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
auto

Mennyi a villanyautók töltési ideje télen?

elektromosautó-töltés
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

A norvég villanyautó hatótávteszt során, melyen idén egyetlen típus sem érte el a hivatalos WLTP hatótávot, miután lemerülésig hajtottak azonos körülmények között 20-30 elektromos autót, azt is megnézték, hogy milyen gyorsan tölthetők vissza 80%-ra az egyes modellek.

Egyetlen autó sem érte el télen a WLTP hatótávot

A gyártók többsége természetesen a 10-80% tartományra eső töltési időt is megadja, a Norvég Automobil Szövetség azonban kíváncsi volt, hogy mennyire hihetünk a gyártók adatainak hideg, téli körülmények között. A teszt során minden autó teljesen feltöltve indult, az éjszakát egy zárt garázsban töltötték az egységes körülmények érdekében. Az autókat vegyes, autópályát is magában foglaló használatban teljesen lemerítették a töltési teszt előtt, így az akkumulátoroknak volt lehetősége többé-kevésbé felmelegedni a merítéstől.

A legjobb eredmények 20 perc körül alakultak, a mezőny javánál pedig 30 perc körüli töltési idővel számolhatunk. A legtöbb modellnél csupán 1-2 perces eltérést mértek a tesztelők a gyári adatokhoz képest, amely többnyire abból fakadt, hogy a tesztnél általában 5-8%-ról indították a töltést, míg a gyári adat ennél magasabb, 10%-os kezdeti töltöttséget feltételez. A BYD Tang és az Xpeng P7 esetén a gyártó a 30-80% töltési tartományra ad meg töltési időt, ezért ezeknél a típusoknál nem szerepel a táblázatban 10-80%-ra megadott idő.

Ioniq 5: viszlát hidegben lassuló töltés!

Anette Berve, a NAF szakértője pozitívumként értékelte, hogy egyre több márka előmelegíti az akkumulátort a gyorstöltés előtt, mivel a megfelelő hőmérséklet elérése enélkül problémás. Az előmelegítés gyorsabb töltés időt biztosít és pénzt takarít meg a felhasználóknak. A Porsche és a Tesla kommunikációban is jó: egyértelműen figyelmeztet, hogy megkezdődött az előfűtés.

A tesztelt autók között a Porsche volt az egyetlen, amely folyamatosan lehetővé tette az akku hőmérséklet követését. A Mercedes-Benz, a BMW, a Volvo, az Audi és a Polestar esetében nincs információ az előmelegítésről. A dél-koreai modellek jelentősen elmaradtak a gyártó által ígért töltési időtől, pedig azokkal az élmezőnybe kerülhettek volna. Norvég értesülések szerint a Hyundai és a Kia egyaránt ígéri a probléma megoldását. Ezen kívül az Opel és a Peugeot maradt el jelentősebb mértékben a gyári adatoktól, amely minden bizonnyal szintén a hideg akku számlájára írható. A kínai modellek viszonylag gyengén szerepeltek a teszten, talán nem véletlen, hogy a NIO inkább a néhány perces akkucserében látja a hosszabb utazások felgyorsításának lehetőségét.

Így dolgozik a kínaiak első európai akkucsere-állomása

 

Címlapkép: NAF / Jon Terje, Hellgren Hansen

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.
Összehasonlítás