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 A Volkswagen Csoport az idei év első három hónapjában 2,273 millió autót gyártott, 2, 1 milliót értékesített, vásárlóinak pedig ebből 2,041 milliót szállított le, mi a tavalyi év azonos időszakához képest 11,2, illetve 7,5 százalékos növekedés. A bevételek is szépen nőttek, ám a profit csökkent – de erre is van magyarázatuk. Különleges tételek Csoport szinte a Volkswagen 76,2 milliárd eurós bevételt ért el, ami 21,5 százalékkal több, mint tavaly ilyenkor, ám adózott nyeresége 30 százalékkal, 4,7 milliárdra csökkent. A vállalat ezt azzal magyarázza, hogy a tőzsdén, illetve különösképp az árutőzsdén olyan befektetéseit kellett átértékelni, amelyek nem rendelkeztek fedezettel. Így míg ezek tavaly 3,2 milliárdos pluszként jelentkeztek a könyvelésben, most 1,3 milliárdos mínuszt eredményeztek – ezért csökkent az adózott nyereség. A cég azonban hangsúlyozza, hogy a működési eredmény enélkül a különleges tétel nélkül 5,2-ről 7,1 milliárdra nőtt volna, azaz alapvetően egészséges az üzleti tevékenységük – a működési eredményből számolt haszonkulcs így 9,3% – az adózott nyereségből számított persze ennél jóval alacsonyabb, 6,2%. A cégcsoport a márkáit három fő csoportba sorolja. A Volume, azaz mennyiségi csoport a Volkswagen személy és kishaszongépjárműveiből, a Škoda, valamint a Seat/Cupra márkák autóiból áll. Ezek eladásai 30, bevételei pedig 36 százalékkal nőttek, a működési eredmény pedig 1,7 milliárdra duplázódott. A Premium csoportot az Audi vezeti, de ide tartozik a Bentley, a Lamborghini és a Ducati motorkerékpárgyártó is. Itt is egészséges 32 százalékos darabszám és 18 százalékos bevételnövekedésről adtak számot, ám a működési eredmény a felére, 1,8 milliárdra csökkent – a vállalat szerint szintén a fenti tőzsdei ügyeletek árazása miatt. A Sport és Luxus márkák közé egyelőre csak a Porschét sorolják Az eladások itt is 29 százalékkal növekedtek, a bevétele is 28 százalékkal lettek magasabbak, a működési eredmény pedig 27 százalékkal lett jobb, mint tavaly. Emellett a TRATON név alatt felsorakozó teherautó márkák (MAN, Scania, Navistar és persze Volkswagen) is eladtak 85 ezer járművet, ami 25 százalékos növekedést jelent. Villanyautók Az idei első negyedévben a villanyautók a csoport eladásainak 7 százalékát tették ki, és a cél, hogy a teljes évre nézve elérjék a 10 százalékot. Jelenleg 141 ezer BEV-nél tartanak, ami 42 százalékos növekedést jelent, az éves 10 százalékot pedig 950 ezer autóval lehet elérni. Régiós bontásban Európában 98 ezer tisztán elektromos autójuk talált gazdára – aki figyel, annak feltűnik, hogy ezek szerint, a JATO kalkulációjával ellentétben még mindig megelőzi a teljes VW Csoport a Teslát, persze az is igaz, utóbbi gyártó hivatalos regionális adatot nem közöl. Az amerikai növekedést valószínűleg segítette az ID.4 helyi gyártásának megindítása, így a százalékosan látványos növekedéssel 15.700 darabos értékesítést értek el. Kínában negyedével csökkentek az elektromos eladások. BEV eladások – régiónként 2023 1. neegyedév 2022 1. negyedév Változás (%) Európa 98.300 58.500 +68,1 USA 15.700 7.900 +98,0 Kína 21.500 28.800 -25,4 Egyéb 5.600 4.100 +37,1 Összesen 141.000 99.200 +42,1 A Volkswagen közzé tett márka szerinti bontást is, amely túl sok meglepetést nem tartogat – a sokszáz százalékos növekedések mögött alacsony bázisértékek lapulnak – de talán csalódást kelthet, hogy a Porsche Taycan eladásai a tavalyi, éves 15,7 százalékos csökkenés után most tovább zsugorodtak. Valami miatt az elektromos teherautók sem fogytak annyira, eladásaik 38 százalékot estek, szemfülesek pedig azt is észrevehetik, hogy a TRATON név alá gyűjtött adatok részértékei nem adják ki a végösszeget. Ezt nem mi írtuk el, a gyártó közölte így a számokat. BEV eladások márkák szerint 2023 1. negyedév 2022 1. negyedév Változás (%) Volkswagen 70.000 53.300 +31,2 ŠKODA 12.400 8.800 +40,6 SEAT/CUPRA 9.200 2.200 +318,9 Volkswagen kishaszongépjárművek 5.500 700 +642,2 Volume márkacsoport öszesen 97.000 65.100 +49,0 Audi 34.600 24.200 +42,7 Lamborghini/Bentley – – – Premium márkacsoport összesen 34.600 24.200 +42,7 Porsche 9.200 9.500 -3,4 Sport márkacsoport összesen 9.200 9.500 -3,4 MAN 150 270 -44,7 Volkswagen Truck & Bus 20 110 -83,8 Scania 70 20 +208,3 Navistar 10 20 -13,3 TRATON összesen 300 400 -38,8 Volkswagen Group összesen 141.000 99.200 +42,1 Árnyoldalak És persze a sorok között azért van pár szám amit annyira nem akartak túlhangsúlyozni. A vállalat legégetőbb problémája a kínai eladások csökkenésének megállítása. A világ legnagyobb autópiacán 14,5 százalékkal kevesebb, 644.500 járművet adtak csak el – Közép és Kelet Európa is majd’ 6 százalékot esett, de itt az orosz piacról történő kivonulás elég jó magyarázat, és a 114 ezres összeladások is kevesebbet nyomnak a latba. Helyi gyártásban, kínai vegyesvállalatik 625 ezer autót gyártottak, a többi (~20 ezer) import volt. Kínában ráadásul az autóipar fénysebességgel vált elektromosra, már a piac negyede villanyautó volt az elmúlt három hónapban, és a 20 milliós volumennek az év végére akár a harmadát is a BEV-ek tehetik majd ki. De pont ezen a piacon a Volkswagen számai csökkentek, mégpedig a negyedével estek. 21 ezer eladott járművel a villanyautó piac nagyjából 2,5 százaléka volt a Volkswagen Csoporté. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!