300 km/h feletti sebesség, 1073 lóerő – bivalyerős a Porsche Mission R

Az IAA Mobility 2021 kiállítás tegnapi sajtónapján mutatkozott be a Porsche Mission R versenyautó, amely egy újabb példája annak, hogyan nyomul előre a villámgyorsan fejlődő elektromos hajtástechnológia az autósportban. A Formula E, az Extreme E, és a PURE ETCR versenysorozatok már bebizonyították, hogy nem kell motorhang és benzinszag ahhoz, hogy izgalmas futamokat láthassunk a pályán, és a még kiaknázatlan fejlesztési lehetőségeket felismerve egyre több autógyártó indul el az emissziómentes versenyzés irányába.

A Porsche Motorsport 31 évvel ezelőtt indította el az úgynevezett Carrera Cup Deutschland versenysorozatot, és azóta világszerte 30 márkakupához szállítja pályagépeit. Olyan bajnokságokhoz, amelyeket akár tisztán elektromos meghajtású járművekkel is meg lehetne rendezni. Ezt a jövőképet vázolja fel a Mission R, amely – hogy még véletlenül se tűnjön unalmasnak a Porsche ötlete – egészen bámulatos műszaki adatokat hozott magával.

Az összkerék-meghajtású modell első tengelyén egy 320 kW teljesítmény leadására képes elektromos motor dolgozik, a hátsó tengelyre pedig egy 480 kW-os villanymotor került. Ezek együttesen kereken 500 kilowatt, folyamatosan elérhető teljesítményt szabadítanak fel, de rövid időre akár a 800 kW-ot, azaz az 1073 lóerőt is elérhetik.

A Mission R veszettül fürge, kevesebb mint 2,5 másodperc alatt fel tud gyorsulni 100 km/h-ra álló helyzetből, és ha kell, akár 300 km/h-ig is felpörgeti a sebességmérőt. Köridőt tekintve ebből az következik, hogy a villanyautó méltó ellenfele a jelenlegi Porsche 911 GT3 Cup versenyautónak a versenypályákon, és az összecsapásban az sem rontaná a Mission R esélyeit, hogy az aksi túlmelegedése miatt csökken a teljesítmény, ezt ugyanis teljesen kiiktatta a gyártó. A tartós teljesítményleadásban hatalmas szerepe van a 82 kWh-s akkucsomag speciális olajhűtésének.

A 900 Voltos akkurendszer szupergyors tölthetőséggel ruházza fel az autót, akár 340 kW-tal is magához veheti az elektronokat a villany-Porsche, emiatt aztán elég csupán egy 15 perces szünet az 5% és 80% közötti töltéshez.

A karosszéria java része természetes alapú, lenrostokkal megerősített műanyagból (NFRP) készült, ezt néhány helyen az utastérben is felhasználták a könnyű, de megbízható védelmet nyújtó szénszálas kompozit mellett. 4326 mm-es hosszával a Mission R a jelenlegi 718 Cayman modellt közelíti, de annál lényegesen szélesebb és alacsonyabb. A Caymanből egyébként lesz teljesen elektromos változat, nem kizárt, hogy a Mission R dizájnelemei közül néhány visszaköszön majd az utcai sportkocsin. Valószínűleg annak érkezésével egy időben kaphat majd saját bajnokságot a Münchenben kiállított versenygép.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.