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
auto
2024. 11. 24. vasárnap

Még hogy nem éri meg az akkus energiatárolás!

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

Többször foglalkoztunk már mi is a Tesla ausztrál akku parkjával, a Hornsdale Battery Reservevel, amelyik a helyi szélerőmű energiájának átmeneti tárolása mellett a Dél Ausztrália állam energiaellátását is stabilizálja. A rendszert 2017 december elsején kapcsolták be a hálózatba és annyira sikeresnek bizonyult, hogy az eredetileg kiépített 100MW/129 MWh teljesítményt idén márciusban a másfélszeresére bővítették. Tekintve, hogy pár napja a projekt már vissza is hozta az eredeti 90 millió ausztrál dolláros (~19 milliárd forint) bekerülési költségét, a lelkesedés érthető.

Még a szakembereket is meglepte

Alig két héttel azután, hogy 2017-ben bekapcsolták az akkufarmot az állam energia rendszerébe, nem várt módon bizonyította hasznosságát és elméleti képességeit a gyakorlatban is. December 14-én hajnali 1 óra 58 perc 59 másodperckor a mintegy 1000 kilométerre lévő Loy Yang erőmű A3-as blokkja hirtelen leállt és miközben 30 másodperc alatt nullára lassultak a generátorok is, 560 MW energia esett ki Dél Ausztrália elektromos rendszeréből. Ilyenkor a megfelelő protokoll szerint azonnal beugrik (nagyibb teljesítményre kapcsol) egy másik erőmű, hogy kompenzálja a kiesést, de erre 28 másodperecet kell várni. ez talán nem tűnik soknak, de ilyenkor a frekvencia azonnal elkezd esni a nominális 50 Hertzről, és szélsőséges esetben dominóként omolhat össze a hálózat. A Neoen által üzemeltetett Tesla akkutelep azonban 20 másodperccel  a hiba után, amikor már csak 49,8 Hz volt a hálózat frekvenciája, azonnal és automatikusan 7,3 MW energiát küldött a rendszerbe, ami elég volt ahhoz, hogy zökkenőmentesen bekapcsolódhasson a Gladstone szénerőmű.

Forrás: Google Maps

Az eset akkoriban be is járta  a szaksajtót, és az aksik csakhamar meghatározóak lettek az állam frekvencia szabályozásában, de nem kellett arra sem sokat várni, hogy ismét új oldaláról mutatkozzon be a Tesla és a Neoen közös projektje. 2018 januárjába két napon keresztül a forró ausztrál nyárban csúcsra pörgött az energiafogyasztás és a szolgáltató olcsó, az aksikban tárolt áramot tudott busás, 200 millió forintos haszonnal eladni a hálózatnak.

Visszahozta az árát

A beruházás megtérülését eredetileg jóval hosszabb időre prognosztizálták, de az ilyen és ehhez hasonló szabályozási és kereskedési tevékenységek révén már most, 2,5 évvel az üzem megkezdése után megtérült a befektetés. Ehhez persze kellett az is, hogy idén januárban egy tornádó lerombolja a Victoria és Dél Ausztrália közötti fő elektromos összeköttetést és az akkutelep eddigi legnagyobb feladatát abszolválva, több mint 7 millárd forintnak megfelelő bevételt generáljon. Bár a bevétel nem egyenlő a profittal, az akkufarmnak rendkívül alacsony üzemeltetési költségei vannak, és az energia nagy részét a cég saját tulajdonú szélerőműve termeli meg. (Persze a kereskedésben azért van vásárolt energia is). Ezzel együtt a Renew Economy ausztrál oldal úgy számol, az eredeti befektetés mára már meg is térült.

Az aksitelep műholdról (a kép bal oldalán). Forrás: Google Maps

De nem csak a tulajdonos Neoen járt jól. Egyes számítások szerint a Hornsdale Power Reserve eddig mintegy 150 millió ausztrál dollár, azaz több mint 31,5 milliárd forint megtakarítást eredményezett a fogyasztóknak, és 91%-kal csökkentetett az állam energiaszabályozási költségeit.

Természetesen ahhoz, hogy az egész világ száz százalékban megújulókra álljon át szinte felfoghatatlan mennyiségű energiatároló kellene – persze ennek nem kell, hogy feltétlenül minden része akkumulátoros legyen vannak erre más megoldások is. Mégis, már egy ilyen, az egész állam energiarendszeréhez mérve parányi projektnél is jól látszik, hogy a másodpercek alatt üzemképes akkumulátor technológia mind anyagi szempontból, mind a hálózat üzembiztonsága oldaláról jó döntés és egy fontos építőkocka lehet. 

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.