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
auto

Nincs többé napelem aksi nélkül a Teslánál

energia
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

Bár ennyire közel a negyedéves pénzügyi jelentéshez nem nagyon szoktak új termékeket, vagy változásokat bejelenteni, Elon Musk most mégis ezt tette.

Termékkapcsolás

A Tesla vezetőjének friss bejelentése szerint mostantól napelemes rendszereiket kizárólag az akkumulátoros energiatárolójukkal, a Powerwallal szállítják. Igaz ez mind a hagyományos panelekre, mind a napelemes cserepekre is. A tweet szerint a megtermelt napenergia az aksit tölti majd fel, majd a felesleget adja a háznak, illetve túltermelés esetén vissza a hálózatnak. Ezzel a kialakítással egyszerűbb a telepítés és adott az ellátás folytonossága is egy áramszünet esetén. (Ez utóbbi Amerikában sokkal gyakoribb, mint hazánkban.)

 

A Tesla Powerwall 2015-ös premierje óta gyakorlatilag hiánycikk. A  vállalat – eléggé el nem ítélhető módon – folyamatosan az autógyártást helyezi előtérbe, ezért az energia üzletág mindig a „maradék” cellákból gazdálkodik. Az energiatárolók és a kocsik aksija egyébként nem teljesen ugyanazzal a kémiával készül. Míg előbbi NMC (nikkel-mangán-kobalt oxid), utóbbi NCA (kikkel-kobalt-alumínium-oxid) összetételű, már ha az újabb LFP-s autóktól eltekintünk. Ami miatt mégis egymás szűk keresztmetszetei tudnak lenni, az a cellák gyártósorai. Korábban Nevadában 12 sor készítette az autók, míg 1 sor az energiatárolók celláit, de szükség esetén pár nap alatt át tudtak állni egyik vagy másik kémiára.

A legfrissebb hírek szerint azonban most már minden nevadai futószalag az autókat szolgálja ki, az energiatárolók pedig import (LG Chem) cellákkal készülnek. Az LG korábban már bejelentette, hogy növeli a gyártási kapacitását a Tesla megrendelési okán, így elképzelhető, hogy ezt nem csak az autókra, hanem a Powerwallok szállítmányaira is értették, és így már minden napelemes rendelés mellé tudnak aksit is adni.

Teljesítménynövelés

A Powerwallból eredetileg két változat készült volna: egy 10 kWh kapacitású, az áramszünetekre kihegyezett tároló, illetve egy 7 kWh-ás a napi töltésre-merítésre épített változat. Végül 2015 áprilisában utóbbi került csak piacra, az is 6,4 kWh teljesítménnyel, 5000 garantált töltési ciklussal. A berendezés nettó 3000 dolláros, azaz akkor árfolyamon 850 ezer forintos áron. Ebből a változatból 300 MWh kapacitásnak megfelelő, azaz valamivel kevesebb mint 50 ezer darab fogyott 1,5 év alatt.

2016 októberében mutatták be a jelenleg is kapható Powerwall 2-t, amelynek duplája, 13,5 kWh a tárolási kapacitása és jelenleg 6500 dollárba azaz nettó 2 millió forintba kerül Amerikában. Az energiatárolóból akár tízet is össze lehet kötni. A vállalat az eredeti modell piacra dobását követően 4 évvel, 2020 áprilisában szállította le a 100 ezredik darabot a termékből.

Musk most azt is bejelentette, hogy, ahogy ezt az autóknál már megszokhattuk, a sokéves tapasztalatnak és a kétirányú adatkapcsolatnak köszönhetően most már kicsit okosabbak az elérhető teljesítményértékekkel kapcsolatban. A Powerwall 2 eredetileg 5 kW folyamatos és 8 kW csúcsteljesítmény leadására voltképes, de most utólag, egy szoftverfrissítéssel nagyjából 50%-kal növelik meg ezeket az értékeket. A pontos növekedés a gyártási dátumtól függ majd.

 

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás