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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Október végén megkezdődött az ID.3 bevezetése az Egyesült Királyság piacára, amit a Volkswagen egy nem mindennapi reklámkampánnyal is kísér: Londonban, Bristolban, Manchesterben, Cardiffban, Glasgowban és Birminghamben összesen hat helyszínen olyan hirdetéseket helyezett el, amelyek képesek magukba szívni a légszennyezésért felelős, és az egészségre ártalmas szilárd részecskéket, illetve képesek semlegesíteni a káros gázokat. A német autógyártó ezzel azt hangsúlyozza, hogy az első MEB padlólemezes villanyautója nemcsak a tiszta gyártás és a zéró helyi károsanyag-kibocsátás miatt klímabarát, hanem mert a hozzá kapcsolódó egyéb tevékenységekhez, így például a reklámozáshoz sem kötődik karbonemisszió, legalábbis ezen hirdetések esetében.

A Volkswagen az Airlite elnevezésű csodafestéket használja, amely először 2018-ban jelent meg a médiában. A 100%-ban természetes összetevőjű anyag különlegességét leginkább az jelenti, hogy csökkenteni tudja a légkör NOx, SOx, NH3, és CO tartalmát, így belső festés esetén a lakás, külső esetén a környék levegőjét tisztítja. A termék fejlesztői szerint a CO2-kibocsátásra is jótékony hatással van a festék, egyrészt a más anyagokhoz viszonyított sokkal alacsonyabb tömege miatt, amely a szállításhoz szükséges energiát csökkenti, másrészt pedig az alkalmazása során elinduló karbonizációs folyamat révén, amely során kilogrammonként mintegy 237,8 gramm szén-dioxidtól kíméli meg a légkört. Az eddig felkent festék az AM Technology számításai szerint 68.000 fa munkáját végzi.

A cég elsősorban régi épületek bevonására tervezete az Airlite-ot, hiszen előnyös tulajdonságai közé tartozik az is, hogy egyfajta szigetelőanyagként működik, azaz megakadályozza a hő egy részének távozását az épületből. A falak által elnyelt napenergia mennyiségét is csökkenti, ezáltal a légkondicionálásra szánt energiaköltségek 30%-át is meg lehet spórolni vele – olvasható a termék honlapján.

Említésre méltó továbbá, hogy az Airlite a baktériumok, penész, és vírusok ellen is alkalmazható – az Egyesült Királyságban, Kínában, és Olaszországban végzett tesztek szerint alig 15 perc alatt semlegesíteni tudja a rákerülő H1N1, EN71, és humán koronavírus szinte teljes egészét. Mielőtt bárki elindulna, hogy lekapargassa a Volkswagen hirdetőfalát és meghemperegjen a festékben, kiemelendő, hogy az Airlite-ot ez idáig csak az emberben relatíve gyakori NL63 fajra tesztelték, az életünket megkeserítő SARS-CoV-2-re nem. Ugyanakkor a vállalat elmondása szerint a COVID-19 ellen is hatásos lehet, hiszen a mechanizmus azonos, a festékanyag a vírus fehérjeburkát támadja meg és bontja le.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.