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
auto

Ők kapják az első 500 mérföldes Tesla Semi-t

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

2017. november 17-én mutatta be a Tesla az elektromos kamion, a Semi prototípusát, és akkor 2019-re tervezte a vállalat, hogy beindul a sorozatgyártás. Mint arról már többször írtunk, a projekt jó sokat késett, többször el lett halasztva, elsősorban amiatt, mert az elérhető akkumulátorokat inkább a személyautókba rakták. De erről majd később.

Most viszont egyenesen Elon Musktól tudjuk, hogy december elsején, öt évvel a premier és három évvel az eredetileg tervezett időpont után, megkezdődik az első darabok leszállítása.

Sorozat, de mekkora

Ahogy azt sejteni lehetett az első ügyfél a Pepsi, amelynek egy kaliforniai telephelyén már telepítették is az első nagyteljesítményű Tesla töltőket.

A kiszállítások az 500 mérföldes, azaz 800 (EPA) kilométeres hatótávú változattal kezdődnek, és ezt az adatot teljes rakománnyal, 37.000 kilós össztömeggel kell érteni.

Hogy ezt értelmezni tudjuk, összehasonlításképp a Mercedes-Benz most jelentette be eddigi legnagyobb hatótávú elektromos kamionját, amelynek sorozatgyártása 2024-ben indul és nagyjából 500 (WLTP) kilométerre lesz képes. Persze a valós hatótávot majd a gyakorlati tapasztalatok, beszámolók után tudjuk belőni, de optimizmusra ad okot, hogy a Tesla már évek óta nyúzza a prototípusokat a nevadai akkugyár és a fremonti autógyár között, tehát feltehetőleg elég sok adattal rendelkezhetnek.

500 km hatótávú villanykamiont mutatott a Mercedes

Töltés

A cég weboldala szerint 30 perc alatt 70%-ra lehet tölteni a kamiont, de konkrétumot nem árultak el eddig az akkuméretről, illetve a töltési teljesítményről. A cég kamiontöltőit eredetileg Megachargernek nevezte, de nemrég elfogadták az EU-ban a CCS hasonló nevű kamiontöltő megfelelőjét, az MCS-t (Mega Charging Standard), amelyet minden kamiongyártó használni fog.

A Green Car Reports úgy tudja, hogy a Tesla aktív tagja volt a Charin illetékes bizottságának, amely az MCS-en dolgozott, a cég töltőhálózatért felelős vezetője pedig egy viszonylag friss interjúban arra utalt, hogy az ügyfelek depóin kívül nem nagyon tervezik saját, a Superchargerekhez hasonló hálózat kiépítését, hanem a töltőszolgáltatókra hagyatkoznának a kamionokkal.

Ez a Tesla kamionjának új megatöltője

A villanyautós oldal szerint ennek az is lehet az oka, hogy mind Amerikában, mind Európában állami pénzekkel támogatják a nagyteljesítményű, és egyébként drága kamiontöltő állomások kiépítését, azonban ezek feltétele a nyilvános szabvány, csatalakozó, például az MCS használata. Így a Teslának nem érdeke, drágán, önerőből egy új hálózatot felépíteni, hanem inkább arra az MCS-re fog hagyatkozni, amelynek kifejlesztésében amúgy is szerepet vállalt. Így lehetséges, hogy a Pepsinél lefotózott Tesla Megacharger töltőcsatlakozó csak prototípus marad, a sorozatban készülő kamionokat nem ezzel szerelik majd.

Megéri kamiont gyártani?

Az alapján, hogy a weboldal szerint mérföldenként kevesebb, mint 2 kWh a kamion fogyasztása, és 500 mérföld a hatótáv, elméletben akár 1 MWh akkuméret is elképzelhető.

Ez egyben segít megérteni azt is, miért rakták inkább személyautókba az aksikat amíg nem volt belőlük elég. 1000 kWh akkucellából kb 12 darab Long Range Model Y rakható össze, így egyetlen kamionon nagyjából annyi haszonnak kellene lennie (~180-200 ezer dollár), mint amennyiért azt árulják, hogy pénzüknél legyenek. Ez nem azt jelenti, hogy a Semi veszteséggel készül, csak azt, hogy több hasznot lehet termelni, ha nem kamiont gyártanak az aksikból.

Információink szerint a Semi 2170-es aksikkal készül, mégpedig a nevadai akkugyár szomszédságában felhúzott épületben. A cég befektetői kapcsolatokért felelős vezetője, Martin Viecha, nagyjából egy hónapja azt nyilatkozta, hogy

a cég történetében most először fordul elő, hogy a beszállítók révén elegendő akkucellájuk van mind az autós, mind az energiatárolós üzletághoz.

Ez lehet a magyarázat arra, miért most kezdődik meg a kamion sorozatgyártása. Az igazi kérdés persze az, hogy mi lesz a gyártási darabszám, és mennyire gyorsan fut fel a termelés.

Kíváncsian várjuk, hogy ezzel kapcsolatban megosztanak-e valamit az október 19-i pénzügyi jelentésben.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.