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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

December 9-én dőlhet el Herbert Diess sorsa

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

A múlt héten tovább folytatódott a hatalmi harc a Volkswagennél, de a végső döntés most csütörtökre maradt. Bár fontos dolgokról fog határozni a vállalat, a legnagyobb figyelem mégis egyetlen kérdést övez:

marad-e a cég élén Herbert Diess?

Csak egy a biztos: semmi sem biztos

Herbert Diess nem az a konfliktuskerülő típus, de szeptemberi bejelentésével, miszerint 30, vagy akár 35 ezres leépítés is szükségszerűvé válhat a Volkswagennél, lehetséges, hogy túl messzire ment.

Diess sokkolta a VW vezérkart: minden negyedik német alkalmazott utcára kerülhet

Német sajtójelentések szerint a vállalatnál teljes fronton folyik a hatalmi harc, és az álláspontok az elmúlt héten sem közeledtek. A Süddeutsche Zeitung információ szerint teljes a bizonytalanság abban a kérdésben, hogy maradhat-e pozíciójában a cég vezetője. Hogy pontosan ki áll Diess oldalán, abban nehéz tisztán látni, de tavasszal még úgy nézett ki, hogy a legfőbb részvényes Porsche és Piech családok 2025 végéig ismét bizalmat szavaztak neki. Mostanra azonban már a befolyásos IG Metall szakszervezet és a vállalat üzemi tanácsa is ellene fordult, és igyekeznek politikai kérdéssé tenni Diess eltávolítását.

A Volkswagen üzemi tanácsa megakaszthatja Diess reformjait – Frissítve Diess reakciójával

A VW Csoportban ugyanis 20%-os részesedéssel bír Alsó-Szászország német szövetségi tartomány is, amelynek miniszterelnöke a szocialista Stephan Weil. A politikus nehezményezi, hogy nyár óta nem kommunikál velük Diess, nem avatja be őket a döntésekbe, és ez nem táplál bizalmat iránta. A lap szerint az IG Metall nyomás alá akarja helyezni az SPD miniszterelnökét, hogy álljon melléjük a szavazáson és küldjék el a szerintük nyers stílusú és a munkaerő jövőjét veszélyeztetőt vezetőt. Vannak aki a háttérben a koalíciós partner CDU pénzügyminiszterét, Bernd Althussmannt is sejteni vélik, mondván a feszültség szításával jelentkezik be a választási harcba, így akarja majd betámadni a jelenlegi miniszterelnököt a jövő évi tartományi választásokon.

A lap több forrásával is beszélt a vállalat múlt csütörtöki felügyelőbizottsági ülése kapcsán, de mint mondják, senki nem lát tisztán, hogy mi is fog történni. Egyelőre nem jutottak dűlőre és a végső döntést elnapolták egy héttel, de a háttérben egész hétvégén és ezen a héten is folynak a tárgyalások. A most csütörtökön esedékes ülésen eredetileg a következő 5 év fejlesztési terveiről döntenének – ennek komoly tétje van, hiszen eldőlhet mely elektromos modellek mely német gyárban készülnek majd, ez pedig hatással van a létszámleépítéssel kapcsolatos tervekre.

A Handelsblatt információ alapján azonban a német autós sajtó arról ír, hogy a tartomány miniszterelnöke, Weil már arról beszél: ő visszahozná a VW egykori vezetőjét Martin Winterkornt Diess helyére. Winternkorn karrierjének a dízelbotrány vetett véget, így azt gondolhatnánk személye radioaktív, ám az SPD-s politikus szerint ő legalább higgadt, racionális, nem olyan nehéz eset, mint Diess. Weilt nehéz helyzetbe hozta azonban, hogy csütörtökön a kormányzatnak is fontos koronavírussal kapcsolatos megbeszélési lesznek, így nem biztos, hogy ott tud lenni a VW ülésén – annak elhalasztásáról azonban a tagok hallani sem akarnak.

A lapok szerint gyengíti Diess pozícióját, hogy a VW elektromos autóinak kínai eladásai messze elmaradnak a várakozásoktól, amit a cég hivatalosan a félvezetőhiánnyal magyaráz.

Mindenki helyezkedik

A Manager Magazin eközben arról számolt be, hogy múlt csütörtökön egy fontos döntés azért már megszületett. Hans Dieter Pötsch marad még öt évig, 2026 végéig a Porsche SE élén – döntött a Porsche Automobil Holding SE felügyelőbizottsága. Ez nem összekeverendő a Porsche autómárkával, amely a VW Csoport része – az SE viszont az egész konglomerátum egyik legnagyobb részvényese. Olyan ez, mint egy matrjoska baba: a Porsche autómárka a VW csoport 12 márkájának egyike, a VW csoport legnagyobb tulajdonosa viszont a Porsche SE.

A lap információ szerint a hétvégi háttérbeszélgetések sem vezettek eredményre, ezért tovább folyik a lobbizás és értekezés, azonban már a most szerdán, a csütörtöki sorsdöntő ülés előtt összeül a VW felügyelőbiztosságának 8 fős elnöksége, hogy előkészítsék a másnapi döntéseket. Bár korábban voltak ilyen hangok, most úgy néz ki nem fogják elnapolni a egyeztetést, pontot akarnak tenni a vita végére.

Volkswagen, Wolfsburg.

Közben tovább folytak az események más frontokon is, így vasárnap arról számolt be a Süddeutsche Zeitung, hogy a vállalat jogi vezetője, Manfred Döss bekerülhet a felügyelőbizottságba. Ez nem egy egyszerű előléptetés azonban, hanem stratégiai lépés. Bár Döss számlájára írják a dízelbotrány kapcsán felmerült büntetési tételek sikeres csökkentését, letárgyalását az amerikai igazságszolgáltatással, a 63 éves szakember a Porsche és Piech családok bizalmasa, és a Porsche SE igazgatótanácsának tagja is. Így előléptetése a két család befolyását növelné a cégben a munkavállalók képviselőinek rovására.

Döss Hiltrud Werner-t váltaná aki a VW legfelsőbb vezetőségének egyetlen hölgy tagja és az Integritás és Jog  nevű területért felel. Werner asszony azonban nem népszerű a vezetők körében, mert a lap szerint túlzottan kényelmetlen kérdéseket szokott feltenni. Közben állítólag már arról is döntöttek a háttérben, hogy a felügyelőbizottságba új tagként bekerül Hauke Stars. A német börze egykori felsővezetője egy új IT és Szervezet nevű pozíciót kapna, amit száméra hoznak létre.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.