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 Olvasóink számára már bizonyára nem újdonság, hogy a tisztán elektromos és a tölthető hibrid járművek piaci részesedése egyre gyorsuló ütemben növekszik. Az egyes gyártók által elért piaci részesedésekről korábban már beszámoltunk, ezúttal Európa országait vizsgáltuk meg és raktuk sorba a tisztán elektromos (BEV) és a tölthető hibrid (PHEV) eladások darabszáma és piaci részesedése alapján. Európában 140%-ot nőttek a villanyautó eladások 2020-ban A legtöbb külső töltési lehetőséggel rendelkező autót Németországban adták el 2020-ban, összesen 394.943 példányt. A második helyezett Franciaország (185.719 db), a harmadik az Egyesült Királyság (175.082 db). Magyarország a 17. helyen áll, 6042 darabos értékesítéssel. Az Európa legnagyobb villanyautó piaca díjat három szempont alapján is odaítélhetjük. Ha azt nézzük meg, hogy melyik országban adták el a legtöbb tisztán elektromos autót, akkor az első helyezett Németország (194.474 db), a második Franciaország (111.127 db), a harmadik pedig az Egyesült Királyság (108.205 db) és csak negyedik a villanyautózás elterjedését tekintve mintaország Norvégia. Magyarország ezen a ranglistán a 18. helyre került a 2020-ban eladott 3046 db tisztán elektromos autóval. Érdemesebb talán úgy felállítani a sorrendet, hogy a villanyautó eladásokat összevetjük a piac méretével, azaz a villanyautók piaci részesedését megvizsgálva. Nem meglepő módon az elektromos autók piaci részesedése az új autó eladásokban Norvégiában a legmagasabb, 54,3%. A második helyen Izland áll 25,2%-os BEV piaci részesedéssel, harmadik pedig Hollandia (20,4%). Az eladási listát darabszámban vezető Németország és Franciaország csak a 8-9. helyre jutott holtversenyben a 6,7%-os villanyautó részesedéssel, az Egyesült Királyságot egy tized százalékkal megelőzve. Érdekes lehet megnézni a piaci részesedés növekedésének ütemét is. Európa országiban átlagos 3,5× nagyobb lett a tisztán elektromos autók piaci részesedése 2020-ban az előző évhez viszonyítva. Persze ebben a versenyben azok az országok kerülhettek könnyedén az élmezőnybe, ahol 2019-ben nagyon kevés villanyautót adtak el és 2020-ban nagyot nőtt a BEV piac. Ezt a versenyt Szlovénia nyerte az európai országok között, náluk ugyanis több mint tízszeresére nőtt a villanyautók aránya az összes eladott új autó között. 2019-ben mindössze 0,3% volt a BEV részesedés, amely 2020-ra 3,1%-ra nőtt. A növekedés ütemét tekintve második helyezett holtversenyben Spanyolország és Észtország. Mindkét országban a korábbi 6,3×-ára nőtt a villanyautók eladása. 2019-ben Szlovéniához hasonlóan 0,3% volt csak a BEV részarány, amely 2020-ra 1,9%-ra növekedett. A dobogó harmadik helyére Szlovákia állhatott fel. Északi szomszédunk autópiacán a villanyautók aránya hatszorosára, 0,2%-ról 1,2%-ra ugrott. A legnagyobb piacokon, Németországban, Franciaországban és az Egyesült Királyságban rendre 372, 353 és 413% a változás. Magyarországon az európai átlag alatti a növekedés, mi „csak” dupláztunk (2019-ben 1,2%, 2020-ban 2,4% volt a villanyautó eladások aránya). A konnektorról tölthető hibrideket vizsgálva darabszámban változatlan a sorrend az élen. Németország (200.469 db), Franciaország (74.592 db) és az Egyesült Királyság (66.877 db) vezeti a listát. Magyarország a 16. helyezést érte el, 2996 PHEV eladással. Ha a piaci részesedést nézzük, akkor a PHEV eladásokban Svédország teljesített a legjobban, 22,6%-os eladási aránnyal, amely bő háromszoros növekedés a 2019-es 7%-ról. A második helyen Norvégia áll, 20,4%-os részesedéssel. Természetesen magas bázisról nem lehet nagyot ugrani, így a norvégok duplázni sem tudtak a 2019-es 13,6%-os arányról. A dobogó harmadik fokára Izland állhat fel a PHEV eladások arányát tekintve, 19,8%-os piaci részesedéssel, nekik majdnem sikerült duplázni. Magyarország ezen a listán a 17. helyezést érte el, hazánkban 2,3%-os volt a PHEV-ek aránya a teljes új autó eladásokban. Ebben a versenyben azonban valamivel nagyobbat tudtunk növekedni, mint a villanyautóknál. 2019-ben ez a szám ugyanis csak 0,7% volt hazánkban, azaz 3,3-szorosára nőtt a PHEV-ek aránya. Ha a PHEV eladások arányának növekedését nézzük, akkor a legjobban Olaszország, Görögország és Lettország teljesített, náluk ugyanis hatszorosára nőtt a PHEV eladások tortaszelete. Aki szeretné tovább elemezni az adatokat, az alábbi táblázatban mindent megtalál. Az adatok forrása az ACEA. Ország BEV értékesítés 2020 [db] PHEV értékesítés 2020 [db] BEV+PHEV értékesítés 2020 [db] BEV piaci részesedés 2020 [%] BEV piaci részesedés 2019 [%] BEV piaci részesedés növekedése [%] PHEV piaci részesedés 2020 [%] PHEV piaci részesedés 2019 [%] PHEV piaci részesedés növekedése [%] Németország 194474 200469 394943 6,7 1,8 372 6,9 1,3 531 Franciaország 111127 74592 185719 6,7 1,9 353 4,5 0,8 563 Egyesült Királyság 108205 66877 175082 6,6 1,6 413 4,1 1,5 273 Norvégia 76804 28905 105709 54,3 42,4 128 20,4 13,6 150 Hollandia 73204 15925 89129 20,4 13,9 147 4,4 1,1 400 Olaszország 32487 27407 59894 2,4 0,6 400 2 0,3 667 Svédország 27968 66109 94077 9,6 4,4 218 22,6 7 323 Svájc 19546 14429 33975 8,3 4,2 198 6,1 1,4 436 Spanyolország 17927 23306 41233 1,9 0,3 633 2,7 0,6 450 Ausztria 15986 7632 23618 6,4 2,8 229 3,1 0,7 443 Belgium 14994 31343 46337 3,5 1,7 206 7,3 1,6 456 Dánia 14284 18249 32533 7,2 2,5 288 9,2 1,7 541 Portugália 7830 11867 19697 5,4 3,1 174 8,2 2,6 315 Finnország 4244 13231 17475 4,4 1,7 259 13,7 5,2 263 Írország 4013 2492 6505 4,5 2,9 155 2,8 1 280 Lengyelország 3683 4416 8099 0,9 0,3 300 1 0,2 500 Csehország 3262 1981 5243 1,6 0,3 533 1 0,2 500 Magyarország 3046 2996 6042 2,4 1,2 200 2,3 0,7 329 Románia 2837 2837 2,2 0,9 244 Luxemburg 2473 2685 5158 5,5 1,8 306 5,9 1,7 347 Izland 2357 1859 4216 25,2 7,9 319 19,8 10,3 192 Szlovénia 1647 39 1686 3,1 0,3 1033 0,1 0 Szlovákia 918 566 1484 1,2 0,2 600 0,7 0,2 350 Görögország 679 1456 2135 0,8 0,2 400 1,8 0,3 600 Horvátország 533 143 676 1,5 0,3 500 0,4 0,1 400 Litvánia 453 453 1,1 0,4 275 Észtország 360 65 425 1,9 0,3 633 0,3 0,1 300 Lettország 301 90 391 2,2 0,5 440 0,6 0,1 600 Ciprus 42 42 0,4 0,2 200 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!