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
auto
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

Magyarországon sikerként könyvelhető el a 11 millió forintos határ a 2020-as elektromos autó vásárlást ösztönző állami támogatás kapcsán, hiszen a feltételek kihirdetését követően az importőrök sorra jelentették be a 11 millió Ft vételár alá bepaszírozott modelleket.

Az Egyesült Királyságban is hasonló a helyzet. Miután nemrégiben 35.000 fontban maximalizálták az állami támogatásra jogosult elektromos autók vételárát, több cég is alakított az árakon, hogy minél több modelljük beférjen a küszöb alá. Így jelenleg 34.995 fontért vásárolhatják meg a brit vevők a 62 kWh-s LEAF e+ Tekna változatát, a nagyobb akkus Kia e-Niro is megjelent egy újabb alapfelszereltséggel, ahogy a Citroën is csökkentette az ë-C4 árát, és a Vauxhall e-Mokka is becsúszott a limit alá.

Átszabták az állami támogatást, hatalmas pofont kapott a Tesla a britektől

Érdekesebb a helyzet például Németországban, ahol nem a konkrétan megvásárolt példánynak kell beférni a küszöb alá, elegendő, ha annak alapváltozata elég olcsó. Ez a megoldás lehetőséget ad némi ügyeskedésre. Ha a kereskedések meghirdetnek egy kedvező áron kínált plakát-modellt, aminek megfelelő az ára, de olyan specifikációkkal rendelkezik, hogy biztosan senki sem akarja majd megvásárolni, azzal elérhetik, hogy a drágább, jobban felszerelt autók is jogosultak legyenek állami támogatásra az adott országban.

Ilyesmi történhetett Kanadában is. Az Electrek szúrta ki, hogy a Tesla kanadai konfigurátorában megjelent egy opció a Tesla Model 3 SR típusnál, amellyel 151 km-re korlátozhatjuk az autó hatótávját. Az alacsonyabb hatótávhoz nyilván kedvezőbb ár is jár. Ezzel a Tesla Model 3 jogosult lehet a kanadai állami támogatásra még akkor is, ha senki sem vásárol a 151 km-es hatótávú változatból.

A Tesla kanadai konfigurátorában megjelent a 151 km hatótáv opció (forrás: Electrek)

Kanadában a 45.000 dollár alatti alapárral rendelkező, de maximum 55.000 dollárba kerülő autók jogosultak az 5000 dolláros támogatásra. Mivel a Model 3 alapára magasabb volt, mint 45.000 dollár, a Tesla vásárlók kiszorultak a támogatási lehetőségből. A 151 km hatótávú és természetesen Autopilotot is nélkülöző változat alapára éppen 44.999 kanadai dollár. Ezzel lehetőség nyílt arra, hogy a korlátozás nélküli, maximum 55.000 dollárba kerülő autókat is 5000 dolláros kedvezménnyel vásárolhassák meg a kanadaiak.

A Tesla utólag is megvásárolható extráiból kiindulva felmerül persze a kérdés, hogy mi a helyzet olyan országokban, ahol nem csak egy plakát-modellel, de valóban be kell férni a küszöb alá. Ha a Tesla például Magyarországon kínálna egy szoftveresen erősen visszabutított autót 10.999.999 forintért, akkor az a tavalyi rendszerben 2,5 milliós támogatással hazavihető lett volna.

Nyilvánvalóan nem tűnik etikus megoldásnak, de technikailag akadálya sem lehet, hogy másnap a vásárló további 6-8 millió forint befizetésével extra hatótávot vásároljon az autójához. A Tesla számára az egyetlen kockázat, ha ezt nem teszik meg a vevők, és örömmel használják a 8,5 milliós, 100 km hatótávval rendelkező Model 3-mat.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.
Összehasonlítás