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
auto
2024. 07. 27. szombat

A teljesen elektromos buszok látványa manapság egyre több városban megszokott, köszönhetően annak, hogy a települések vezetői klímavédelmi törekvéseik teljesítése közben arra is ráébrednek, hogy a kezdeti magasabb vételár hamar megtérül az alacsony üzemeltetési költségek miatt. Olyan városokra is akad példa, ahol nemcsak a különböző kerületekben szétszórva helyeznek üzembe kibocsátásmentes buszokat, hanem szisztematikusan, vonalról vonalra elektromosítják járataikat. Ezt csinálja éppen München, mely a múlt hónapban nyolc új Ebusco márkájú villanybuszt állított szolgálatba a Landshutter Allee-n, és a világhírű Olympia Parkon keresztülfutó 144-es vonalon, megteremtve a legelső olyan buszvonalat a bajor fővárosban, ahol kizárólag teljesen elektromos járművek szállítják az utasokat. Ez a terület kiemelten fontosnak számít a város levegővédelmi terveiben, ezért itt szabadult meg először a dízelbuszaitól München.

Ingyenes elektromos buszjárat indult Madridban

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

Ebusco villany-buszok már a München Hauptbahnhof és az Ostbahnhof között közlekedő 100-as vonalon is dolgoznak, a Münchner Verkehrsgesellschaft mbH (MVG) tömegközlekedési szolgáltató elmondása szerint ennek megtisztítása egy kicsit nehezebb feladat a nagyobb forgalma miatt, ez indokolja, hogy a 18 méteres csuklós buszok még dízelmotorokkal szennyezhetik a levegőt. Más típusú buszokkal vagy járatsűrítéssel, de az év végére a 100-as vonalat is tisztán elektromos buszok fogják kiszolgálni a vállalat ígéretei szerint.

Dieter Reiter, a város polgármestere úgy kommentálta a vadonatúj buszok elindítását, hogy a müncheni városvezetés mindent meg fog tenni annak érdekében, hogy a légszennyezéssel dacolva növelni tudja a helyiek életszínvonalát, ehhez pedig a tömegközlekedés teljes elektromosítása a legjobb módszer. Az MVG vezérigazgatója hozzátette: célja, hogy 10 éven belül a városi buszflotta majdnem teljes egészét elektromosra cserélje, s a járműveket mozgató energiát 100%-ban megújuló forrásból szerezze be.

Az üzemeltető az új járműveket a kelet-müncheni telephelyén kibővített töltőparkkal várta, amiről egyszerre 15 busz képes magába szívni az energiát. Mivel a 12 méter hosszú Ebusco 2.2 városi buszok egy töltéssel akár 300 km-es hatótávra is képesek, nappali töltésre egyáltalán nincs is szükség, hiszen ez jóval meghaladja az egész napos működés során megtett távot. A buszok egész nap futhatnak az éjszaka betöltött, bőségesen rendelkezésre álló olcsó elektromos árammal.

A töltőinfrastruktúra fejlesztése, és a nyolc új busz összesen körülbelül hatmillió euróba került, amiből hárommilliót a kormány által nyújtott támogatás fedezett.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.