„Gyorsabb, mint egy Porsche, és biztonságosabb, mint egy Volvo” – megérkezett a Model S Plaid

9 évvel az első Model S átadója után, ma hajnalban Fremontban bemutatták az autó legfrissebb változatát, amely egy hosszabb hatótávú Long Range, illetve egy nagyobb teljesítményű, 3 motoros Plaid változatban kerül forgalomba.

Az autó sorozatgyártása a heti több százas tempónál jár, az első kocsik átadója megkezdődött.

Erőfitogtatás

Amikor nagyon nagy teljesítményű elektromos autókról beszélünk, valaki biztosan megjegyzi egy kommentben, hogy ez mennyire felesleges, inkább arra kellene fókuszálni, hogy minél olcsóbb, gyorsabban tölthető, nagyobb hatótávú autókat gyártsanak.

Elon Musk is nagyjából erre a gondolatra próbált reagálni, amikor azzal kezdte a bemutatót, hogy miért is van erre egyáltalán szükség. Mint a Tesla vezetője elmondta, azért fontos, hogy előálljanak egy olyan autóval, mint a Plaid kiadás, mert szeretnék végérvényesen megváltoztatni a villanyautókról kialakult képet. „Gyorsabb, mint egy Porsche, és biztonságosabb mint egy Volvo, mindez pedig egy autóban” – fogalmazott Musk.

Az autó ennek megfelelően igen lenyűgöző műszaki paraméterekkel bír. A légellenállása 0,208, ami a legalacsonyabb érték, amit sorozatgyártású autó valaha fel tudott mutatni. Musk itt megjegyezte, hogy előfordul, hogy ennél még kisebb számot hallani más gyártóktól néha, de a Teslánál ez a mozgó kerekekkel mért érték, ami mindig magasabb, hiszen a forgó felnik rontják az adatot.

A Plaid változat 3 vadonatúj motort kapott – egy elöl, kettő hátul foglal helyet, ezzel lehetővé válik a torque vectoring, amit szinte képtelenség szabatosan lefordítani, de nagyjából annyit tesz, hogy a hajtás független szabályozásával javítják az úttartást, kanyarodást is.

Az új villanymotorok egy speciális eljárással készültek, a rotorjaikat szénszálas anyaggal vonták be, mivel egyébként azok a 20 ezer feletti fordulatszám miatt egyszerűen szétesnének. Ez a fordulatszám egyébként a Forma-1 feletti kategória. A kocsi súlyából a korábbi Raven kódnevű változathoz képest 90 kilót sikerült lefaragni.

A Model S Plaid 1,99 másodperc alatt éri el a 60 mérföldes óránkénti sebességet (~97 km/h), és ezzel a leggyorsabb szériautó lett.

A végsebesség 322 km/h, aminek eléréshez speciális felni és gumi kell – ez ősztől lesz megvásárolható. Az alap, Long Range változat hatótávban 35 kilométerrel messzebb jut, cserébe egy kicsit lassabb, 3,1s a gyorsulása és 250-nél le van szabályozva a kétmotoros autó sebessége.

Fontos megjegyezni, hogy a fenti adatok mind az amerikai szabvány szerint értendők, így az európai specifikációk majd valamivel szerényebb gyorsulást, ellenben nagyobb WLTP hatótávot mutatnak majd.

Újratervezve

De természetesen az új Model S-nek számos olyan műszaki megoldása van, amely később a többi modellnél is megjelenhet.

Maradva először a hardvernél, az autó a legújabb generációs hőszivattyújukat kapta, aminek köszönhetően 30%-kal javul a hidegben elérhető hatótáv és 50%-kal kevesebb energia kell az autó fűtéséhez.

Az autó valós töltési teljesítményét továbbra is homály fedi, egyelőre maradt a 250 kW+ megjelölés, de Musk hozzátette, hogy ez később 280, 300, majd 350 kW csúcsértékre módosul. Hogy ezt szoftveresen megkapják-e a most legyártott autók is, arra nem tért ki, de a Teslánál gyakori, hogy kezdetben visszafogottabb műszaki paraméterekkel küldik az autókat útra, majd ahogy megfelelő mennyiségű valós adat áll rendelkezésre, egyre többet és többet engednek. Ezzel Musk közvetetten elismerte a V4-esként emlegetett Superchargerek eljövetelét is.

Az új Model S most 15 perc alatt 300 km hatótávot szív magába.

Az autó biztonsága, mint mindig, most is rendkívül fontos volt a cégnek és várakozásaik szerint, amikor elkészül majd a hivatalos amerikai hatósági törésteszt, akkor a Model S-nél majd maximum csak a Model 3 mutat jobb értékeket.

Az autó belterét teljesen újratervezték, így több lett a hátsó lábtér és döntöttebb, kényelmesebb a háttámla. A kocsi 3 zónás, az első, illetve hátsó képernyőről vezérelhető klímát kapott, rejtett befúvókkal a jobb levegőeloszlás érdekében, de az első ülések visszakapták az üléshűtést is. Az autó egyszerre 4 telefont tud vezeték nélkül tölteni, de 35 wattos USB csatlakozója tableteknek is elég lehet.

A kocsiba 22 hangszórót építettek és egy Tesla Acoustic Glass nevű üveget kapott, ami a hangszigetelésen kívül az akusztikáért is felel. A cég saját maga fejlesztette a 920 wattos hifi audio kodekjét, és a jövőben, a szoftver többi részhez hasonlóan, ezt is frissíteni fogják.

A sokat emlegetett Yoke kormánykerék Musk szerint rendkívül jó kilátást biztosít, és emiatt a kormány mögötti kijelzőn is jobban lehet követni a robotpilóta munkáját.

Az előzetes beharangozónak megfelelően az autó megkapta az Auto Shift funkciót, azaz a térkép és az észlelt tárgyak alapján a mesterséges intelligencia maga választja ki, hogy előre, vagy hátra akarunk-e menni az induláskor, de ezt felül is bírálhatjuk, amit a kocsi, a GPS koordináta kíséretében fel is jegyez, így tanul belőle.

A naptárintegrációnak köszönhetően, ha beülünk az autóba, a képernyőn egy mozdulat segítségével jóváhagyhatjuk, hogy a navigáció a következő helyszínre vigyen minket.

Az infotainment szíve a már említett AMD Ryzen rendszer, amely Playstation 5 szintű teljesítményt tesz elérhetővé – ezt egy élő videójáték demonstrációval mutatták meg.

A Plaid képernyőjén megnézhettük a Tesla legújabb kezelőfelületét is – a V11-es szoftver minden eddiginél rugalmasabb, személyre szabhatóbb, oda mozgatjuk az ablakokat, ahová akarjuk. A legutóbbi kiadást több kritika is érte a vásárlók részéről, de így elsőre az új főverzió rendkívül áttekinthető és tetszetős lett.

A Model S Long Range magyar ára bruttó 35, míg a Plaid bruttó 49 millió forint – az amerikai kiszállítások most, az európaiak jövő év elején kezdődnek.

 

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.