Ioniq 5: viszlát hidegben lassuló töltés!

A Hyundai e-GMP padlólemeze az egyik leggyorsabban tölthető elektromos autók alapját adja a mai kínálatban, legalábbis ha elég meleg az akkumulátor. Azonban egyre több társasházban élő vásárol villanyautót, akik nem rendelkeznek garázzsal, otthoni töltési lehetőséggel. Márpedig aki nem tud otthonról tele akkuval indulni és/vagy AC töltőre csatlakozva előfűteni az akkut, az télen a gyártó által megadott töltési idő többszörösével szembesülhet a villámtöltőknél. Az Ioniq 5 esetében ez hamarosan megváltozhat.

A fent említett jelenséget coldgate néven szoktuk emlegetni. Számos cikkünk jelent már meg a témában, röviden összefoglalva arról van szó, hogy ha hideg az akku, akkor védelmi okokból az autó a maximális töltési sebességnél akár lényegesen lassabban tud csak tölteni. Néhány típus (Tesla, Lucid Air) képes az akkumulátor előmelegítésére menet közben is, a többség azonban csak AC töltőre csatlakoztatva, az utastér időzített előfűtését bekapcsolva melegíti fel valamennyire az akkumulátort (vagy még akkor sem), így az egyetlen lehetőségünk a téli gyors töltésre, ha minél jobban meghajtjuk az autót a töltőoszlop felé haladva.

A Hyundai és Kia tulajdonosok már évekkel ezelőtt aláírásgyűjtésbe kezdtek, amelyben azt kérték a gyártótól, hogy a Téli üzemmód kapcsoló alá kerüljön a menübe egy akkumulátor előmelegítés opció. A vágyott megoldással az akkuból több-kevesebb energia feláldozásával előmelegíthető lenne az akku, hogy már az első villámtöltőn maximális teljesítményt tudjon fogadni.

A kép csak illusztráció, a petícióból származik, nem az autó valódi menürendszeréről készült. (forrás: Lubos Petrovic / change.org)

A kérés úgy tűnik értő fülekre talált a Hyundai csoport mérnökeinél, ha nem is a kézzel bekapcsolható akku előfűtés jelenik meg jövőre az autók menüjében, de a teslások által jól ismert megoldással már előmelegíthető lesz az akku. A megoldás lényege, hogy ha az autó navigációs rendszerében célpontként beállítunk egy nagy teljesítményű töltőt, akkor az autó út közben igyekszik előmelegíteni az akkut. A fogyasztás természetesen ilyenkor megnő, de még akkor is időt nyerünk hosszabb úton, ha nagyobb energiamennyiséget kell visszatöltenünk.

A fejlesztés 2022-es érkezését Øyvind Lillestrøm Knudsen, a Hyundai norvégiai termék- és PR-menedzsere erősítette meg a norvég Motor magazin kérdésére. Egyelőre nincs információ arról, hogy szoftverfrissítéssel a korábbi tulajdonosok is megkapják-e a funkciót, vagy csak a 2022-es modellbe kerül be.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.