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
auto

Még hogy nem éri meg az akkus energiatárolás!

energia
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

Többször foglalkoztunk már mi is a Tesla ausztrál akku parkjával, a Hornsdale Battery Reservevel, amelyik a helyi szélerőmű energiájának átmeneti tárolása mellett a Dél Ausztrália állam energiaellátását is stabilizálja. A rendszert 2017 december elsején kapcsolták be a hálózatba és annyira sikeresnek bizonyult, hogy az eredetileg kiépített 100MW/129 MWh teljesítményt idén márciusban a másfélszeresére bővítették. Tekintve, hogy pár napja a projekt már vissza is hozta az eredeti 90 millió ausztrál dolláros (~19 milliárd forint) bekerülési költségét, a lelkesedés érthető.

Még a szakembereket is meglepte

Alig két héttel azután, hogy 2017-ben bekapcsolták az akkufarmot az állam energia rendszerébe, nem várt módon bizonyította hasznosságát és elméleti képességeit a gyakorlatban is. December 14-én hajnali 1 óra 58 perc 59 másodperckor a mintegy 1000 kilométerre lévő Loy Yang erőmű A3-as blokkja hirtelen leállt és miközben 30 másodperc alatt nullára lassultak a generátorok is, 560 MW energia esett ki Dél Ausztrália elektromos rendszeréből. Ilyenkor a megfelelő protokoll szerint azonnal beugrik (nagyibb teljesítményre kapcsol) egy másik erőmű, hogy kompenzálja a kiesést, de erre 28 másodperecet kell várni. ez talán nem tűnik soknak, de ilyenkor a frekvencia azonnal elkezd esni a nominális 50 Hertzről, és szélsőséges esetben dominóként omolhat össze a hálózat. A Neoen által üzemeltetett Tesla akkutelep azonban 20 másodperccel  a hiba után, amikor már csak 49,8 Hz volt a hálózat frekvenciája, azonnal és automatikusan 7,3 MW energiát küldött a rendszerbe, ami elég volt ahhoz, hogy zökkenőmentesen bekapcsolódhasson a Gladstone szénerőmű.

Forrás: Google Maps

Az eset akkoriban be is járta  a szaksajtót, és az aksik csakhamar meghatározóak lettek az állam frekvencia szabályozásában, de nem kellett arra sem sokat várni, hogy ismét új oldaláról mutatkozzon be a Tesla és a Neoen közös projektje. 2018 januárjába két napon keresztül a forró ausztrál nyárban csúcsra pörgött az energiafogyasztás és a szolgáltató olcsó, az aksikban tárolt áramot tudott busás, 200 millió forintos haszonnal eladni a hálózatnak.

Visszahozta az árát

A beruházás megtérülését eredetileg jóval hosszabb időre prognosztizálták, de az ilyen és ehhez hasonló szabályozási és kereskedési tevékenységek révén már most, 2,5 évvel az üzem megkezdése után megtérült a befektetés. Ehhez persze kellett az is, hogy idén januárban egy tornádó lerombolja a Victoria és Dél Ausztrália közötti fő elektromos összeköttetést és az akkutelep eddigi legnagyobb feladatát abszolválva, több mint 7 millárd forintnak megfelelő bevételt generáljon. Bár a bevétel nem egyenlő a profittal, az akkufarmnak rendkívül alacsony üzemeltetési költségei vannak, és az energia nagy részét a cég saját tulajdonú szélerőműve termeli meg. (Persze a kereskedésben azért van vásárolt energia is). Ezzel együtt a Renew Economy ausztrál oldal úgy számol, az eredeti befektetés mára már meg is térült.

Az aksitelep műholdról (a kép bal oldalán). Forrás: Google Maps

De nem csak a tulajdonos Neoen járt jól. Egyes számítások szerint a Hornsdale Power Reserve eddig mintegy 150 millió ausztrál dollár, azaz több mint 31,5 milliárd forint megtakarítást eredményezett a fogyasztóknak, és 91%-kal csökkentetett az állam energiaszabályozási költségeit.

Természetesen ahhoz, hogy az egész világ száz százalékban megújulókra álljon át szinte felfoghatatlan mennyiségű energiatároló kellene – persze ennek nem kell, hogy feltétlenül minden része akkumulátoros legyen vannak erre más megoldások is. Mégis, már egy ilyen, az egész állam energiarendszeréhez mérve parányi projektnél is jól látszik, hogy a másodpercek alatt üzemképes akkumulátor technológia mind anyagi szempontból, mind a hálózat üzembiztonsága oldaláról jó döntés és egy fontos építőkocka lehet. 

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás