PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 20. szombat

A Tesla Model S és X előző, Raven kódnevű generációjának gyártása 2020 végén leállt, de a cég alig egy hónapon belül, 2021 január végén be is mutatta az utódot, a Palladium frissítést. Az újdonság gyártása azonban hónapokat csúszott, így még az amerikai megrendelések kiszállítása is csak múlt nyáron indult meg.

Európában viszont még mindig nem kezdték meg a kiszállításokat.

Csalóka külső

Bár külsőre nem sokat változott az új Model S és X, mind a beltér, mind a lemezek alatti technikai gyökeresen megújult. Így aztán nem csak egy egyszerű ráncfelvarrásról van szó, ami egyben azt is jelentette, hogy át kellett állítani a gyártósotokat is.

A frissítés egyik célja az volt, hogy a két prémium modell ismét elhúzzon a sokkal olcsóbb, ámde szolgáltatásaikban igencsak a nyakukra nőtt kistestvérektől. Ezt olyan újdonságok szavatolták, mint az újratervezett hajtáslánc és akkupakk, amelyek 2 másodperc körüli gyorsulást és 1000 lóerő feletti teljesítményt ígérnek és a csúcsváltozatban három motort tartalmaznak. De legalább ennyire nagyot ugrott a fedélzeti elektronika, illetve az anyaghasználat is előnyére változott. A Yoke-kormány pedig a mai napig beszédtémává teszi az autót.

Az újítások másik célja a gyártási költségek lefaragása, az összeszerelés egyszerűsítse lett volna. Csakhogy utóbbival elszámolta magát a vállalat, ezért a gyártás felfutása a vártnál később indult meg és lassabb volt. Az iparágat sújtó ellátási lánc problémák sem kedveztek az újdonság gyártásának, mivel a cég inkább a Model 3 és Y tömegtermékeket preferálta, ide kerültek az elérhető áramkörök, hiszen ezek keresik a pénzt.

Mindennek az lett az eredménye, hogy a két típus gyártási számai elmaradnak a várttól, jelenleg az elméleti kapacitás felső határa alatt vannak 30 százalékkal, így eddig csak az amerikai előrendelések kiszállítása indulhatott el.

Első fecskék

A Twitteren megosztott vásárlói információk alapján azonban úgy néz ki, mindez változni fog, ugyanis egyes svéd vásárlók arról számoltak be, hogy a Tesla megkezdte az előkészületeket a kiszállításokra.

Állítólag többen kaptak automata értesítéseket a Teslától, amely azt kérte tőlük, válasszák ki, hol, melyik központban szeretnék átvenni az autójukat. A szerencsés svédek mellett az európai Teslás fórumokon találkoztunk olyan német és finn vásárlókkal is, akik hasonlóról számoltak be, egyikőjük ráadásul nem is a szedánt, hanem az SUV testvér Model X-et rendelte.

Egyelőre még sem alvázszámot, sem előzetes kiszállítási dátumot nem kaptak a közösségi médián posztolók, de a lépések azt vetítik előre, hogy akár már ebben a negyedévben megérkezhet az első szállítmány San Franciscóból.

I’ve gone to PLAID – magyar teszten a 60 milliós Tesla

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.