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
auto

Kétezer milliárdba került eddig a GM-nek a robotaxi móka

üzlet

A GM negyedéves pénzügyi beszámolója nem sikerült túl jóra, egy részlet pedig különösképp foglalkoztatja most a sajtót.

Rengetegbe kerül az önvezetés

Az önvezetés fejlesztése igen költséges vállalkozás, ezt tudja mindenki, de a most nyilvánosságot kapott számok kijózanítóan hatottak sokakra.

A GM legfrissebb pénzügyi jelentéséből kiderült ugyanis, hogy az elmúlt három hónapban 543 millió dolláros, azaz átszámolva napi 2,3 milliárd forintos veszteséget könyvelt el a cég a Cruise nevű robotaxi leányvállalatán. Ez egyben azt is jelenti, hogy 2018 óta több mint 5 milliárd dollárt, 2 ezer milliárd forintot költött az autógyártó az önvezetés fejlesztésére, ami, csak az érzékeltetés végett, nagyságrendileg megegyezik hazánk éves költségvetési hiányával.

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

A cég vezetője, Mary Barra, a számokat azzal kommentálta, hogy az önvezetés egy potenciálisan trillió dolláros iparág lehet és ilyenkor nem szabad óvatosan lépdelni, hanem ha kell, komoly összegeteket elköltve muszáj a fejlesztéseket pörgetni, hogy minél nagyobb szeletet hasítsanak majd ki ebből a tortából. A CEO szerint 2030-ra akár 50 milliárdos éves bevételt is produkálhat a Cruise. A Morgan Stanely elemzője, Adam Jonas ugyanakkor arra figyelmeztetett, hogy bár cége hisz az önvezetés jövőjében, ők 10-20 éves távlatban látják ennek megvalósulását, és azok a befektetők akik ennél korábbi megtérülésben gondolkodnak, nagyot csalódhatnak.

A Chevrolet Blazer EV a 2024-es modellévvel érkezik.

A General Motors elmúlt negyedéve, illetve első fél éve egyelőre kiábrándító volt az autóipar átlagához viszonyítva. Miközben, csökkenő darabszámok mellett, mindenki hülyére keresi magát, a GM nyeresége, 36 milliárdos bevétel mellett, az elmúlt három hónapban 40%-kal, 1,7 milliárd dollárra csökkent az előző évhez képest. 1,4 millió darab autót adtak el a második negyedévben, ami 19 százalékos csökkenés 2021-hez képest. A vállalat profitja az ide év első felében mintegy negyedével csökkent.

A GM az év közepén 19,1 milliárd dolláros készpénztartalékkal rendelkezett, ami 3,8 milliárdos csökkenés 2022 elejéhez képest.

Túl korai volt az utakra engedni az önvezető taxikat?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.