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
auto
2024. 04. 26. péntek

118 éves történetének legmodernebb, legfejlettebb, és leghatékonyabb autógyártó komplexumának megépítésére készül a Ford az Amerikai Egyesült Államokban, amely elektromos autóinak és magas teljesítményű akkumulátorainak méretgazdaságos előállítását fogja szolgálni. Az amerikai autóóriás egy összesen körülbelül 11,4 milliárd dolláros beruházásból több létesítményt is felhúz szerte az országban, és közel 11 ezer embernek kínál álláslehetőséget partnerével, a dél-koreai SK Innovation akkugyártó vállalattal közösen.

Az úgynevezett Blue Oval City, mely a vállalat ovális, kék emblémájáról kapta a nevét, a Tennessee állambeli Stanton városában épül mintegy 5,6 milliárd dollárból, és várhatóan 6000 alkalmazott dolgozik majd vertikális integrációban a népszerű F-sorozat elektromos autóin és azok alkatrészein, akkugyártáson, valamint akkumulátor-újrahasznosításon.

Hogy pontosan mely modellek épülnek itt, azt egyelőre nem tudni, de nem lenne meglepő, ha a teljes F-sorozat elektromos pickupokra váltana. A Ford már 2018-ban azt ígérte, hogy 2022-re 16 tisztán elektromos modellt dob piacra, egyelőre azonban csupán egy, illetve ha a haszongépjárműveket is számoljuk, akkor kettő villany-Ford kapható, a Mustang Mach-e és az E-Transit. Az F-sorozat legelső elektromos tagja, az F-150 Lightning Dearbornban gurul ki a gyárból 2022-től.

A 3600 hektáros területen épített komplexumot úgy tervezik, hogy kezdettől fogva karbonsemlegesen, és lerakásra ítélt hulladékok termelése nélkül működjön. A gyártás 2025-ben indul, az itt épülő akkugyár évi 43 GWh akkumulátort biztosít a cégcsoport elektromos autói számára.

Kentucky államban az SK Innovationnel közösen építi fel a Ford 5,8 milliárd dolláros beruházással a BlueOval SK Battery Park akkumulátorgyártó épületegyüttest 5000 fős tervezett munkaerő számára. Az ide elképzelt két ikergyár a Ford észak-amerikai összeszerelőgyárait látja majd el akkumulátorokkal, melyek a következő generációs Ford és Lincoln villanyautókban léphetnek működésbe. A gyárak 2025-ben nyitnak, és együttesen évente 86 GWh akkumulátor előállítására lesznek képesek.

A bejelentett beruházások a Ford és az SK Innovation által létrehozott új közös vállalkozáson, a BlueOvalSK-n keresztül valósulnak meg. A Ford által hozzátett 7 milliárd dollár annak a több mint 30 milliárd dolláros költségvetésnek a része, amit a vállalat 2025-ig az elektromos autók fejlesztésére és gyártására különített el. A cég tervei szerint 2030-ra a globális gyártásának 40-50%-át tisztán elektromos autók adják.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.