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 2017. november 17-én mutatta be a Tesla az elektromos kamion, a Semi prototípusát, és akkor 2019-re tervezte a vállalat, hogy beindul a sorozatgyártás. Mint arról már többször írtunk, a projekt jó sokat késett, többször el lett halasztva, elsősorban amiatt, mert az elérhető akkumulátorokat inkább a személyautókba rakták. De erről majd később. Most viszont egyenesen Elon Musktól tudjuk, hogy december elsején, öt évvel a premier és három évvel az eredetileg tervezett időpont után, megkezdődik az első darabok leszállítása. Sorozat, de mekkora Ahogy azt sejteni lehetett az első ügyfél a Pepsi, amelynek egy kaliforniai telephelyén már telepítették is az első nagyteljesítményű Tesla töltőket. 500 mile range & super fun to drive — Elon Musk (@elonmusk) October 6, 2022 A kiszállítások az 500 mérföldes, azaz 800 (EPA) kilométeres hatótávú változattal kezdődnek, és ezt az adatot teljes rakománnyal, 37.000 kilós össztömeggel kell érteni. Hogy ezt értelmezni tudjuk, összehasonlításképp a Mercedes-Benz most jelentette be eddigi legnagyobb hatótávú elektromos kamionját, amelynek sorozatgyártása 2024-ben indul és nagyjából 500 (WLTP) kilométerre lesz képes. Persze a valós hatótávot majd a gyakorlati tapasztalatok, beszámolók után tudjuk belőni, de optimizmusra ad okot, hogy a Tesla már évek óta nyúzza a prototípusokat a nevadai akkugyár és a fremonti autógyár között, tehát feltehetőleg elég sok adattal rendelkezhetnek. 500 km hatótávú villanykamiont mutatott a Mercedes Töltés A cég weboldala szerint 30 perc alatt 70%-ra lehet tölteni a kamiont, de konkrétumot nem árultak el eddig az akkuméretről, illetve a töltési teljesítményről. A cég kamiontöltőit eredetileg Megachargernek nevezte, de nemrég elfogadták az EU-ban a CCS hasonló nevű kamiontöltő megfelelőjét, az MCS-t (Mega Charging Standard), amelyet minden kamiongyártó használni fog. A Green Car Reports úgy tudja, hogy a Tesla aktív tagja volt a Charin illetékes bizottságának, amely az MCS-en dolgozott, a cég töltőhálózatért felelős vezetője pedig egy viszonylag friss interjúban arra utalt, hogy az ügyfelek depóin kívül nem nagyon tervezik saját, a Superchargerekhez hasonló hálózat kiépítését, hanem a töltőszolgáltatókra hagyatkoznának a kamionokkal. Ez a Tesla kamionjának új megatöltője A villanyautós oldal szerint ennek az is lehet az oka, hogy mind Amerikában, mind Európában állami pénzekkel támogatják a nagyteljesítményű, és egyébként drága kamiontöltő állomások kiépítését, azonban ezek feltétele a nyilvános szabvány, csatalakozó, például az MCS használata. Így a Teslának nem érdeke, drágán, önerőből egy új hálózatot felépíteni, hanem inkább arra az MCS-re fog hagyatkozni, amelynek kifejlesztésében amúgy is szerepet vállalt. Így lehetséges, hogy a Pepsinél lefotózott Tesla Megacharger töltőcsatlakozó csak prototípus marad, a sorozatban készülő kamionokat nem ezzel szerelik majd. Megéri kamiont gyártani? Az alapján, hogy a weboldal szerint mérföldenként kevesebb, mint 2 kWh a kamion fogyasztása, és 500 mérföld a hatótáv, elméletben akár 1 MWh akkuméret is elképzelhető. Ez egyben segít megérteni azt is, miért rakták inkább személyautókba az aksikat amíg nem volt belőlük elég. 1000 kWh akkucellából kb 12 darab Long Range Model Y rakható össze, így egyetlen kamionon nagyjából annyi haszonnak kellene lennie (~180-200 ezer dollár), mint amennyiért azt árulják, hogy pénzüknél legyenek. Ez nem azt jelenti, hogy a Semi veszteséggel készül, csak azt, hogy több hasznot lehet termelni, ha nem kamiont gyártanak az aksikból. Információink szerint a Semi 2170-es aksikkal készül, mégpedig a nevadai akkugyár szomszédságában felhúzott épületben. A cég befektetői kapcsolatokért felelős vezetője, Martin Viecha, nagyjából egy hónapja azt nyilatkozta, hogy a cég történetében most először fordul elő, hogy a beszállítók révén elegendő akkucellájuk van mind az autós, mind az energiatárolós üzletághoz. Ez lehet a magyarázat arra, miért most kezdődik meg a kamion sorozatgyártása. Az igazi kérdés persze az, hogy mi lesz a gyártási darabszám, és mennyire gyorsan fut fel a termelés. Kíváncsian várjuk, hogy ezzel kapcsolatban megosztanak-e valamit az október 19-i pénzügyi jelentésben. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!