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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Közel kétmilliós kapacitással bír a Tesla

üzlet
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

A Tesla pénzügyi jelentését követő szokásos konferenciahíváson a cég vezetősége válaszolta meg a kisbefektetők és a pénzügyi elemzők kérdéseit.

Összefoglaljuk az érdekesebb információkat

Új gyárak

A negyedév végén a Tesla nyeresége 2,2 milliárd dollárt ért el, az autógyártáson pedig közel 28 százalékot kerestek. Ez valamivel alacsonyabb volt, mint a korábbi negyedév eredménye, főként a sanghaji leállás és az új üzemek felfuttatása miatt. A cég tájékoztatása szerint azonban az időszak végére Berlin már nyereségesen gyártott, miután átlépte a heti 1000 autós ütemet. A texasi gyár a következő hetekben, hónapokban követheti ezen az úton. Ahogy az új üzemek beindultak, az ezekkel kapcsolatos költségek most már a működési költségekben kerülnek megjelenítésre, így kicsit változtak a pénzügyi jelentésben a különböző tételek arányai, de ez normális.

A Tesla most osztott meg először információt a két új üzem gyártási kapacitásáról, amelyeket évi 250 ezer darab fölé tesznek. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy már most is ennyi autó készül Austinban és Berlinben, de a telepített gépsorok jelenleg ennyit bírnak és év végre elérik a heti 5000-es tempót, azaz a kapacitás maximumát. Jövőre a terv a duplázás, a heti 10 ezer, évi félmillió autó.

A berlini üzem.

A termelés felfuttatása kapcsán elmondták, hogy egyik üzem sem Sanghaj fénymásolata, mindkét helyszínen továbbfejleszették, tovább integrálták a gyártósorokat, ami ugyan kezdeti nehézségeket okoz, de később gyorsítja majd a gyártást. Ebben a két üzemben például a présöntvényeknek köszönhetően a karosszériaüzem 70%-kal kevesebb robotot használ, mint Fremont, vagy Sanghaj.

A sikeres sanghaji bővítés után a gyártási kapacitás 450 ezerről 750 ezerre nőtt a kínai üzemben, míg Fremont 10%-kal, 550 ezerre növelte tempót.

A Giga Sanghajban is elkészült az új épület (bal alsó sarok).

Júniusban Fremont és Sanghaj is megdöntötte a korábbi gyártási rekordját és ha minden jól megy az év második felében, a cég egésze új csúcsokat hódít meg, és elérhetik a kitűzött 50%-os növekedési célt. Az év végére heti 40 ezer autót termelhet a vállalat, ami szerintük egy abszolút reális cél, mivel már mostanában is volt több harmincezer feletti hetük. Ez évi kétmilliós gyártási tempót jelentene.

Lesz mindenből elég?

Az elemzők kérdéseire válaszul a cég vezetése azt mondta, hogy egyelőre nem lassult mérhetően a kereslet üteme, de ha lenne is ilyen, akkor is bőven több a megrendelésük, mint amit le tudnak gyártani. A gyárépítések és bővítések egyik célja, hogy csökkentsék a mostani 6-12 hónapos várakozási időket, tehát ha ezek elkezdenek lefelé mozogni a webshopban, akkor nem kell rögtön csökkenő keresletre gondolni, csak annyi történik, hogy sikeresen növelték a kapacitást. Emlékeztettek rá, hogy már sokszor megkapták a kérdést, hogy nem aggódnak-e a kereslet miatt, és mindig igazuk lett, hogy csak a gyártási kapacitásuk szab határt az eladásoknak.

A növekvő áraik kapcsán elismerték, hogy azok rendkívül, Musk szerint kínosan magas szintre emelkedtek, de mint mondták, nekik azt kell megtippelniük, hogy 6-12 hónap múlva, amikor azt a kocsit legyártják, mekkora lesz már az infláció és hogyan alakul a nyersanyagok ára. Jó hír, hogy úgy látják év vége felé tetőzhet az – amerikai – infláció és már egyes fémek világpiaci ára meg is indult lefelé.

A Giga Texas gyártósora.

Felmerült a kérdés, hogy lesz-e a Teslának alapanyaga a tervek megvalósításához, amire azt felelték, hogy megvannak a szerződéseik a forrásokra. Továbbra is úgy látják a lítium finomításának növelése kulcskérdés ahhoz, hogy a világ minél gyorsabban tudjon átváltani a megújulókon alapuló energiaforrásokra. A lítiumból bőven van elég szerintük, de a finomítói kapacitás szűkös. Musk szerint az akkumulátorok kétharmada LFP kémiát használ majd a jövőben, és csak a maradékhoz kellenek a nikkeles megoldások, ezeket pedig elsősorban a nagy hatótávolságú autókban és a repülőkben használják majd.

Szintén az ellátási láncokhoz kapcsolódott több kérdés a chiphiány kapcsán. A Tesla úgy látja, a modernebb vezérlőáramkörök terén már nincsenek gondok, de a régebbi technológiáknál még vannak szűk keresztmetszetek. Folyamatosan csökkentik a kocsikhoz szükséges vezérlők számát, és a beszállítóikkal jó az együttműködés, folyamatosan növelik nekik a termelést. Az autógyártó ugyanakkor nem tervezi, hogy saját chipgyártásba kezdjen.

Akkumulátorok

A Tesla idei terveihez abszolút nem szűk keresztmetszet a 4680-as cellák gyártásának felfuttatása, mivel bőven van elég 2170-esük.

Az új aksik kapcsán elmondták, hogy az első generáció prioritása a megbízhatóság és a gyors gyártás beindítása, ezért még nem dobtak be minden, az akkunap alkalmával megszellőztetett technológiát, ezek a következő generációkban érkeznek majd. A megszerzett tudást megosztják majd akkugyártó partnereikkel is, hogy azok is a lehető legjobban tudják biztosítani az ellátást.

Berlini fényezőüzem,

Austinban most telepítették a második generációs 4680-as gyártósort, és a terv az, hogy hamarosan heti ezer autóhoz elég cella készül majd itt, aztán az év végére felülmúlják a Kato Road gyártási volumenét is. Jelenleg tucatnyi apró problémán dolgoznak, és az előző negyedévben például a fremonti csapat nagy előrelépést tett a szárazelektródás gyártásban. A következő években természetesen növelni fogják a cellák energiasűrűségét is, és lesznek nagyobb hatótávú akkupakkok is ezekkel.

Önvezetés

Az FSD Betát jelenleg 100 ezer észak-amerikai felhasználó számára tették elérhetővé, és eddig összesen 56 millió kilométert vezettek a szoftverrel. Úgy gondolják, ez több mint amennyit az összes többi önvezetést fejlesztő cég együtt képes felmutatni. Év végéig az a terv, hogy az összes észak-amerikai tulajdonos hozzáférjen a Betához, ha kifizette az FSD csomag árát, vagy előfizet. Ha meg tudják győzni a hatóságokat, jöhet Európa és Kína is.

A fejlesztés egyik iránya, hogy folyamatosan törlik a régi kódot, egyre hatékonyabb algoritmusokat alkalmaznak és a terv az, hogy kameránként 36 képkocka per másodpercig növeljék a feldolgozási teljesítményt.

Andrej Karpathy egy remek ember Musk szerint, akit nagyon tisztel, de elfogadja, hogy úgy döntött az oktatás segítségével szeretné előre vinni a mesterséges intelligencia fejlesztését. Andrej nem egyedül írta a kódot, így nem állt le a munka, nagyon tehetséges fejlesztőcsapatunk van – fogalmazott Musk.

Kiderült mekkorát bukott a Tesla az előző negyedéven

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.