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
auto
2024. 10. 31. csütörtök
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

A koronavírus-járvány miatti utazási korlátozások, kijárási tilalom, home office munkavégzés, és parkolási kedvezmények alaposan átalakították a közlekedési szokásainkat, és ez az autómegosztó szolgáltatások népszerűségét is visszavetette. Kínában olyan mértékű volt az eltávolodás a közösségi közlekedés ezen formájától, hogy akadt olyan cég, amely több ezer autójától szabadult meg egy roncstemetőben.

Úgy tűnik azonban, hogy idehaza továbbra is szárnyal az autómegosztás, és idén minden korábbinál többen vehetik igénybe ezt a szolgáltatást. A Jövő Mobilitása Szövetség információi szerint 2020-ról 2021-re 36 százalékkal növekedett a hazai autómegosztó szolgáltatás használóinak száma – tavaly Magyarországon összesen 13,5 millió kilométert tettek meg az ügyfelek a GreenGo, MOL Limo, és a ShareNow autóival. Ez a három társaság összesen több mint 235 ezer regisztrált ügyféllel rendelkezik. Budapest útjain összesen 1200 autó bérelhető perc alapon vagy egész napra, ami azt jelenti, hogy autónként átlagosan 11.250 kilométert tettek meg a felhasználók egy év alatt.

Szakértők szerint az autómegosztás népszerűségét tovább növeli, hogy egyre kevésbé éri meg saját autót fenntartani, ráadásul a jövő nemzedéke már a „fizess és használd” elvet követi. „A fejlett világban már elfogadott része a kultúrának, hogy nem kell feltétlenül birtokolni egy autót, hanem ezeket akár napi szinten lehet bérelni” – mondta Pukler Gábor, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke. A saját autó már csak azért is kevésbé vonzó, mert az idő nagy részében kihasználatlanul áll. Felmérések szerint saját tulajdonú autóink 96-98 százalékban állnak, sőt amikor használjuk, akkor is sok esetben csak leparkolni szeretnénk: az autóvezetők ötöde évente több mint 26 órát tölt parkolóhely keresésével.

Autómegosztás esetén az üzemanyagot, a parkolási díjat és minden fenntartási költséget a bérbeadó vállalkozás fizeti, a felhasználónak nem kell bajlódni a szervizzel, a téligumival vagy épp a biztosítással sem. Fontos továbbá, hogy a nagyvárosokban sorra jelennek meg alacsony vagy zéró kibocsátású zónák, így egy ilyen terület bevezetésével Budapesten is megugrik majd az autómegosztó szolgáltatásokban elérhető villanyautók iránti igény. Magyarországon a car-sharing autók közel fele (45%-a, 540 darab) tisztán elektromos hajtású.

Természetesen az autómegosztás a környezetet is jobban kíméli, hiszen aki megosztott autóval jár, az jellemzően kevesebb kilométert tesz meg, mint aki saját autóval rendelkezik. Éppen ezért autónként évente több mint 12 tonnával kevesebb a CO2-kibocsátása Európában.

DriveNow, ami most már ShareNow

Egy elemzés szerint a kisebb autók esetében, annak. aki évi 7500 km-nél kevesebbet autózik, nem éri meg fenntartani a járművet. Közepes méretű autóknál ez a határ 16.000 km volt, a nagy autók esetében pedig 24.500 km alatt érdemes elgondolkodni, hogy biztosan kell-e saját autó. A Jövő Mobilitása Szövetség szakértőinek számításai szerint heti 2-3 alkalmas autóhasználat esetén, évente 3900 km megtétele mellett havonta 78 ezer forintba kerül egy saját autó fenntartása, míg mindössze 34 ezer forintból autózhatunk car-sharing megoldással kiegészítve egy közösségi közlekedésre alkalmas bérlettel.

Forrás: Jövő Mobilitása

Az autómegosztás egyébként most már azok számára is megfelelő választás lehet, akik sok cuccot szeretnének szállítani károsanyag-kibocsátás nélkül, hiszen a GreenGo flottájában már elektromos kisteherautó is elérhető.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.