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 A Recurrent az Egyesült Államokban megvizsgálta, hogyan befolyásolja a hideg az elektromos autók hatótávolságát. A kutatásban 7000 autó adatait dolgozták fel, ez alapján 13 típusra rajzolták fel az autó által tippelt hatótáv és a külső hőmérséklet grafikonját. A modellek többsége hazánk útjain is megtalálható, ezért érdemes átnéznünk a kutatás eredményeit. Nem titok, hogy télen a villanyautók hatótávolsága csökken, ahogy a hagyományos autók fogyasztása is megnő a hidegben. A hatótávcsökkenést számos tényező okozza, kisebb-nagyobb mértékben: a hideg levegőnek nagyobb a közegellenállása (a 0°C fokos levegő 7%-kal sűrűbb, mint a 20°C-os), a téli guminak nagyobb a gördülési ellenállása, az utastér fűtése is lecsíp az eleve kisebb hatótávból, számos típus az akkumulátort is fűti, amely szintén az akkuban tárolt energiát használja. Az Amerikai Autómobil Szövetség 2019-ben készített tanulmánya megpróbálta meghatározni az egyes kategóriák által eredményezett hatótávcsökkenést. A külső hőmérséklet hatását önmagában vizsgálva azt találták, hogy 24 °C-hoz viszonyítva -7 °C-os hidegben átlagosan 8%-kal csökken a hatótáv. Az autó légkondicionálójának, praktikusan a fűtés, működtetése ennél lényegesen nagyobb mértékben növelte a fogyasztást, -7 °C-ban 41%-kal csökkenti a vegyes használatban mért hatótávot a fűtés használata. A téli gumi nagyobb gördülési ellenállásának fogyasztásnövelő hatását saját méréssel próbáltam nemrégiben meghatározni, amelyben arra a következtetésre jutottam, hogy körülbelül 5-6%-kal növeli a fogyasztást a téli gumi használata. Mennyivel növeli a fogyasztást a téli gumi? A Recurrent vizsgálatában Amerika-szerte 7000 autóstól gyűjtötték össze az autók által tippelt hatótáv adatokat, melyet a külső hőmérséklet függvényében elemeztek. A Teslák esetében nem sikerült értékelhető adatokat gyűjteni, mivel a legtöbb modell a hatótáv becslésénél figyelmen kívül hagyta a hőmérsékletet. Már a Tesla Model S P100D esetében mért 4%-os hatótáv-csökkenés is meglehetősen hihetetlen, ugyanakkor a Tesla Model 3 tulajdonosok csupán 1%-kal jelentettek kisebb hatótávot, a Model X tulajdonosok azonos tippelt hatótávról számoltak be, a leginkább meghökkentő azonban, hogy a Tesla Model Y tulajdonosok télen 1%-kal nagyobb hatótávot tapasztaltak, mint nyáron. A Jaguar i-Pace a Teslákhoz hasonló módon elhanyagolható, mindössze 3%-kal csökkenő hatótávot jelenített meg a műszerfalon. Forrás: www.recurrentauto.com A legnagyobb hatótáv csökkenést (32, illetve 31%-ot) a Chevrolet Bolt, illetve Chevrolet Volt tulajdonosok tapasztalták. Előbbiből hazánkban csak néhány szürkeimportos példány található Opel Ampera-e néven, utóbbi európai változatából azonban rengeteg van Magyarországon Opel Ampera néven. A Ford Mustang Mach-e tulajdonosok 28%-os téli hatótávcsökkenésről szolgáltattak adatot, majd két német típus, a BMW i3, valamint a Volkswagen e-Golf következik 24, illetve 23%-os hatótáv-csökkenéssel. A Hyundai Kona esetében 19%-kal csökkent a hatótáv, a 62 kWh-s akkuval szerelt Nissan LEAF műszerfala pedig átlagosan 14%-kal tippel kevesebbet télen, mint nyáron, az Audi e-Tron által kijelzett 8%-os hatótáv csökkenés pedig ahhoz már elég nagy, hogy ne mérési hibának tekintsük, mint a Teslák és a Jaguar adatait. Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!