PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

Kis túlzással a BritishVolt lehetett volna az Egyesült Királyságban a Tesla Gigafactory. Ebből az óriási méretű ipari konglomerátumból tervezték ugyanis fedezni a szigetország lítiumion akkumulátorigényének jelentős részét. Ez a remény a jelek szerint szertefoszlott, mivel az akku startup gyakorlatilag bedőlt.

A cég a napokban tette közzé, hogy bár a nyereségességért küzdött, kifogyott a pénzből. A BBC beszámolója szerint az igazgatótanács dönthetett úgy, hogy mivel a cég életben tartására nem érkeztek értékelhető ajánlatok, a BritishVoltnak gyakorlatilag annyi. Így viszont az északkelet-angliai Blythbe megálmodott, elektromos autók akkumulátorainak gyártására profilozott gyárból, melytől évente több mint 300 ezer lítiumion akkuhoz elegendő cella előállítását remélték, szintén nem lesz semmi.

A hír abból a szempontból nem meglepő, hogy bár az új akku fejlesztésével indított startup ambiciózus terveket szőtt, már tavaly év végén is épp csak elkerülte az összeomlást. Azt is csak annak köszönhetően, hogy az egyik befektetője, a Glencore bányavállalat további segítségvállalásra volt hajlandó.

Újabb akkugyárat épít a Samsung Gödön?

Korábban a BBC elemzője azt írta a projektről, hogy az volt Boris Johnson miniszterelnöksége idején meghirdetett „zöld ipari forradalom” egyik kulcseleme. A konzervatívok 2019-ben azt ígérték a bányászvárosnak, hogy az egész régiót újraiparosítják majd. A központi támogatás azonban egyáltalán nem volt problémamentes: a BritishVolt tavaly már arra kérte a kormányt, hogy a megígért 100 millió fontos támogatásból 30 milliót előlegezzen meg, különben a projekt megfeneklik. A kérést Londonból azzal utasították el, hogy a beruházás nem teljesítette a támogatáshoz szükséges peremfeltételeket, így – bár az alapban ott a pénz, ami a BritishVoltra vár – ahhoz mégsem nyúlhatnak.

A beruházás témájának politikai iszappá válását megíró Guardian visszaidézte: csak néhány hónapja, hogy miniszteri prezentációkban a BritihVolt még annak a példájaként szerepelt, hogy a kormány képes biztosítani az üzleti befektetéseket az Egyesült Királyságban. (A lap azt is megírta, hogy amikor tavaly októberben megkeresték az évi százezer elektromos autó számára elegendő akku gyártását ígérő céget, hogy a kaotikusnak látszó gazdálkodásról és a leépítésről megszerzett információikról érdeklődjenek, a Britishvolt rájuk küldött egy médiajogászt azzal, hogy a forrásaik pontatlanok és rágalmazók.)

A BBC információi szerint a kormányzati oldalon végig biztosak voltak abban, hogy az üzem végül meg fog épülni és a startup talál majd megfelelő befektetőket ehhez. A szakminisztérium most azt közölte: csalódottan hallotta, hogy a BritishVolt nem talált megfelelő befektetőt. Iparági szakértők szerint az Egyesült Királyságnak több akkumulátorgyárra is szüksége lesz, hogy az autógyártása talpon maradhasson. A BritishVolthoz már felvett 300 alkalmazott többségét elbocsátották, pedig két éve még úgy volt, hogy 3000 embernek adnak majd munkát.

Elszabadultak az indulatok a debreceni CATL akkugyárról tartott közmeghallgatáson

Címlapkép: A tervek szerint így nézett volna ki az akkkugyár (forrás: BritishVolt) 

Szabó M. István