PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 11. 22. péntek
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

Nem, nem viccelünk, és nem, nincs április elseje.

A szabály az szabály!

Bár a Giga Berlin október 9-én tartott nyílt napja után úgy tűnt, már sínen van a projekt, és novemberben megkapják a végleges engedélyeket a gyártás megkezdéséhez, most újabb fordulat következett be az építkezés történetében.

A projekt során 3 külön szakaszban tartottak lakossági meghallgatást, amely azt jelentette, hogy nyilvánossá tették az összes tervet, sok száz oldalas hatástanulmányt, környezetvédelmi, vízügyi szakvéleményt, heteket hagyva annak megismerésére. (Mi is foglalkoztunk ezekkel – a link lejjebb).  Ezután minden alkalommal újabb 3 hete volt az érintetteknek a kifogások, kérdések, aggodalmak beküldésére, majd ezeket egyesével elemezték és a hivatalnál és szükség esetén lakossági fórumot írtak ki.

Rengeteg új anyag érkezett a Tesla berlini gigagyáráról

A Tesla német gyára ipari területre, egy logisztikai központ és egy nagy forgalmú autópálya közé épül, amelyet eddig a papíripar használt faültetvényeknek a kartondobozok gyártáshoz. Egyes civil szervezetek véleménye szerint azonban a régió egy része víz védelmi terület, ezért megengedhetetlen bármilyen építkezés rajta. Az aggodalmak hatására az eredeti építési terveket jelentősen megváltoztatták, így például pár kiemelt, nagy terhet viselő épületrész – Giga Press csarnok- kivételével nem használtak betoncölöpöket, noha eredetileg az egész épület ezeken nyugodott volna. Ez azonban nem mindenkit győzött meg, vannak akik attól tartanak, egy esetleges ipari beleset során szennyeződhet a talajvíz.

A dolgok legutolsó állása szerint az ideiglenes engedélyekkel épülő és a próbagyártást hamarosan kezdő üzem utolsó nyilvános meghallgatása után, a több mint 800 beadvány elemzését követően a hivatal november elején adta volna ki a végleges engedélyeket – a gyártás november-december magasságában, az autók átadása jövő év elején kezdődött volna.

A 4680-as akkupakk keresztmetszeti nézete. Forrás: @Gfliche, Twitter

A Handelsbaltt azonban most arról számol be, hogy a Nabu és a Grünen Liga Brandenburg környezetvédelmi szervezetek perrel fenyegették meg a tartományi környezetvédelmi minisztériumot, mivel az véleményük szerint súlyos hibát vétett a legutóbbi, harmadik lakossági meghallgatás alkalmával, amire több mint 800 beadvány érkezett. A vádak szerint ugyanis

az online lakossági meghallgatást legalább egy héttel a kezdés időpontja előtt be kell jelenteni, azonban itt csak két nappal korábban hirdették ki a dátumokat.

A legutolsó, harmadik kör szeptember 24-október 14 között zajlott, azonban azt csak szeptember 22-én hirdették ki. A hatóság úgy fogalmazott, hogy azt szeretnék, hogy ha a végleges építési engedély sziklaszilárd és perelhetetlen lenne, ezért inkább megismétlik az egész eljárást, mintsem, hogy később perek akadályozzák annak jogerőre emelkedését.

Jelenleg senki nem tudja, mikor születhet meg ez a végleges engedély, de a Tesla hivatalos válaszában nem aggódik egy esetleges csúszás miatt. Az újabb, negyedik meghallgatási kör kihirdetése október 25-én történik majd meg, a lakosok pedig november 2 és 22 között élhetnek kifogásaikkal. Így elméletileg még lehetséges a végleges engedélyek kiadása 2021-ben, de hogy a gyártás addig is elindulhat-e ideiglenes papírokkal, azt nem tudni.

Giga Berlin falunap

Különvélemény

Affentheater – ez a német szó jut eszembe az egész balhé kapcsán. Abszurd bohózat– talán ez lenne a magyar megfelelője.

Valószínűleg nem csak a villanyautózásért szurkolók, de az Európába, azon belül is Németországba befektetni készülő vállalatok és üzletemberek is elképedve nézik azt az ámokfutást, ami Brandenburg tartományban történik a Tesla gyára körül. Természetesen abszolút szükséges a lakosság aggályainak meghallgatása, és az építési tervek tüzetes átvizsgálása, a környezeti terhelés minimalizálása. Azonban a német jogszabályok semmilyen korlátot nem szabnak annak, hogy valakik visszaéljenek a demokratikus lehetőségekkel. A kifogással élők köre nincs korlátozva a környéken lakókra, így szólhatnak bele az ügybe például a bajor környezetvédők, és minden olyan szervezet és ügyvéd, aki szeretne 15 perc hírnevet. Az sem feltétel, hogy értsük, értelmezzük az építési terveket, pedig nem valószínű, hogy 800 geológus, vízügyi szakember, esetleg akkumulátorgyártási szakértő írt volna beadványt, ebből 780 szinte biztosan Frau Gieseke, aki a fészbukon olvasta, hogy a csirkéjének 3 feje nő a villanyautó kisugárzásától, egy szárazelektródás cella legyártásához pedig 3 uszodányi ivóvíz kell. A fenébe, hogy nem dízelmotor gyárat épít Musk, az nem szennyez ennyire!

Az egész procedúra folyamatosan a német és a nemzetközi sajtó címlapján van, mind a 3 kör előtt hetek voltak (talán 1 hónap?) a tervek megismerésére, majd csak ezután nyílt meg a háromhetes ablak a kérdések, ellenérvek benyújtására, amit volt, hogy lakossági fórum követett. Innen nézve ezután egészen abszurd azzal érvelni, hogy mivel nem 5 nappal korábban jelentették be azt, van aki nem tudott róla, vagy nem volt ideje felkészülni. Az eddigi engedélyek kapcsán több pert is indítottak ezek a szervezetek, volt amit másodfokra is vittek – mindegyiket egytől egyig elvesztették. Most sem az az érvük, hogy valami új bizonyíték, napvilágra került ármánykodás kapcsán új beadvánnyal készülnének, a német lap szerint azt mondják, hogy nem lehet kivételezni a Teslával, a 7 nap az 7 nap, tessék előröl kezdeni az egészet, mert különben ez egy veszélyes precedenst teremt.

Meglehet ez az utolsó homokszem indítaná el civilizációnk bukását. Azonban addig is, az egész balhét milliónyi szempár követi, köztük olyanok is akik euromilliárdokat akartak beruházni az országban. Most pedig éppen azon gondolkodnak, hogy ki az a hülye aki akár csak egy újságosbódét is nyitna Németországban.

 

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.