PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2luc3Rlci8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pbnN0ZXIvJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi9oeXUta2FtcGFueW9rLWluc3Rlci12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lcmVrLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
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

Október végén megkezdődött az ID.3 bevezetése az Egyesült Királyság piacára, amit a Volkswagen egy nem mindennapi reklámkampánnyal is kísér: Londonban, Bristolban, Manchesterben, Cardiffban, Glasgowban és Birminghamben összesen hat helyszínen olyan hirdetéseket helyezett el, amelyek képesek magukba szívni a légszennyezésért felelős, és az egészségre ártalmas szilárd részecskéket, illetve képesek semlegesíteni a káros gázokat. A német autógyártó ezzel azt hangsúlyozza, hogy az első MEB padlólemezes villanyautója nemcsak a tiszta gyártás és a zéró helyi károsanyag-kibocsátás miatt klímabarát, hanem mert a hozzá kapcsolódó egyéb tevékenységekhez, így például a reklámozáshoz sem kötődik karbonemisszió, legalábbis ezen hirdetések esetében.

A Volkswagen az Airlite elnevezésű csodafestéket használja, amely először 2018-ban jelent meg a médiában. A 100%-ban természetes összetevőjű anyag különlegességét leginkább az jelenti, hogy csökkenteni tudja a légkör NOx, SOx, NH3, és CO tartalmát, így belső festés esetén a lakás, külső esetén a környék levegőjét tisztítja. A termék fejlesztői szerint a CO2-kibocsátásra is jótékony hatással van a festék, egyrészt a más anyagokhoz viszonyított sokkal alacsonyabb tömege miatt, amely a szállításhoz szükséges energiát csökkenti, másrészt pedig az alkalmazása során elinduló karbonizációs folyamat révén, amely során kilogrammonként mintegy 237,8 gramm szén-dioxidtól kíméli meg a légkört. Az eddig felkent festék az AM Technology számításai szerint 68.000 fa munkáját végzi.

A cég elsősorban régi épületek bevonására tervezete az Airlite-ot, hiszen előnyös tulajdonságai közé tartozik az is, hogy egyfajta szigetelőanyagként működik, azaz megakadályozza a hő egy részének távozását az épületből. A falak által elnyelt napenergia mennyiségét is csökkenti, ezáltal a légkondicionálásra szánt energiaköltségek 30%-át is meg lehet spórolni vele – olvasható a termék honlapján.

Említésre méltó továbbá, hogy az Airlite a baktériumok, penész, és vírusok ellen is alkalmazható – az Egyesült Királyságban, Kínában, és Olaszországban végzett tesztek szerint alig 15 perc alatt semlegesíteni tudja a rákerülő H1N1, EN71, és humán koronavírus szinte teljes egészét. Mielőtt bárki elindulna, hogy lekapargassa a Volkswagen hirdetőfalát és meghemperegjen a festékben, kiemelendő, hogy az Airlite-ot ez idáig csak az emberben relatíve gyakori NL63 fajra tesztelték, az életünket megkeserítő SARS-CoV-2-re nem. Ugyanakkor a vállalat elmondása szerint a COVID-19 ellen is hatásos lehet, hiszen a mechanizmus azonos, a festékanyag a vírus fehérjeburkát támadja meg és bontja le.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.