vélekedik a helyzetről. „Mennyire visszás egy fenyőültetvényt erdőnek nyilvánítani! Mielőbb biztosítani kell, hogy a tiszta közlekedésért, a klímavédelem érdekében megvalósuljon a Tesla jövőbemutató beruházása. Ez Brandenburg és Berlin érdeke.” – nyilatkozta a politikus. A Zöldek egyébként a párt hivatalos honlapján külön aloldalt indítottak a Tesla gyár kapcsán, amelynek nyitó mondatában üdvözlik a beruházást és, hogy a Tesla részese a német közlekedés forradalmának.

2 német környezetvédő egy rögtönzött préselt fenyőfa emelvényen, IKEA nejlonzacskó kíséretében kötözte magát a Tesla területén a fákhoz. A legközelebbi IKEA vásárlásuk előtt talán majd arról is tájékozódnak, hogy a svéd bútorgyár a világ egyik legnagyobb fa felhasználója. Minden évben a teljes globális fakitermelés 1 százalékát vásárolják fel. Forrás: Twitter/@baumpirat_innen

De nem csak a zöldek vannak ezen a véleményen. A CDU részéről Peter Altmeier, Németország gazdasági minisztere szerint „a Tesla brandenburgi gyára mind a klímavédelem, mind a volt keletnémet tartományok számára az egyik legfontosabb beruházás”. Az SPD brandenburgi gazdasági minisztere Jörg Steinbach is támogatja a projektet és felidézte, hogy a kérelem beadását követően két hónapon belül megadták a Teslának az engedélyt a fák kivágására. Az FPD német liberális párt elnöke Christian Lindner pedig azt emelte ki, hogy a konkrét ügy jogi vonatkozásaitól függetlenül is probléma, hogy Németországban ilyen gyakran taposnak a fékbe a nagyberuházások kapcsán.

A Német Iparszövetség (BDI) elnöke is hasonlóan gondolkodik. Dieter Kempf szerint mielőbb szükség van a német engedélyezési eljárások felgyorsítására. A német Gazdaságkutató Intézet (IW) pedig arra figyelmeztetett, hogy komoly probléma a német gazdaság számára, hogy a beruházásokat lassú engedélyezési eljárások, tiltakozások és perek kísérik. A szervezet elnöke szerint ez Németországnak a világgazdaságban elfoglalt helyét veszélyezteti.

Hivatalos látványterv még nincs, de egy német fiatalember, Tobias Lindh elkészítette az első fázis grafikáját. Forrás: Twitter / @tobilindh

Repedések

Úgy néz ki a vitát kiváltó Zöld Liga vezetésében sem múlik el következmények nélkül az akció. Az ernyőszervezet egyik tagja, a Cottbus nevű környezetvédő csoport levélben szólította fel a liga vezetőjét a távozásra. A konkrét kérdésektől függetlenül nehezményezik magát az akciót. Mint elmondták, senki nem egyeztetett a tagszervezetekkel a jogi procedúra megindításáról, ők is csak a hírekből értesültek az egészről.

A Liga egyébként már valószínűleg érezte az elmúlt napokban, hogy a közvélemény és a politika haragját is magára vonta és megpróbáltak kompromisszummal, arcvesztés nélkül visszavonulni. Felajánlották a Teslának, hogy visszavonják keresetüket, ha a cég az építkezést ellensúlyozandó 30 kilométer hosszan zöld-kerítést emel az autópálya mellé, hogy ezzel akadályozza meg a homokviharok kialakulását.Ez sokszorosa a Tesla területét szegélyező autópálya hosszának, de a cég belement az egyezségbe. Csakhogy az a bizonyos bajor környezetvédő szervezet, a VLAB, amely együtt perelt a brandenburgi ligával megvétózta az egyezséget, így végül a bíróságra maradt a döntés.

A munkagépek azóta már újra meg is indultak.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.