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 Arról talán már kevésbé folyik vita, hogy a jövő a belsőégésű, vagy a villanymotoré-e. Vannak aki még a hibridekben hisznek, mások a hidrogénre esküsznek, és természetesen akkumulátoros autóknak is sok híve van, de ezekben mind közös, hogy villanymotor (is) hajtja őket. Abban viszont eltérnek a prognózisok, hogy mennyire lesz gyors az átállás. A legfrissebb adatok szerint nagyon. A csillagok együttállása Bár mi itt ezen az oldalon örülünk minden jó hírnek a villanyautók térnyerése kapcsán, úgy korrekt, ha a hírnek megágyazunk némi háttérrel. Először is, a konnektorosba beletartozik minden plug-in hibrid is, tehát nem csak a tisztán elektromos autókról beszélünk. Másodszor, a világ, és kontinensünk autópiaca a globális chiphiány miatt lázas állapotban van, a Jato Dynamics autóipari elemzőcég adatgyűjtése alapján augusztusban 18%-kal adtak el kevesebb autót, mint tavaly ilyenkor, 2019-hez képest pedig 33% a visszaesés. Éves szinten még mindig jobban áll az autópiac, mint tavaly ilyenkor, eddig 900 ezerrel több, azaz közel 8,1 millió autót adtak el Európa 26 országában 2021-ben, de az augusztus nagyon gyengére sikerült, mindössze 710 ezer újautó talált gazdára. Forrás: Jato Dynamics Ezzel együtt nem csak arról van szó, hogy az autógyártók a CO2 kvóták miatt az elérhető chipeket inkább villanyos modellekbe rakják, a Jato felmérése azt mutatja, hogy több új, vonzó modell megjelenésével egyre többen keresik kifejezetten az elektromos autókat. Ezt leginkább a dízelek sínylették meg, ugyanis most augusztusban először fordult elő, hogy több konnektoros autót adtak el Európában, mint dízelt. Forrás: Jato Dynamics A 20% dízel, 21% konnektoros arány nem csak a helycsere miatt fontos, hanem igazán azért lényeges, mert tavaly ez a meccs 29:11-re, két éve pedig 30:3-ra állt. Tehát míg 2019-ben tízszer annyi dízel fogyott, mint villanyos, idén pariba került a két hajtáslánc az eladásokban. A hosszabb távú grafikonból az is látszik, hogy volt már erősebb hónapja is a villanyosoknak, hiszen tavaly decemberben a gyártók az éves CO2 kvóta miatt minden elektromos modellt beregisztráltak eladtak, ami képes volt négy keréken gurulni, de a dízelek térvesztése folyamatos, meredek, és úgy tűnik megállíthatatlan. Forrás: Jato Dynamics A tűzijáték még csak most jön A fenti adatsornak augusztussal van vége, de tudjuk, hogy a piacvezető villanyautó gyártóknak mindig a negyedév utolsó hónapja a legerősebb, így előre borítékolható, hogy szeptemberben még markánsabb lesz a villanyosok előretörése. Forrás: Jato Dynamics Ha az augusztusi eladások részleteit böngésszük, azt találjuk, hogy Magyarországon 9.649 újautó fogyott, ami 12%-os visszaesés tavalyhoz képest, de éves szinten a 85 ezer eladott darabbal még mindig plusz 8%-ban vagyunk. Európai szinten a BMW csoport, a Daimler, a Ford, a Geely, a Honda, a Renault-Nissan, a Stellantis, a Tata és a VW csoport is 15-40% körüli visszaesést produkált az elmúlt hónapban, de éves szinten a Ford, a Honda, és a Renault-Nissan kivételével mindenki pluszban van. A kínai gyártók eladásainak növekedése 100% feletti, de elég szerény számokról beszélünk, a Tesla viszont 75%-os növekedéssel zárta az első 8 hónapot. A tisztán elektromos modellek között augusztusban a Zoe bukta a legnagyobbat (-35%), de számos új modell (ID.3, ID.4, Mustang Mach-e, Enyaq, Model Y, 500e) is megjelent a listán. Eközben a belsőégésű motoros modellek eladásainál egy-két kivételtől eltekintve még a Top 10-ben is stagnálást, vagy két számjegyű visszaesést látunk. Forrás: Jato Dynamics 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!