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
auto
2024. 04. 19. péntek

Akkumulátoros mozdonyokkal tisztítják a hazai vasúti szállítást

egyéb

Villany-hibrid technológiájú vonali (azaz vontatásra alkalmas), és tolatómozdonyokat (tehát a tehervonatok vagonjainak összerendezésére fejlesztett mozdonyokat) állít szolgálatba a magyar vasúti pályahálózaton az idehaza piacvezető vasúti árufuvarozó, a Rail Cargo Hungaria (RCH) a tervek szerint 2022-ben. A mozdonyok fontos szerepet kapnak majd a vasúti szállítmányozás megtisztításában, merthogy olyan feladatokat fognak ellátni, amelyekre idáig rendkívül alacsony hatékonyságú, környezetszennyező, és költséges dízeles járművekkel végeztek el.

Forrás: Rail Cargo

Sajnos hazánkban még nem teljes a vasúti infrastruktúra villamosítása, számos vonalon nincs felsővezeték az iparvágányok és rakodóvágányok felett. Az ilyen helyeken tudják kiváltani az akkumulátorral felszerelt villany-hibrid mozdonyok a dízeles technológiát. Ahol nincs felsővezeték, a 350 kWh kapacitású lítium-titán akkucsomag lép működésbe, amikor pedig felsővezetékes szakaszhoz ér, a mozdony rácsatlakozik, és 2,5 óra alatt fel tudja tölteni az akkumulátort. Ez egyébként hálózaton is lehetséges, 8-10 óra alatt. Az akkumulátor a fékezés során is töltődik a villamos energiává alakított mozgási energia révén.

A G7 információi szerint a 90 tonnás vonali mozdony akár 120 kilométer/órás sebességgel is továbbíthat szerelvényeket. Névleges teljesítménye 5600 kW, indító vonóereje eléri a 300 kN-t, a közlekedés során pedig 250 kN vonóerő leadására képes.

A 72 tonnás tolatómozdony felsővezeték nélküli pályán 800 tonnás szerelvényt 85 percig képes vontatni 20 km/h sebességgel. A jármű a németországi és cseh vasúti pályákon végzett szimulációk alapján egy átlagos, ezer tonnás vonatot sík pályán akár 10 kilométer távolságra képes elvontatni tisztán az akkumulátorból nyert energiával, ami az esetek többségében elegendő lesz a rakodóállomásokon végezendő munkához.

Forrás: Rail Cargo

A mozdonyokat a világ legnagyobb vasúti járműgyártója, a CRRC Group leányvállalata, a CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd gyártotta, mindkét fajtából kettő-kettő érkezik Magyarországra a jövő évben. Jelenleg Csehországban tesztelik őket.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.