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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Ennyi pénzt még soha nem termelt a Tesla

üzlet
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

Azt, hogy az amerikai villanyautó gyártó ismét remek negyedévet zárt már három hete tudhatjuk, hiszen október másodikán közzétette a cég az elmúlt három havi gyártási és eladási számait.

Abszolút rekord: még soha ennyi Tesla nem fogyott 3 hónap alatt

A most véglegesített, pontos számok szerint a vállalat minden korábbi rekordját megdöntve 145.036 elektromos autót gyártott le és 139.593-et adott el az elmúlt három hónapban.

Most azt is megtudtuk, mennyi pénzt kerestek ezzel és – spoiler – ez is abszolút rekord lett a cég történetében.

Soha még ennyit

Csak, hogy kontextusba helyezzük a fenti adatokat: az idei év első 9 hónapjában a Tesla több autót adott el, mint a Model 3 2018-as tömeggyártásának megkezdése előtti történetében összesen.

Ez bármikor szép adat lenne, de érdemes felidézni, hogy idén a világméretű koronavírusjárvány miatt szinte mindenhol zuhant a GDP, emberek milliói váltak munkanélkülivé, és a legtöbb autógyár hatalmas visszaesést volt kénytelen elkönyvelni az eladásokban. Ehhez képest a Tesla éves összehasonlításban 25%-kal növelte az eladásait az első 3 negyedévben.

A végleges globális adatokra még nagyjából egy hetet várnunk kell, de valószínűleg a Model 3 továbbra is a legjobban fogyó elektromos autó idén világon, és a legnagyobb veszélyt a trónra a Model Y jelenti. Becslésünk szerint előbbiből 3 év alatt összesen 680 ezer, utóbbiból 6 hónap alatt nagyjából 60 ezer találhatott gazdára.

Jelenleg egyébként 1,2 millió eladott autónál jár az amerikai vállalat – ebből mintegy 490 ezer a Model S és X,  730 ezer pedig a 3 és Y.

A fenti számok természetesen a vállalat pénzügyi mutatóira is jótékony hatással voltak. A cég immár sorozatban ötödik negyedéve nyereséges, az elmúlt három hónapban pedig majdnem annyi pénzt kerestek, mint az előző tizenkettőben összesen. A hivatalos, amerikai számviteli szabályok (GAAP) szerinti profit 331 millió dollár lett.

Itt érdemes megjegyezni azonban, hogy a cégnek a valóságban még ennél is jobban sikerült a harmadik negyedév. Könyveléstechnikai okokból ugyanis a GAAP szabályok szerint az alkalmazottaknak adott részvényeket is el kell számolniuk kiadásként, noha a valóságban ez egy fillérjébe nem kerül a cégnek. (A részvénykibocsátás „ára” elméletileg az árfolyam csökkenése lenne, de a TSLA részvények jelenleg a nyolcszorosát érik mint 12 hónappal ezelőtt). Természetesen Elon Musk kompenzációs csomagja a legfőbb oka ennek a virtuális kiadásnak.

A világ leggazdagabb embere?

Egy szónak is száz a vége, ha kivesszük a képből ezeket a részvény-kompenzációs számokat, akkor a non-GAAP profit 874 millió dollár volt az elmúlt 3 és 1,938 milliárd az elmúlt 12 hónap alatt. Ezzel a mérőszámmal a CO2 kreditek nélkül is nyereséges volt a Tesla az elmúlt 15 hónapban – és 2020 Q1 kivételével az időszak mindegyik negyedévében.

Minden mutató jó irányba mozdult

Természetesen egy vállalat egészségét nem csak a profitban lehet mérni, azonban a többi mutató is hasonlóan kedvezően alakult a Teslánál.

Cég az elmúlt 3 hónapban 8,7 milliárd dollár forgalmat bonyolított, és az autógyártásból, illetve az energia üzletágból 2,06 milliárd bruttó profitot zsebelt be – ebből maradt a vállalat kiadásai után a fent jelezett (nettó) profit.

Apropó energia üzletág:  a Tesla a harmadik negyedévben 57 MW napelemet és 759 MWh akkumulátor kapacitást telepített.

A cég pénzügyi egészségét a jó free cashflow, azaz szabad készpénzforgalom is segíti.

A szárnyaló részvényárfolyamot kihasználva a vállalat nemrég 5 milliárd dollár értékben bocsátott ki új részvényt – ennek és a jövedelmező autógyártásnak köszönhetően pedig készpénzállománya 14,5 milliárd dollárra nőtt.

A cég hamarosan megkezdi szokásos negyedéves telefonkonferenciáját. Az itt megtudott érdekességekről holnap reggel külön írásban számolunk be.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.