HALLASSUK A HANGUNK!

Írd alá Te is a GEVA (Global EV Alliance) nyilatkozatát!

BMW iX3 önvezető rendszer teszt

Az önvezető rendszereket (vezetői asszisztensek) bemutató videósorozatunk célja, hogy betekintést nyújtson a technológia jelenlegi tudásába a különböző elektromos autókban. Már féltucat autóval sikerült megtenni és rögzíteni ugyanazt a kört, ami alapján kezd kirajzolódni a kép a technológia jelenlegi állásáról. A BMW iX3-at még ennek a sorozatnak az indítása előtt teszteltem, így annak a tudásáról nem készült videó, pedig ez az autó nem csak prémium villanyautóként, de „önvezető autóként” is remekelt. Amint lehetőség nyílt rá, visszakértem, hogy elkészíthessem a szokásos videót. Fontos kiemelni, hogy bármennyire is jó ez a rendszer, ez továbbra is egy kettes szintű vezetéstámogatás, tehát folyamatos emberi felügyeletet igényel, és minden történésért a sofőr a felelős.

Bár konkrétan erre a modellre leírva nem találtam meg, a BMW egy 2017-es sajtóanyaga szerint 2018-tól kezdődően a bajor cég az Intel leányvállalataként működő Mobileye chipjeivel és kameráival valósítja meg a vezetéstámogató rendszereket az autóiban. A BMW Driving Assistant Professional néven elérhető asszisztens nagy valószínűséggel ugyanazt az EyeQ4 rendszerchipet használja, ami a Volkswagen Travel Assist, a Ford Co-Pilot 360, és a Nissan ProPilot mögött is dolgozik.

A BMW iX3 vezetői asszisztense sok szempontból különbözik a többi hasonló rendszertől. Az egyik leglátványosabb eltérés, hogy a sofőr jelenlétét nem a kormány tengelyén érzékelt forgatónyomaték alapján ismeri fel, hanem a kormány tapintásától. Így nem kell időnként forgató erőt kifejteni a kormányra, tényleg elég csak azon pihentetni a kezet.

A sávtartása és a sebességszabályozása a legjobbak közé tartozik. A sebességet még az elénk bevágó autó esetén is nagyon kellemesen, finoman szabályozza. Nincs rángatás, hirtelen gyorsulás vagy lassulás. Az álló sort utolérve előfordul, hogy nem fékez, de ez minden radart használó autóra igaz. Amikor felismeri az álló autókat, akkor nagyon szépen megáll. Az araszoló dugóban emberi beavatkozás nélkül elboldogul, és akár fél perces állás után is magától elindul, ha az előttünk menő forgalom megindul, nem kell jóváhagyni, mint sok más autóban. A rendszer aktívan használja a térképadatokat, így például körforgalmak előtt nagyon kellemesen nagyjából 30 km/h-s tempóra lassít, mielőtt deaktiválja a kormányzást, és átadja a vezetést a sofőrnek. A kormányzásban néha érezni egy kis darabosságot, de ez bőven a tolerálható szinten belül van, a legtöbb embernek fel sem tűnne.

A rendszer ugyan elvileg képes a közlekedési lámpák, illetve talán a stop és elsőbbségadás kötelező táblák felismerésére és betartására is, Magyarországon ezek a funkciók nem működnek. Valószínűleg a magyarországi térképen nincsenek (elég pontosan) bejelölve ezek a forgalomszabályozó eszközök, így ezek működését nem tudtam kipróbálni.

Bár a műszerfal erősen stilizálva ábrázolja a környezetet, sokkal több információt kínál arról, hogy a rendszer mit lát, mint bármely más autó (a Teslákat leszámítva). Autópályán mutatja a mellettünk lévő sávokat (ha vannak), és az abban körülöttünk lévő forgalmat. A többi sávban jövők már azelőtt feltűnnek, hogy teljesen mellénk érnének, és a holttérfigyelő miatt teljesen biztos, hogy az iX3 rendszere már jóval azelőtt ismeri a másik autó helyét, hogy az megjelenne a kijelzőn. A járművek kategorizálásával van ugyan még némi gondja (előfordul, hogy a teherautót motornak nézi), de többnyire jól azonosítja a különböző méretű járműveket.

Sávváltásra ugyan még segítséggel sem képes, de ha többsávos úton dugó alakul ki, akkor automatikusan úgy húzódik a sávban, hogy a két sáv között a mentő elférjen. Felismeri tehát, hogy az autópályának melyik sávjában áll, és annak megfelelően jobbra vagy balra húzódik a sávban.

Ilyenkor nem hagyatkozik az előttünk menő autóra, pedig a normál működés során kihasználja a felvezető autó pozícióját. Rosszul felfestett, vagy felfestés nélküli utakon, ahol a rendszer nem lenne elég biztos a dolgában, ott a felvezető autó adja azt a kis pluszt, ami lehetővé teszi a sávtartás bekapcsolását. Ilyenkor, ha az előttünk menő autó kikerül egy kátyút, akkor jó eséllyel az iX3 is ki fogja kerülni. Nyilvánvalóan nem arról van szó, hogy a rendszer a másik autót követve vakon belevezet bennünket az árokba, de ha az előttünk menő iránya nagyjából azonos azzal, amit a rendszer is választana, akkor megerősítésként felhasználja azt. Ha nem, akkor azonnal deaktiválja a kormányzást, amit végre hanggal is jelez a sofőr számára.

 

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Antalóczy Tibor

A Villanyatosok.hu főszerkesztője, illetve a Villanyautósok Közösségének egyik alapító tagja, e-mobilitás szakértő. 2014 óta aktív elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.