Háborús rendelettel segítik az akkugyártást Amerikában

Hogy mennyire bajos ha egy ország ki van szolgáltatva az energiahordozók terén azt mindannyian jól tudjuk, a saját bőrünkön érezzük. Akár villanyautóval járunk, akár nem, a megemelkedett üzemanyag költségek begyűrűznek a fogyasztási cikkek áraiba is. Éppen ezért már így a zöld energia felfutásának elején igyekeznek a legtöbb országban elejét venni, hogy egyik függőségi viszonyból a másikba essenek.

Így tesz az EU is, amikor az akkumulátor gyártást és annak teljes beszállítói láncát igyekszik a területére csábítani, és hasonlóan gondolkodik az USA is, amikor egy a rendkívüli helyzetekre fenntartott rendeletet vesz elő, hogy hasonlókat érjen el

Rendkívüli lépés

Az 1950-es Defense Production Act a koreai háború korából származik, és célja, hogy különleges jogköröket adjon az elnöknek arra az esetre, ha nemzeti vészhelyzet, például hadiállapot áll fenn. Ez lehetővé teszi, hogy az Egyesült Államok elnöke a hadsereg számára priorizálja a nemzet erőforrásait, magánvállalatok termelését, de tágabb értelemben véve gazdasági vészhelyzetekre is alkalmazható.

Itt nem egyszerűen csak arra kell gondolni, hogy ha az elnök úgy rendeli, a GM holnaptól tankokat gyárt személyautó helyett, vannak barátságosabb eszközök is a tarsolyban, így például állami kölcsönök, anyagi támogatás, vagy nagyszabású kormányzati megrendelések. Ez viszont azt is jelenti, hogy az érintett vállalatoknak kiemelt helyen kell kezelniük a nemzetvédelmi megrendeléseket a kereskedelmi kötelezettségeikkel szemben.

Az elektromos Ford F150 gyártósora.

A Fehér Ház által kiadott sajtóközlemény szerint Biden elnök most arra készül, hogy a fenti törvény erejét használva egy rövid, és egy hosszútávú program keretében érje el Amerika energiafüggetlenségét.

Rövid távon ez a kőolajtermelés növelését jelenti napi 1 millió hordóval az ide évben, és további 700 ezerrel jövőre. Meglepő, de nemrég Elon Musk is hasonló javaslatot tett, arra hivatkozva, hogy rövid távon csak így lehet segíteni a lakosságot és a gazdaságot, hosszabb távon azonban ő is a megújulók oldalán áll. Így gondolja ezt az elnök is, aki a sajtóközlemény szerint abban hisz, hogy az igazi energiafüggetlenség csak akkor érhető el, ha csökkentjük az olaj kapcsán fennálló kitettségünket.

Az elnök arra szólítja fel a Kongresszust, hogy hagyják jóvá a tiszta energiákra történő átállás felgyorsítására beterjesztett törvényjavaslatát, amely számításaik szerint az elektromos autók olcsóbb üzemeltetése révén családonként évi 950 dollárt hagy majd  lakosság zsebében, de a tiszta elektromos áram és a hőszivattyúk alkalmazása is évi 500 dollárt spórol majd az amerikaiaknak.

Ennek kapcsán elnöki rendeletet fognak kiadni, amely a zöld energiára épülő gazdaság fejlődésének felgyorsítására életbe lépteti a Defense Production Act-et, hogy az USA ne függjön Kínától és más államoktól az elektromos autók és akkumulátorok kulcsfontosságú komponensei kapcsán. Konkrétan arra készülnek, hogy felpörgessék az Amerikán belüli lítium, nikkel, kobalt, grafit és mangán bányászatát és finomítását, mindezt pedig a megfelelő környezetvédelmi, munkaügyi és indián kisebbségi szempontok figyelembevétele mellett.

A világ legnagyobb akkutelepe épül a Moss Landing gázerőmű területén. A legújabb bővítés 3 GWh kapacitást és 750 MW teljesítményt céloz meg.

Biden elnök már korábban is megpróbálta elfogadtatni a zöld gazdasággal kapcsolatos programját, így például az elektromos autók lakossági beszerzésének nagyvonalú támogatását, de akkor az részben a saját pártjában tapasztalható ellenállás miatt elbukott a Kongresszusban. A kudarc egyik kulcsmotívuma az volt, amikor a tekintélyes demokrata szenátor, Joe Manchin nyíltan szembefordult az elnökkel – Manchin sok szállal kötődik a fosszilis üzemanyag iparához, üzleti támogatói és személyes anyagi érdekei is oda kötik.

Joe Manchin demokrata szenátor. Forrás: Flickr, Third Way Think Tank, CC licensz.

Az Electrek a bejelentéssel kapcsolatos írásában megjegyzi, hogy az Amerikai Földtani Intézet tanulmánya szerint az USA 17 ásványi anyag, köztük 14 kritikus nyersanyag kapcsán komoly kitettséggel rendelkezik, mivel importra szorul. A belföldi termelés nem jelentős, nincsenek meg a finomítók sem a feldolgozáshoz, az engedélyeztetés pedig évekig tart.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.