A 10 évnél idősebb autók is maradhatnak taxik

A koronavírus, pontosabban a vírus által eredményezett gazdasági visszaesés elleni védekezés sajnos a tisztább, élhetőbb városi életkörülmények kialakítását is háttérbe szorítja. A tegnap esti magyar közlönyben megjelent rendeletmódosítás szerint 2022. december 31-ig olyan autók is használhatók taxiként, amelyek 2020. március 1. és 2022. december 31. között töltik be a 10 éves életkort. A kedvezmény kizárólag azokra az autókra vonatkozik, amelyek már 2020. március 1. előtt taxiként üzemeltek, természetesen egy 10 éven felüli autó már nem alakítható taxivá.

Gazdasági szempontból persze indokolt lehet ez a lépés, mivel a taxisok számára jelentős bevételkiesést jelentett a szigorú tavaszi, valamint a jelenleg érvényben lévő éjfél és hajnal 5 óra közötti kijárási korlátozás, továbbá a szórakozóhelyek bezárása is, így nehezebb feladat lenne számukra a 10 éves autójuk fiatalabbra cserélése.

Elektromos taxi Budapesten (fotó: Zerkovitz Tamás)

A telex.hu cikke emlékeztet rá, hogy a 2018. január 1-től bevezetett szigorítás (akkor lépett érvénybe, hogy maximum 10 éves autó lehet taxi) következtében körülbelül 1000-1200 autó esett ki, melyeket újabb autókra kellett cserélni. Az idén júniusban meghirdetett elektromos autók vásárlását elősegítő állami támogatás keretein belül a taxisok 55%-os állami támogatással vásárolhatnak maximum 15 millió forintba kerülő tisztán elektromos autókat. Ezek a beszerezések jelenleg folyamatban vannak, így idén körülbelül 250 taxit cserélnek zéró helyi kibocsátással rendelkező környezetbarát villanyautókra. Amennyiben nem a legidősebb taxikat cserélik elektromosra, a lecserélt autók átvehetnék az idős, 10 év feletti autók helyét a taxik között.

A koronavírus elleni védekezéshez létfontosságú lenne a tisztább városi levegő biztosítása is, hiszen bizonyított, hogy a szennyezett levegő elősegíti a vírus terjedését. A tegnaptól bevezetett ingyenes parkolásnak is lehet a vírus terjedését gyorsító hatása, hiszen az előttünk álló ködös, őszi napokon jelentős mértékben növekedhet a városi levegő szennyezettsége azáltal, hogy többen autóznak, gyakran a korábbinál jóval hosszabb ideig vadászva parkolóhelyekre a zsúfolt belvárosokban.

Címlapkép: Jake Heinemann, Pexels

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.