PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

Az általam 2 éve használt Nissan Leaf akkuállapotáról szóló cikkben csak előtte és utána állapotokat mutattam be, pedig igazából rendelkezésemre állt minden adat ahhoz, hogy a folyamatot is megfigyelhessük. Megszállott adatgyűjtőként ugyanis az utazásaim többsége alatt aktív volt egy telefonon a Leafspy applikáció, ami néhány másodpercenként elmentette az elektromos autó minden elérhető adatát. Az előző cikk megírásakor fel sem merült, hogy ezekből grafikonokat készítsek, mert olyan adatmennyiségről van szó, amivel nem volt kedvem bajlódni. Majd Margetán Zsombor hívta fel a figyelmem arra, hogy a Leafspy a részletes adatok mellett folyamatosan frissít egy összesítést is, amiben utazásonként szerepelnek az adatok. Ebben a km óra állása mellett megtalálható még egy sor hasznos adat, mint a SOH (State of Health), a villámtöltések illetve az AC töltések száma, és a Hx érték, amikből remek grafikonok készíthetők.

Mennyit romlik a Nissan Leaf akkumulátora 2 év és 61 ezer km után?

Az első ábrán jól látható, hogy az autó használatához hasonlóan az akkuromlás trendje is teljesen lineáris, még ha az esések egy kis lépcsőzetességet is mutatnak. Az viszont számomra is meglepetés volt, hogy előfordult két alkalommal is, hogy az SOH érték felfelé mozdult el. Ezeket annak idején nem vettem észre, amikor néha ránéztem az adatokra. Hogy ezeket mi okozta, az nem igazán derült ki, de látható, hogy mindkét felfelé mozdulás előtt van egy meredekebb csökkenés, tehát az emelkedés inkább tűnik egy korrekciónak, mint javulásnak. Az első alkalommal a két különböző adat mentése között semmilyen töltés sem volt, a második esetben is csak sima AC töltést regisztrált az autó.

Ez a grafikon a SOH változás mellett a villámtöltések számának növekedését mutatja. Bár 2018 végén nagyon közel van egymáshoz a villámtöltések számának ugrása és az SOH érték csökkenése, de a csökkenés 5-6 nappal később történt. Nem kizárt, hogy van a kettő között összefüggés, de ott három nap alatt közel 1600 km-t mentem, tehát nem csak a villámtöltések száma, de a megtett km is sok volt. Ha a kettő között mindenképpen összefüggést szeretnék keresni, akkor az az lenne, hogy három egymás utáni napon, napi legalább egyszer 0% közelébe merítettem az akkut, az egyik alkalommal pedig megállásig merült a pakk, ami mint tudjuk nem kimondottan tesz jót neki. Lehet, hogy a 2018 végi viszonylag nagy SOH csökkenés ezeknek a merüléseknek a büntetése.

Hosszabb utak 40 kWh-ás Nissan LEAF-fel

A 24-es és 30-as Leafeken megfigyelhető volt, hogy a Hx érték és az SOH kéz a kézben változik. Ha a Hx érték nő, akkor hamarosan megindul az SOH is felfelé. Ez a használati szokásokkal valamennyire befolyásolható volt, így lehet egy picit tupírozni az eladásra szánt autók adatait. Erre a 40-es Leafnél már nincs lehetőség, ráadásul a két érték mozgása teljesen elválik egymástól. Miközben az SOH az elmúlt két évben folyamatosan csökkent, a Hx érték 10 hónap után 116,35%-nál érte el a maximum értékét, de addig is hullámzott. 2019 végére leesett 99,59%-ra, de hamar visszament 100% fölé. Hogy ez mit jelenthet, vagy hogy ez jó vagy rossz, azt nem tudom. Ha van ötletetek, akkor ne tartsátok magatokban!

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.