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
auto
2024. 11. 23. szombat
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg==

Júniusban már felröppentek a pletykák arról, hogy az autópiaci trendeknek megfelelően hamarosan egy alapos átszerveződés kezdődik meg a Mini kínálatában, melynek három fő pillére az elektromosítás, az új szegmensekbe való belépés, valamint a kínai terjeszkedés lesz. A hírek igazak, a BMW Group által közzétett sajtóanyag, valamint a brit hírportálok által készített exkluzív interjúk is megerősítik, hogy valóban nagy változások jönnek a prémium márkánál, s az elkövetkezendő években három villanyautót is piacra fog dobni a vállalat, melyet Bernd Körber márkaigazgató hosszútávon egyre inkább a teljesen elektromos autógyártóvá válás felé kormányoz .

Már a Mini is elektromos terepjárón dolgozik

A stratégia középpontjában három kulcsmodell áll. Az első egy háromajtós ferdehátú lesz, a tervek szerint 2023-as érkezéssel, melyet hagyományos, illetve tisztán elektromos meghajtással egyaránt választhatnak majd a vásárlók. Az Autoexpress információi szerint a villanyos változat a Mini és a kínai partnere, a Great Wall közös elektromos padlólemezére épül, és Kínában kerül gyártásba, de világszerte értékesíteni fogják. A belsőégésű motorral felszerelt variáns állítólag ugyanolyan dimenziókkal és dizájnnal lesz megajándékozva, ám ez a BMW Group padlólemezére lesz ráfaragva, és a Mini oxfordi gyárából indul el a vásárlókhoz. A Great Wall Motor 2021-ben tervezi piacra dobni legelső olyan villanyautóját, melynek akkucellái egyáltalán nem tartalmaznak kobaltot, nem kizárt, hogy ez a technológia a Minibe is bekerül.

Bernd Körber, a Mini vezére, Forrás: BMW

A Mini átalakulását kísérő második modell egy kizárólag teljesen elektromosként gyártott kompakt crossover formáját ölti fel, és várhatóan 2024-ben jelenik meg a piacon. Ez ugyanazon padlólemezre épül, mint a fentebb említett hatchback, és szintén Kínában megy gyártásba, hiszen a vállalat szerint a növekedéshez elengedhetetlen az itteni jelenlét megerősítése. Ahhoz már hozzászokhattunk, hogy a crossover, SUV, terepjáró szavakat az autógyártók meglehetősen szabadon értelmezik, így a Mini crossoverének esetében sem kell feltétlenül egy a márka portfóliójából látványosan kilógó óriásra számítani.

2008-ban a kis szériában gyártott Mini E fontos tesztmodellje volt a BMW elektromos fejlesztéseinek, Forrás: BMW

Sokkal inkább egy a Countryman modellhez hasonló kialakítást kell elképzelni, ám a kínálat változatosságát megőrizve ez a sikertermék némelyest (Körber elmondása szerint körülbelül egy fél szegmensnyit) megnő. A jelenleg már plug-in hibridként is elérhető Countryman következő generációja a tisztán elektromos hajtásláncot is magába fogadja, ez lesz a harmadik modell, mely a britek szerint különösen meghatározó lesz a márka jövőjét illetően.

MINI Cooper SE Countryman ALL4 , Forrás: BMW

A mostaninál fejlettebb technológiát hordozó villanyautók megjelenésével a plug-in hibrid meghajtás-opció eltűnik a kínálatból, a gyártó szerint ugyanis a 400 kilométert meghaladó hatótávú teljesen elektromos autók mellett a tölthető hibridek abszolút feleslegessé válnak. A márka tapasztalatai szerint valójában még a 400 kilométer sem feltétlenül szükséges ehhez, hiszen az utakon lévő Mini Electric villanyautók által gyűjtött adatok azt mutatják, hogy a felhasználók csak nagyon kevés kivétellel tesznek meg napi 40-50 kilométernél többet. Ennek fényében már a következő Countrymannél sem tervez hibriddel a Mini.

Az első teljesen elektromos, sorozatgyártott Mini a tavalyi Frankfurti Autószalonon

Mindazonáltal a „választás szabadsága” a prémium kisautó-márkára is kiterjed, így a közeljövőben is mindenki kedvére látogathatja majd a benzinkutakat újdonsült Mini-tulajdonosként. Az elektromosítás azonban új kapukat nyit a vállalaton belül, a márka legerősebb csúcsmodelljeit gyártó John Cooper Works például kizárólag villanyautókat gyártó leányvállalattá válhat, amint ezt a kereslet indokolja – árulta ez az igazgató. A Mini autóit felturbózó cég egyúttal saját, dedikált villanyautó építésére is lehetőséget kaphat, de egyelőre valószínűleg a három kulcsmodellt veszi kezelésbe 2024-től kezdődően.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1ub3YtMTMwMHg2MDAtMy12ZXIyLWF1dG9tb2Rvc2l0b3R0LTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTMtdmVyMi1hdXRvbW9kb3NpdG90dC0yMDI0LTExLTA4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.