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
auto
2024. 10. 05. szombat

A Volkswagen is bajban van a német gyárépítéssel

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9vbXYuaHUvZW1vdGlvbiIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9vbXYuaHUvZW1vdGlvbicsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDkvb212LWxlYWRlbW9pdG9uLWFwcC1rYW1wYW55LW1haW4tbGF1bmNoLWJhbm5lci02MDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wOS9vbXYtbGVhZGVtb2l0b24tYXBwLWthbXBhbnktbWFpbi1sYXVuY2gtYmFubmVyLTEzMDB4NjAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wOS9vbXYtbGVhZGVtb2l0b24tYXBwLWthbXBhbnktbWFpbi1sYXVuY2gtYmFubmVyLTEzMDB4NjAwLTEuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Rendszeres olvasóink nyomon követhették a Tesla Berlin melletti gyárárának építését, így pontosan tudják milyen komoly és hosszadalmas engedélyeztetési eljáráson kell annak keresztülmennie, aki hasonló projektet tervez Németországban.

Ha valaki azt gondolta volna, hogy valamiért csak az amerikai autógyártóval akartak kibabrálni a kukacoskodó hatóságok, az most megnyugodhat. Nem kivételeznek a német cégekkel sem.

Újratervezés

A Volkswagen életében talán még az MEB platformnál is fontosabb lehet a Trinity projekt, amely az első autójuk az új SSP padlólemezen. Ennek fő feladata a versenyképesség megteremtése az alacsony gyártási költségek és a modern informatikai megoldások és digitális szolgáltatások területén. A vállalkozás azonban akkora változást jelent a gyártástechnológiában, hogy ahhoz új gyár is kell, mégpedig a cég központjában, Wolfsburgban, de új területen.

Az Automobilwoche most arról számolt be, hogy az autógyártó hiába próbálta megszerezni az új üzemhez kiszemelt területet, két tulajdonossal nem tudtak megállapodni.

Emiatt, az eredeti tervekkel ellentétben, 90 fokkal el kell forgatniuk a tervezett fényezőműhelyt, ami az engedélyeztetési eljárás újraindítását vonja maga után.

A német szaklap szerint ezt a vidéket egyébként már a ’90-es években iparterületté nyilvánították, és ezután azt szemfüles helyi gazdák fel is vásárolták, mondván jó pénzért lehet azt majd eladni a későbbi beruházóknak. Most, hogy a Volkswagen ide tervezet a Trinity gyárát, páran úgy gondolkoztak, hogy bármennyit el lehet kérni a földekért, azonban valószínű, hogy ez a két tulajdonos az autógyártó fájdalomküszöbje fölé lőtte be az árat.

A piros háromszög jelöli a fényezőüzem eredeti helyét, de végül arra merőlegesen, tőle jobbra készül el. Forrás: Automobilwoche / Frank Johannsen

Így a fényezőüzem végül nem a piros háromszöggel jelzett területen épül fel, hanem 90 fokkal elforgatva, attól jobbra helyezkedik majd el. Ahogy azonban az Grünhedie városában, a Giga Berlin esetén is láttuk, a tervek bárminemű lényegi változása az engedélyeztetési eljárás újraindítását vonja maga után. A vállalatnak most 32 kérelmet, többek között a zajvédelemmel és a közlekedési terheléssel kapcsolatos dokumentumot kell újra benyújtania, ami előreláthatólag négy hónapos csúszást eredményez majd. Bár a cég korábban azt tervezte, hogy márciusban megindulhat a tereprendezés, ez biztosan késni fog.

A Trinity projekt vezetője, Sebastian Schmickartz azonban kizártnak nevezte, hogy a Tesla megoldásához hasonlóan, előzetes engedélyekkel, saját kockázatukra elkezdjék a munkálatokat. Náluk ez szóba sem jöhet – nyilatkozta.

A vállalat azt reméli, hogy elég tartalékot építettek be a tervekbe ahhoz, hogy ne csússzon a 2023 októberére tervezett építési fázis kezdete, és a gyár 2025 szeptemberi nyitása.

Egyébként nem csak a hatóságok, a helyi környezetvédők sem kivételeznek senkivel. A nemes egyszerűséggel csak Stop-Trinity névre keresztelt mozgalom ugyanis tiltakozó akciót szervezett a gyár ellen, a projekt részleteit bemutató lakossági meghallgatás alkalmával, most hétvégén pedig biciklisfelvonulást terveznek.

Épül a Giga Berlin folytatása

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.