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
auto

Ennyi pénzt még soha nem termelt a Tesla

üzlet
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

Azt, hogy az amerikai villanyautó gyártó ismét remek negyedévet zárt már három hete tudhatjuk, hiszen október másodikán közzétette a cég az elmúlt három havi gyártási és eladási számait.

Abszolút rekord: még soha ennyi Tesla nem fogyott 3 hónap alatt

A most véglegesített, pontos számok szerint a vállalat minden korábbi rekordját megdöntve 145.036 elektromos autót gyártott le és 139.593-et adott el az elmúlt három hónapban.

Most azt is megtudtuk, mennyi pénzt kerestek ezzel és – spoiler – ez is abszolút rekord lett a cég történetében.

Soha még ennyit

Csak, hogy kontextusba helyezzük a fenti adatokat: az idei év első 9 hónapjában a Tesla több autót adott el, mint a Model 3 2018-as tömeggyártásának megkezdése előtti történetében összesen.

Ez bármikor szép adat lenne, de érdemes felidézni, hogy idén a világméretű koronavírusjárvány miatt szinte mindenhol zuhant a GDP, emberek milliói váltak munkanélkülivé, és a legtöbb autógyár hatalmas visszaesést volt kénytelen elkönyvelni az eladásokban. Ehhez képest a Tesla éves összehasonlításban 25%-kal növelte az eladásait az első 3 negyedévben.

A végleges globális adatokra még nagyjából egy hetet várnunk kell, de valószínűleg a Model 3 továbbra is a legjobban fogyó elektromos autó idén világon, és a legnagyobb veszélyt a trónra a Model Y jelenti. Becslésünk szerint előbbiből 3 év alatt összesen 680 ezer, utóbbiból 6 hónap alatt nagyjából 60 ezer találhatott gazdára.

Jelenleg egyébként 1,2 millió eladott autónál jár az amerikai vállalat – ebből mintegy 490 ezer a Model S és X,  730 ezer pedig a 3 és Y.

A fenti számok természetesen a vállalat pénzügyi mutatóira is jótékony hatással voltak. A cég immár sorozatban ötödik negyedéve nyereséges, az elmúlt három hónapban pedig majdnem annyi pénzt kerestek, mint az előző tizenkettőben összesen. A hivatalos, amerikai számviteli szabályok (GAAP) szerinti profit 331 millió dollár lett.

Itt érdemes megjegyezni azonban, hogy a cégnek a valóságban még ennél is jobban sikerült a harmadik negyedév. Könyveléstechnikai okokból ugyanis a GAAP szabályok szerint az alkalmazottaknak adott részvényeket is el kell számolniuk kiadásként, noha a valóságban ez egy fillérjébe nem kerül a cégnek. (A részvénykibocsátás „ára” elméletileg az árfolyam csökkenése lenne, de a TSLA részvények jelenleg a nyolcszorosát érik mint 12 hónappal ezelőtt). Természetesen Elon Musk kompenzációs csomagja a legfőbb oka ennek a virtuális kiadásnak.

A világ leggazdagabb embere?

Egy szónak is száz a vége, ha kivesszük a képből ezeket a részvény-kompenzációs számokat, akkor a non-GAAP profit 874 millió dollár volt az elmúlt 3 és 1,938 milliárd az elmúlt 12 hónap alatt. Ezzel a mérőszámmal a CO2 kreditek nélkül is nyereséges volt a Tesla az elmúlt 15 hónapban – és 2020 Q1 kivételével az időszak mindegyik negyedévében.

Minden mutató jó irányba mozdult

Természetesen egy vállalat egészségét nem csak a profitban lehet mérni, azonban a többi mutató is hasonlóan kedvezően alakult a Teslánál.

Cég az elmúlt 3 hónapban 8,7 milliárd dollár forgalmat bonyolított, és az autógyártásból, illetve az energia üzletágból 2,06 milliárd bruttó profitot zsebelt be – ebből maradt a vállalat kiadásai után a fent jelezett (nettó) profit.

Apropó energia üzletág:  a Tesla a harmadik negyedévben 57 MW napelemet és 759 MWh akkumulátor kapacitást telepített.

A cég pénzügyi egészségét a jó free cashflow, azaz szabad készpénzforgalom is segíti.

A szárnyaló részvényárfolyamot kihasználva a vállalat nemrég 5 milliárd dollár értékben bocsátott ki új részvényt – ennek és a jövedelmező autógyártásnak köszönhetően pedig készpénzállománya 14,5 milliárd dollárra nőtt.

A cég hamarosan megkezdi szokásos negyedéves telefonkonferenciáját. Az itt megtudott érdekességekről holnap reggel külön írásban számolunk be.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás